Tradycja, piękno i chaos na otwarciu

relacja z otwarcia gmachu Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego

Podczas otwarcia Teatru Szekspirowskiego dla publiczności mieliśmy zarówno szermiercze nawiązania do czasów Szekspira, jak i pełen gracji pokaz możliwości współczesnej techniki i teatru. Szkoda, że na ocenie całego widowiska ciążą niedociągnięcia organizacyjne.

Po zakłóconym przez ewakuację budynku otwarciu Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego dla zaproszonych gości, późnowieczorna impreza plenerowa, skierowana do około 4,5 tysiąca ludzi, została opóźniona o pół godziny. Spotkało się to z dużym niezadowoleniem obecnych, którzy na wiadomość o opóźnieniach przyjęli jękiem zawodu i gwizdami.

Program artystyczny tegorocznego otwarcia składał się z trzech części. Pierwszą, ponad 20 minutową, wypełnił minispektakl oparty na umiejętnościach walki wręcz i szermierki, przygotowany przez z RESAD, czyli Real Escuela Superior de Arte Dramático z Madrytu, wspartych młodzieżą sekcji szermierczą klubu Sietom AZS-AWFiS Gdańsk. Hiszpanie z tej szkoły nieprzerwanie od czasów Szekspira kształcącą adeptów z szermierki teatralnej. Dzięki nim Gdański Teatr Szekspirowski przeszedł prawdziwe oblężenie - widzieliśmy pełne gwałtownych zmian pojedynki na jedną lub dwie szable, a w użyciu były także miecze lekkie czy sztylety. Walka, nazwana Oblężeniem Teatru, nawiązywała do pojedynków epoki Williama Szekspira - była więc honorowa, zainscenizowana w renesansowych strojach, efektowna i... nieco za długa, przez co starcia kolejnych fechmistrzów zaczynały być męczące. Warto jednak podkreślić taneczną niemal choreografię pokazów i kondycję walczących, którzy wytrzymywali tempo swojego pokazu od początku do końca.

Po szermierzach na scenę weszły tancerki i akrobaci Akrobatycznego Teatru Tańca Mira Art, który wielokrotnie już udowadniał, że potrafi oczarować publiczność. Nie inaczej było i tym razem. Pokazy taneczno-akrobatyczne pełne były wdzięku i gracji. Bardzo efektownie wyglądało zbieganie z muru teatru w wykonaniu jednego z akrobatów oraz figury prezentowane na wysięgnikach dwóch dźwigów - jeden zabrał trzy dziewczyny kilkanaście metrów nad ziemię na efektowny teatr gestu (pięknie wyglądały pióra, wyrzucane przez dziewczyny w stronę publiczności), drugi zaś - dzięki choreografii i pięknym białym kostiumom - umożliwił obejrzenie "anielskich" figur prezentowanych przez cztery akrobatki, który "wzleciały" w powietrze zza otwartego dachu Teatru Szekspirowskiego. Ten liryczny, niezwykle efektowny pokaz zrobił wielkie wrażenie na publiczności.

Podczas inauguracji Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego połączono więc renesansową tradycję i klasyczny, szlachetny typ walki z typowo teatralną magią, ukazując zbiorowy, zmetaforyzowany obraz teatru czyli sztuki rozumianej raczej jako wywołującej natchnienie i zachwyt niż prowokującej do myślenia. Wszystko to w imponującej oprawie świetlnej i muzycznej.

Zderzenie tradycji i piękna wypadło więc okazale. Niestety, podczas Triumfalnego przemarszu Gdańszczan przez Teatr (tak nazwano ostatnią część imprezy) znów dały o sobie znać niedociągnięcia organizacyjne. Wpuszczano początkowo niewielkie, liczące około 100 osób grupki pozostałych na zewnątrz pozostawiono - wbrew zapowiedziom - w ciemnościach, bez muzyki czy projekcji wideo, które z pewnością umiliłyby czas oczekiwania na przejście przez teatr tym, którzy musieli poczekać na swoją kolej (ostatni widzowie przemaszerowali przez Salę Główną teatru i hol około 23:30 i czekali na na to prawie godzinę).

Ci, którzy zrezygnowali z obejrzenia teatru i wszyscy, którzy nie mogli go obejrzeć podczas otwarcia szybko będą mieli okazję to zmienić. Już w sobotę 20 września startuje Tydzień Brytyjski, którego część wydarzeń prezentowana jest w murach teatru (teatralną inauguracją najnowszego teatru w Polsce jest "Hamlet" Szekspirowskiego Teatru Globe, który zaproszona publiczność obejrzy 20 września o godz. 15. Pozostali będą mieli taką możliwość w 21 września o godz. 16 i 22 września (godz. 19:30). Zaraz po Tygodniu Brytyjskim (20-26.09) rozpocznie się z kolei Festiwal Szekspirowski (27.09-5.10). Okazji do obejrzenia Teatru Szekspirowskiego na pewno nie zabraknie.

Łukasz Rudziński
www.trojmiasto.pl
22 września 2014

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...