Tajemniczy Świat Snu czy Jawy?

"Dziadek do orzechów" wraca na scenę Opery na Zamku w Szczecinie

Opera na Zamku w Szczecinie zaprasza na wznowienie baletowego arcydzieła „Dziadek do orzechów" w choreografii Karola Urbańskiego, do muzyki Piotra Czajkowskiego, który wprowadzi dziecięcą i dorosłą publiczność w świat magii i tajemnicy, ludzi i lalek. Spektakle do libretta według E.T.A Hoffmanna można zobaczyć w weekend 19 i 20 lutego. Zapraszamy całe rodziny!


 

„Dziadek do orzechów" to balet znany wszystkim. Ale czy na pewno znamy historię Klary, Dziadka do orzechów, Drosselmeyera i Króla Myszy? Czy wiemy jaki jest rodowód tych postaci - kim była królowa Mysiababa, księżniczka Pirlipata i co to takiego orzech Krakatuka? Kolejna realizacja baletowego arcydzieła spróbuje odpowiedzieć na te pytania wprowadzając dziecięcą i dorosłą publiczność w krainę magii i tajemnicy. Przenikające się światy ludzi i lalek, muzyczna podróż przez krainy Indian, Masajów i Eskimosów, barwne kostiumy i niebanalna scenografia przenosząca do wnętrza szafy z zabawkami sprawią, że będzie to dla wszystkich niezapomniane spotkanie teatralne – nie tylko na czas świąt.

Karol Urbański, autor choreografii i inscenizacji: „Mnie interesowała oryginalna opowieść Hoffmanna, ponieważ «Dziadek do orzechów», jeden z trzech wielkich baletów Piotra Czajkowskiego, który się znalazł w kanonie baletu klasycznego jest obecnie bardzo mocno zakorzeniony w świadomości ludzi, jest spektaklem bożonarodzeniowym, feerią, która stała się częścią obchodów tego święta.

Natomiast gdzieś się zagubiła istota tej opowieści, którą E.T.A. Hoffmann chciał przedstawić. I zapewne dlatego wszyscy korzystają z wersji Dumasa, który bardzo tę historię upraszcza. Łatwiej jest więc prowadzić spektakl dramaturgicznie. Ja jednak chciałem sięgnąć do samego oryginału. (...) Paradoksalnie lepiej jest czasami nie wychodzić naprzeciwko oczekiwaniom publiczności.

Jeśli chodzi o «Dziadka do orzechów» to każdy ma obraz świątecznego spektaklu ze śnieżynkami, z reniferami, z bałwankami. I oczywiście to jest w porządku, natomiast ja chciałem trochę uciec od tej wersji. Dla mnie najważniejszą postacią jest tu Klara. To opowiadanie jest bardzo dobrze skonstruowane przez samego Hoffmanna i też nie daje odpowiedzi na pytanie, które on tam stawia.

On zostawia przestrzeń, którą musi wypełnić czytelnik: czy ta historia dzieje się w świecie ludzi czy dzieje się w świecie zabawek, czy to sen Klary czy rzeczywistość, czy to się dzieje na przestrzeni kilku tygodni czy na przestrzeni kilku lat. Albo tylko w Wigilię i w głowie Klary, która w ułamku sekundy widzi ten świat".

Magdalena Jagiełło-Kmieciak
Opera na Zamku
14 lutego 2022
Portrety
Karol Urbański

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia