Teatr Ateneum – jak minął sezon

Śląski Teatr Lalki i Aktora Ateneum zamknął sezon

16 czerwca spektaklem „Piaskowy Wilk" Śląski Teatr Lalki i Aktora Ateneum zamknął sezon, ale ze swoimi widzami spotyka się jeszcze w lipcu podczas warsztatów dla dzieci („Lato w teatrze") i młodzieży („Bogucickie opowieści"). W dniach od 9 lipca do 9 sierpnia w Galerii Ateneum można też będzie oglądać wystawę lalek.


Teatr Ateneum – jak minął sezon.

Śląski Teatr Lalki i Aktora Ateneum zamknął sezon 16 czerwca spektaklem „Piaskowy Wilk", ale ze swoimi widzami spotyka się jeszcze w lipcu podczas warsztatów dla dzieci („Lato w teatrze") i młodzieży („Bogucickie opowieści"). W dniach od 9 lipca do 9 sierpnia w Galerii Ateneum można też będzie oglądać wystawę lalek.

Początek wakacji to dobry czas na podsumowanie minionego sezonu, który w Ateneum rozpoczął się mocnymi akcentami, mianowicie eksperymentalną realizacją dramatu romantycznego „Kordian" Juliusza Słowackiego w reżyserii Jakuba Roszkowskiego, adresowaną do młodzieży i dorosłych oraz 13. Międzynarodowym Festiwalem Teatrów Lalek KATOWICE – DZIECIOM (ze względów finansowych spóźnionym o rok i skróconym do 4 dni).

Mimo że trwał krócej niż zwykle, był to czas wypełniony po brzegi sztuką i bardzo dobrze oceniony zarówno przez środowisko, jak i zwykłych widzów. Myślą przewodnią 13. edycji uczyniono świat młodego widza i jego odrębność. Organizatorów interesowały inscenizacje odwołujące się do tematyki dzieci i młodzieży oraz ich sposobu postrzegania świata, zrealizowane środkami teatru lalek oraz wykorzystujące jego nowoczesne formy. Zaprezentowano w sumie 13 spektakli na 5 scenach w wykonaniu zespołów z Polski, Grecji, Holandii, Węgier i Włoch. Ponadto w miejskich domach kultury dzieci wzięły udział w działaniach warsztatowych.

Przygotowano 4 premiery – oprócz wspomnianego „Kordiana" na afiszu pojawił się widowiskowy spektakl muzyczny dla najmłodszych, czyli „Calineczka" Marty Guśniowskiej w reżyserii Katarzyny Kawalec oraz kameralna baśniowa przypowieść dla dzieci starszych „Ile żab waży księżyc" Maliny Prześlugi w reżyserii Przemysława Jaszczaka. Ponadto w koprodukcji z Teatrem Śląskim powstało przedstawienie poruszające temat niepełnosprawności pt. „Staś i Zła Noga" na podstawie komiksu Tomasza „Spella" Grządzieli w reżyserii Bartłomieja Błaszczyńskiego.

Dodajmy jeszcze czytania performatywne; na jednoaktówkach Antoniego Czechowa „Oświadczyny" i „Niedźwiedź" bawiła się dorosła publiczność 9. Nocy Teatrów Metropolii, a na „Teatrze Pietruszki" Jana Brzechwy – najmłodsi widzowie.

W Galerii Ateneum można było obejrzeć 6 ekspozycji. Podczas IV Katowickiej Nocy Galerii odbył się wernisaż malarstwa Krzysztofa Koraba „Pod powiekami materii"; wystawa fotografii Tomasza Dańca zatytułowana „Southwest" – przygotowana w ramach X Triennale Grafiki Polskiej – znalazła się wśród imprez towarzyszących 13. Festiwalu, a ilustracje Alicji Kocurek „Sejm dla ciekawskich i początkujących" pokazano z okazji 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. W drugiej połowie sezonu oglądaliśmy malarstwo Klaudii Laty z cyklu „bezczas", prace Marty Czarneckiej „Zdærzenia" znalazły się w programie dziesiątej edycji projektu pn. „Dotknij Teatru", a sezon w Galerii zakończyła wystawa Macieja Linttnera, zatytułowana „Właściwie nie byłoby źle, gdyby nie było inaczej (Notatka 18/24. 05.)".

Teatr Ateneum uczestniczył w kilku festiwalach. „Krawca Niteczkę" Zbigniewa Głowackiego w reżyserii autora oklaskiwano podczas Letniego Ogrodu Teatralnego w Katowicach, „Piaskowego Wilka" Åsy Lind w reżyserii Zuzanny Mukoid na przeglądzie „Mała Jesień Teatralna" w Lubinie; „Kordian" pokazany został na Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Ożywionej Formy MASKARADA w Rzeszowie, natomiast „Staś i Zła Noga" na Festiwalu „Przystanek Komiks" w Piasecznie; przedstawienie zakwalifikowało się też do wrześniowego finału Małej Boskiej Komedii w Krakowie oraz ogólnopolskiego projektu „Teatr Polska".

Z satysfakcją odnotujmy, że Mirek Kaczmarek otrzymał Nagrodę Teatralną Złota Maska w województwie śląskim za scenografię do spektaklu „Kordian", a
„Staś i Zła Noga" nominację do Złotej Maski w kategorii „spektakl dla młodych widzów".

W sezonie 2018/2018 Ateneum zrealizowało również wiele projektów edukacyjnych. Odbyło się kilka „Spacerowników teatralnych", w ramach programu "EduAkcja – Teatr wzmacnia" przygotowano ofertę dla nauczycieli obejmującą warsztaty, konsultacje oraz opracowanie broszur i filmów edukacyjnych; udział w programie Instytutu Teatralnego im. Z. Raszewskiego w Warszawie „Partnerzy Teatroteki Szkolnej", skierowanym do pedagogów teatru pracujących w teatrach instytucjonalnych, zaowocował cyklicznymi warsztatami dla nauczycieli z województwa śląskiego; wspomniane na początku „Bogucickie opowieści" to zajęcia teatralne dla młodzieży, podczas których uczestnicy pracują właśnie nad spektaklem zainspirowanym historiami seniorów z katowickiej dzielnicy Bogucice (przedstawienie można będzie zobaczyć w piątek, 5 lipca o godz. 19.00 na placu przy probostwie Parafii św. Szczepana w Bogucicach); w Teatrze Śląskim odbywały się warsztaty omawiające trudną tematykę spektaklu „Staś i Zła Noga"; Teatr współpracował też z Uniwersytetem Śląskim, Fundacją „Iskierka" czy seniorami. W stałej ofercie są warsztaty dla przedszkoli, szkół i nauczycieli. W sumie od września 2018 do czerwca 2019 odbyło się 226 spektakli i 210 warsztatów.

Warto wspomnieć, że w 2019 Teatr otrzymał dofinansowanie z programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Infrastruktura kultury" na zakup sprzętu nagłośnieniowego i oświetleniowego.

Renata Chudecka
Materiał Teatru
5 lipca 2019

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia