Teatr Druga Strefa jedzie do Francji

"Wariat i zakonnica" - reż: Sylwester Biraga - Teatr Druga Strefa

Już w lipcu Teatr Druga Strefa jedzie do Francji, gdzie wystawi swój spektakl na międzynarodowym festiwalu "Avignon le Off 2012"

Mokotowski teatr już po raz czwarty weźmie udział w festiwalu. W 2009 roku spektakl Sylwestra Biragi „FIN DE...” otrzymał nagrodę dziennikarzy Le coup de coeur 2009, a wybrany został spośród 1112 spektakli! Tym razem Teatr Druga Strefa przedstawi francuskiej publiczności "Wariata i zakonnicę" Witkacego w reż. Sylwestra Biragi. Już trwają próby do francuskiej wersji pt. "Le Fou et la Nonne". Premiera francuska odbędzie się 7 lipca 2012 w Theatre Le Verbe Fou. Spektakl będzie grany codziennie od 7 do 17 lipca 2012 roku. Przedtem jednak warszawscy widzowie będą mogli obejrzeć spektakl po polsku 17 i 18 maja (czwartek i piątek) na Magazynowej 14a w Warszawie.

Wersja francuska zaprezentowana zostanie warszawskiej publiczności 29 czerwca. W spektaklu grają Paweł Hajnos i Beata Bójko. Muzykę skomponował Marek Żurawski. Zapraszamy!

Przestrzeń spektaklu to cela zakładu dla umysłowo chorych. Główny bohater, Walpurg to poeta, który buntuje się przeciwko wiążącemu jednostkę systemowi. Artysta tęskni do śmierci, ale narzucone przez jego katów ograniczenia i lekarstwa zrobiły z niego tylko „żywego trupa”, gdyż nieskończenie dobre społeczeństwo „dba o to, by nie przestał się męczyć przedwcześnie”. Dramatyczne napięcie powstałe poprzez zestawienie twórczego umysłu poety - wariata i narzucanego mu środowiska zyskuje na sile dzięki jego relacji z opiekunką - zakonnicą, która widząc w nim nie tylko pacjenta ale i mężczyznę sama zaczyna kwestionować świat do tej pory przyjmowany za normalny.

Inscenizacja dramatu oparta jest na redukcji środków scenicznego wyrazu do minimum. Pomaga w tym nie tylko specjalnie skomponowana muzyka ale i podporządkowanie ruchu scenicznego euklidesowskim regułom. Elementy znane już w teatrze antycznym łączą się ze współczesnymi technologiami uzupełniając pełną ekspresji grę aktorską. Stworzona w ten sposób oryginalna przestrzeń wprowadza widza w swoisty mikrokosmos, który nie tylko pozwala na odmienne postrzeganie czasu ale pokazuje też z nowej perspektywy wieczną problematykę ludzkiego ego.

Dramat Witkiewicza należy do klasyki, z którą mierzyło się już wielu reżyserów. Wizja Biragi konsekwentnie skupia się na gradacji napięcia emocjonalnego między sceną a widzem po raz kolejny udowadniając, że dobry tekst literacki jest niezależny od trendów epoki w której powstał i pozostaje inspiracją dla pokoleń. Biorąc pod uwagę, że tempo życia jest dziś dużo szybsze niż w czasach Witkacego takie przypomnienie relacji między jednostką i społeczeństwem pomaga zrozumieć, że nawet jeśli powstały nowe kanały komunikacyjne i formy przekazu, to treść komunikatów pozostała niezmienna.

(-)
Materiał Teatru
16 maja 2012

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...