Teatralna fantazja o wędrówce do mitycznych lepszych lasów

Rozmowa z Tomaszem Kaczorowskim

To będzie teatralna fantazja o wędrówce do mitycznych lepszych lasów, dojrzewaniu i wychowaniu do życia w społeczeństwie pełnym zasad.

Z Tomaszem Kaczorowskim, reżyserem polskiej premiery spektaklu "Lepsze lasy" w Teatrze Współczesnym w Szczecinie rozmawia Agata Maksymiuk.

Agata Maksymiuk: - Czy po premierze spektaklu "Lepsze lasy" powiedzenie "wilk w owczej skórze" nabierze nowego znaczenia?

Tomasz Kaczorowski: - Mam nadzieję, że jego znaczenie trochę się przewartościuje, że wilk przestanie być synonimem krwiożerczego, podstępnego wroga, a owca potulnego baranka.

Spektakl to polska premiera sztuki Martina Baltscheita. Praca nad ogólnopolską premierą różni się od pracy nad znanymi już sztukami?

- Praca nad prapremierą to większa odpowiedzialność wobec tekstu. Oczywiście priorytetem jest stworzenie ważnego i atrakcyjnego spektaklu, nie gubiąc przy tym myśli autora. To przecież wprowadzenie tego tekstu do obiegu. Jednak w swojej pracy reżyserskiej, kiedy nie sięgam po dramat swojego autorstwa, nigdy nie traktuję tekstów jako preteksty. "Lepsze lasy" są podwójną odpowiedzialnością, bo waga tematu ucieczki i szukania schronienia jest szczególnie dziś istotna w obliczu nieodległych wojen na Bliskim Wschodzie i u naszych wschodnich sąsiadów.

Sztuka odbędzie się w ramach cyklu dla młodzieży "Dorosłość". Czego możemy spodziewać się na scenie?

- To będzie teatralna fantazja o wędrówce do mitycznych lepszych lasów, dojrzewaniu i wychowaniu do życia w społeczeństwie pełnym zasad. Jestem niezwykle uczulony na infantylność przekazu i przyzwyczajanie do niskiej jakości w spektaklach dla młodych widzów. "Lepsze lasy" to propozycja dla młodzieży, w której chcemy przez chwilę wspólnie wspołodczuwać z tymi, którzy realnie muszą uciekać w trosce o swoje bezpieczeństwo; z tymi, którzy dojrzewają i mierzą się z otaczającym ich światem; z tymi, wobec których oczekuje się bycia pokornym.

Czy w ramach spektaklu odbędą się warsztaty?

- Razem z Kamilą Paradowską, kuratorką projektu "Dorosłość", zadbamy o to, żeby każdemu pokazowi towarzyszyły spotkania warsztatowe, które połączą możliwość panelowej dyskusji, z poruszonymi w spektaklu tematami.

___

Tomasz Kaczorowski - reżyser i autor tekstów dla teatru. Absolwent Wiedzy o Teatrze na Uniwersytecie Jagiellońskim, studiował również reżyserię na Wydziale Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku. Pochodzi z Sopotu. Jako reżyser zadebiutował w Teatrze Współczesnym w Szczecinie autorskim spektaklem Trollgatan. Ulica Trolli. Reżyserował też słuchowiska i czytania performatywne. Jest laureatem głównej nagrody w konkursie dramaturgicznym organizowanym przez Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku i Teatr Nowy w Krakowie. Jest uczestnikiem projektu Centrum Dramatu Najnowszego w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie.

Agata Maksymiuk
Głos Szczeciński
4 marca 2019

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia