Teatr z paragonem

Kupujesz bilet do teatru, nie zapomnij paragonu. W wielu teatrach, jeśli chcesz zwrócić bilet, musisz mieć ze sobą paragon, nawet w przypadku kiedy teatr sam odwołał przedstawienie.
„Jeśli nie ma pani paragonu z kasy fiskalnej, to nic nie możemy zrobić” - usłyszała pani Beata od kasjerki w TR Warszawa. Bilety na „Uroczystość” dostała w prezencie, bez paragonu. Spektakl został odwołany z powodu żałoby narodowej. Dopytywała w kasie, czy można bilet wymienić na inny termin. „Nie, bo nie gramy »Uroczystości « w innym terminie” „A może na inny spektakl?”. „Nie”. Dwa bilety na „Uroczystość” kosztowały 120 zł. Jak można odebrać pieniądze za stracony bilet? Każdego widza osobiście przepraszamy Beata Zaborek, kierownik Biura Obsługi Widzów w TR Warszawa, jest zaskoczona tym zdarzeniem. - Dziś, aby coś zwrócić, zawsze trzeba mieć paragon. Ta reguła dotyczy także teatrów. Bilet można u nas zwrócić z paragonem z kasy fiskalnej najpóźniej dzień przed spektaklem. Jeśli spektakl zostanie odwołany, widzowie mają miesiąc na jego zwrot. W tej chwili zwróciliśmy już około 20 tys. zł za bilety z trzech spektakli "Uroczystości", które się nie odbyły. Robimy oczywiście wyjątki. Zdarza się, że jeśli ktoś nie ma paragonu, proponujemy na przykład tańsze bilety w zastępstwie tych straconych - mówi. Przekonuje, że jeśli się już tak zdarzy, że nie mamy paragonu, a osoba w kasie twierdzi, że nie może oddać nam pieniędzy za bilet, warto domagać się rozmowy z kierownikiem biura obsługi widzów. - W dniu odwołanego spektaklu przy drzwiach wejściowych jest zawsze dyrektor, kierownik BOW - czyli ja i kierownik widowni. Każdego widza osobiście przepraszamy, wyjaśniamy, proponujemy inne spektakle - dodaje Beata Zaborek. Oddaj bilet znajomym Paragon przy oddawaniu biletów jest niezbędny w większości teatrów. W Teatrze Studio powiedziano nam, że kasjerka zawsze przypina go do biletów i informuje, że jest on wymagany przy ewentualnym zwrocie. Jeśli jednak spektakl zostanie odwołany z winy teatru, to nikt, nawet jeśli zgubi paragon, nie będzie miał trudności z oddaniem biletów. W Teatrze Polonia podstawą wszelkich zwrotów jest sam bilet zakupiony w kasie teatru. - Nie dysponujemy kasą fiskalną, bo nie ma takiego obowiązku, a to tylko komplikuje sprawę - tłumaczy dyrektor teatru Roman Osadnik. Aby odebrać pieniądze, widz powinien się pojawić w kasie w ciągu czterech do pięciu dni po odwołanym spektaklu. Inaczej jest, gdy bilet do teatru kupujemy przez Ticket Online, czy e-bilet - ogólnopolskie systemy dystrybucji biletów. Jeśli organizatorzy odwołają spektakl, oba serwisy internetowe przyjmują zwroty. Serwis eBilet zwraca wpłacone pieniądze z powrotem na rachunek karty płatniczej, którą płaciliśmy za bilety. Ticket Online przyjmuje zwroty w ciągu 21 dni od planowanej daty odbycia się przedstawienia. Bilety można oddać jedynie w punkcie, w którym dokonaliśmy ich zakupu (na przykład w jednym z salonów empik w całej Polsce) i należy posiadać paragon. W serwisie eBilet możemy zwrócić bilety też w wypadku, gdy sami z jakichś powodów zrezygnujemy z pójścia na spektakl. Jest to możliwe siedem dni przed przedstawieniem i wiąże się z dodatkowymi opłatami. Aby uniknąć męczących formalności, warto po prostu oddać bilety znajomym.
Zofia Zaleska
Gazeta Wyborcza Stołeczna
6 lutego 2008

Książka tygodnia

Hasowski Appendix. Powroty. Przypomnienia. Powtórzenia…
Wydawnictwo Universitas w Krakowie
Iwona Grodź

Trailer tygodnia