Test sprawdzający

Teatr A PART Festival w Katowicach

Festiwal prezentujący dokonania jednego tylko teatru i zorganizowany przez samych zainteresowanych, w tym przypadku teatr A PART, to karkołomne przedsięwzięcie. Łatwo tu o stratę dystansu wobec własnej twórczości, o samozachwyt - o teatr dla teatru, a nie dla widza. Tym samym Teatr A PART Festival to test sprawdzający zasadność istnienia samego teatru, jego spójność ideową i stylistyczną oraz konsekwencję w jej realizacji, a co za tym idzie, siłę oddziaływania na widza

W ramach festiwalu, teatr zaprezentował cztery spektakle: „Zwykłe potrzeby”, „Klepsydra”, „Kołysanka” i „Szkice o Ofelii” oraz projekcje wideo z widowisk plenerowych: „Femina”, „Labirynt Wenus”, „El Nino”, „Tsunami”, „Extracts” i „Faust”. 

W warstwie wizualnej, prezentacje kładą główny akcent na ciało w ruchu, wszak Teatr A PART to teatr ciała i ruchu jak postrzegają go sami twórcy. Na podstawie zaprezentowanego dorobku, należałoby uzupełnić tę definicję o słowo „bunt”. Teatr A PART to teatr buntu ciała wobec wszelkich norm, stereotypów i kategorii. Toteż twórcy A PART nie stronią od kontrowersyjnych zestawień. Świadomie stosują technikę pastiszu i momentami ocierają się o kicz: łącząc symbolikę religijną z pop kulturą czy kulturę wysoką z kulturą niską.

W sferze ideowej, prezentacje festiwalowe z konsekwencją i powodzeniem budują „architektonikę wzruszenia” - założenie Tadeusza Kantora, oraz realizują ideę „teatru ubogiego” Jerzego Grotowskiego. Sprowadza się to do tworzenia realnej i niepowtarzalnej relacji z widzem, co wymaga zaangażowania i autentycznego poświęcenia ze strony aktorów teatru. W rezultacie, każde z przedstawień zaprezentowanych podczas festiwalu staje się, cytując Petera Brooka na temat twórczości Grotowskiego, „aktem ofiary, publicznego poświęcenia tego, co większość ludzi woli ukryć - i jest to ofiara składana widzowi”.*

Reasumując, Teatr A PART Festival potwierdza zasadność i ważność istnienia Teatru A PART na polskiej scenie teatralnej.

*„Pusta przestrzeń”, Peter Brook

Monika Gorzelak
Dziennik Teatralny Katowice
17 lutego 2011

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...