Teraz Polska! Teraz Jędra!

5. Maat Festival - "Border-line"

Przedstawiamy i przypominamy Wam Magdalenę Jędrę – pierwszą rezydentkę Maat Festival 2013 ‘"Border-line". Magda przyjechała do nas na rezydencję w kwietniu tego roku i spędziła w Lublinie 11 dni, pracując pod okiem kamery Patrycji Płanik nad koncepcją swojego solo.

Oprócz pracy własnej w ramach rezydencji Magda poprowadziła otwartą ‚lekcję 1′ oraz uczestniczyła w spotkaniu, podczas którego zarejestrowaliśmy to, co myśli na temat ciała, tańca oraz jaka była jej taneczna droga – nagranie będzie częścią dokumentu filmowego 'Wywiady.doc', który zobaczycie już podczas V Maat Festival w dniach 14-17 grudnia. O planie swojej pracy w Lublinie Jędra pisała "Podróżuję, aby cieszyć się miejscami i ludźmi. A kiedy wracam w to samo miejsce, za każdym razem inaczej go doświadczam. Pojawiają się, zamieniają, przychodzą, odchodzą, towarzyszą i zawracają głowę wszystkie te, no właśnie, uczucia. Od smutku do radości i z powrotem. Od zachwytu do rozczarowania, nudy i żalu. Wracam do miejsc, które nie są już takie same, i wracam do ludzi, którzy nie są już tacy sami dla mnie. Wszystko się zmienia, co brzmi banalnie, a ja podejrzewam, że czasem w to wszystko po prostu się miesza przypadek. Decydując nie zdawać się na jego kaprysy, postanawiam, że będę się zachwycać! W Lublinie będę piąty raz i będę się zachwycać... miejscem, przestrzenią i ludźmi" Teraz Polska-Teraz Jędra!

Magdalena Jędra tancerka, choreograf, pedagog. W latach 1997-1999 tańczyła w Gdańskim Teatrze Tańca Melissy Monteros i Wojciecha Mochnieja, występując m.in. w spektaklach Pola zaginionych dusz, Cienie, Tabula rasa. Z GTT występowała na festiwalach zagranicznych, m.in. w Szwecji, Estonii, Niemczech, na Litwie, Węgrzech. Jednocześnie zrealizowała projekty solowe: Po rozmowie z księżycem i Bez makijażu. W następnych latach pracowała z wieloma artystami tańca z Polski i z zagranicy, tj. Joe Alter, Rafał Dziemidok, Edyta Kozak, Leszek Bzdyl, Paula Ross, Alexander Pepelyaew, Anita Wach, Krzysztof „Leon" Dziemaszkiewicz oraz Grupa Artystyczna Koncentrat. Współpracowała również z centrami kultury i teatrami dramatycznymi: Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, Łaźnia w Gdańsku, Teatr im. W. Gombrowicza w Gdyni, Teatr Wytwórnia w Warszawie, Teatr Akademia Ruchu.

Brała udział w projekcie „Fisher of man, man the fisher" kanadyjskiej choreografki, Pauli Ross, którego premiera odbyła się w ramach słynnego niegdyś Bałtyckiego Uniwersytetu Tańca (BUT, 1998) w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku. Współpracowała z Joe Alter Dance Group, działającą wówczas w Warszawie, biorąc udział w kolejnych spektaklach: The Learning Curve, Hammering String, 
Samotny: zawsze nigdy. Uczestniczyła również w projekcie MAZOWSZE 1, mającym na celu popularyzację teatru tańca współczesnego na terenie kraju, a przede wszystkich wśród mieszkańców mniejszych miejscowości, wyłączonych z głównego obiegu kultury. Współtworzyła z Rafałem Dziemidokiem spektakl Sny o wełnianej rzece, którego premiera odbyła się podczas Wieczoru Tańca i Ruchu w Teatrze Małym w Warszawie (pozostałe prezentacje: Festiwal Ciało/Umysł 2001; Bałtycki Uniwersytet Tańca). Z Dziemidokiem współpracowała również, występując w spektaklach przygotowanych przez artystę pod szyldem Grupy Koncentrat, tj. w solo Nawrotnik (2007)oraz spektaklu grupowym Orzech. Wiewiórka (2010). Realizacja przedstawienia zapoczątkowała proces przekształcania Grupy Koncentrat w kolektyw, z którym Jędra również współpracuje.

W 2001 roku wraz ze Zbigniewem „Zibi" Bieńkowskim, muzykiem i kompozytorem, założyła Grupę Plastique Dod. W swoich spektaklach wykraczali poza formułę teatru tańca w stronę obszaru sztuk plastycznych i muzyki oraz korzystali z technik nowych mediów. Taniec, ostra, tworzona na żywo muzyka oraz montaże video tworzyły niepokorne, dynamiczne przedstawienia. Grupa przestała istnieć, ale jej założenia kontynuuje i rozwija Good Girl Killer. W 2005 roku Jędra wraz z tancerką i choreografką Anną Steller oraz z muzykami i kompozytorami, Grzegorzem Welizarowiczem i Zbigniewem Bieńkowskim, powołała do życia kolektyw Good Girl Killer, którego działalność artystyczna ma charakter interdyscyplinarny. Artyści w swojej pracy łączą ruch, muzykę i multimedia. W ramach GGK oprócz prac grupowych przygotowała również spektakle solowe, tj. Parallel (2009) iKonfetti (2010). W listopadzie 2001 roku artystka została zaproszona do udziału w spektaklu Plik 01, zrealizowanym wraz z grupą Made Inc. Edyty Kozak. W 2003 roku współpracowała z Beatą Sosnowską przy multimedialnym tomiku poezji W cieniu szumiących wind. W 2004 roku wzięła udział w spektaklu Odys – Seas, zrealizowanym w przestrzeni byłej Stoczni Gdańskiej w ramach międzynarodowego projektu SEAS.

Artystka realizuje również autorskie spektakle w ramach grup i poza nimi, tj. Teletransis (2002), Konstrukcja Symboliczna (2004), Junkie (2006), Yes Prince, no prince (Teatr Wytwórnia, 2007). Spektakl Konstrukcja Symboliczna sygnowany przez Plastique Dod został zrealizowany w ramach stypendium kulturalnego miasta Gdańska. Od 1999 roku prowadzi warsztaty z techniki tańca współczesnego oraz improwizacji.

Końcowa koncepcja pracy Jędry: Ruch Myśli. Rekonstrukcja „Zaczęło się od kwietniowej rezydencji, w trakcie której rozpoczęłam pracę nad swoim solo. Postanowiłam, że będę się zachwycać rzeczywistością, odcinając się granicą od wszystkiego, co jest jej wirtualnym obrazem. Drugie podejście do tematu nie było jednak prostą kontynuacją. Świat ciągle przyspiesza, akcelerowany wirtualnym obiegiem myśli, który stracił już dawno swój kawiarniany charakter. Tekst ten ma w zwięzły sposób przedstawić treść spektaklu lub choćby pomysł na spektakl, opowiadać o inspiracjach albo odkrywać, gdzie zakończył się proces. Ma być pękiem mądrych myśli, zaklętych wcześniej w ruchu i obrazie.

(-)
Materiał Organizatora
23 listopada 2013
Portrety
Magdalena Jędra

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...