Tęsknota za kieratem...

"Top Dogs" - reż. Grzegorz Kempinsky - Teatr Nowy w Zabrzu

Urs Widmer napisał "Top Dogs" - tragikomedię o strąconych z piedestału VIP-ach - prawie dwie dekady temu. Od tego czasu zdołaliśmy już wypracować system reanimacji wylatujących na bruk pracoholików. A nawet stworzyć kod ostrzegania dla tych, którzy po drabinie bezwzględnego awansu dopiero zamierzają się wspiąć.

Mogłoby się więc wydawać, że "Top Dogs" traci na aktualności. Nic podobnego. Inscenizacja tej sztuki w Teatrze Nowym w Zabrzu wciąż koresponduje z rzeczywistością. To zasługa autora, ale przede wszystkim reżysera, który tekst szwajcarskiego dramaturga (mocno jednak "słuchowiskowy") zamienił w interesującą, stricte teatralną wizję. Grzegorz Kempinsky przesunął akcenty z doraźnej publicystyki, na uniwersalne mechanizmy emocjonalne, które zmieniają normalnych ludzi w pracoholiczne roboty.

Wsparli go aktorzy, z których każdy tworzy wyraźną osobowość swego bohatera, a jednocześnie wtapia się we wspólny portret ludzi, poddanych miażdżącej machinie kariery. Nad strukturą spektaklu dominuje forma. Nie przypadkiem. Zewnętrzność - owe szare garsonki i garnitury plus przyklejony uśmiech - to pierwszy element, który pracowników rozmaitych urzędów wiąże w wielką, pożal się Boże, korporacyjną rodzinę. W pierwszej więc scenie przedstawienia (trochę za długiej, podobnie jak finał) szara gromada urzędniczych klonów (celna scenografia Barbary Wołosiuk) wykonuje idealnie

skoordynowane, a jednocześnie bezprzedmiotowe, zautomatyzowane ruchy. Spod tej, jeszcze kontrolowanej, zgodności powoli wyłaniają się jednak ludzkie odruchy. I rozpoczyna się dramatyczna karuzela. Od banalizowania utraty pracy i przywilejów, przez próbę zracjonalizowania sytuacji, po totalne załamanie. Kierat to udręka, ale i wielka kasa... Dylemat prawie nie do rozwiązania, zdają się mówić postacie, w które perfekcyjnie wcielają się: Aleksandra Gajewska, Renata Spinek, Jarosław Karpuk, Marian Kierycz, Andrzej Kroczyński, Robert Lubawy, Krzysztof Urbanowicz i Marian Wiśniewski.

Henryka Wach Malicka
POLSKA Dziennik Bałtycki
24 października 2014

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...