Tradycyjny śpiew Słowiańszczyzny

"Moc głosu" - Scena Przodownik

To kolejny koncert z cyklu "Moc głosu" poświęconego tradycyjnemu śpiewowi, głównie wschodniej Słowiańszczyzny. 23 marca wystąpią Kaja i Janusz Prusinowscy oraz Tatiana Sopiłka.

Śpiew tradycyjny to nie tylko ten zaklinający, wołający, ale też ten "dla siebie", w przestrzeni zamkniętej. Rządzi się swoimi prawami, zyskuje ornamentykę, swobodę rytmiczną i intonacyjną. Wśród badaczy muzycznego folkloru nie poświęca się temu gatunkowi uwagi, niekiedy pomija się go w rejestracjach, uważając jako przygotowanie do śpiewu, jako formę niepełną.

Koncert ukaże ten rodzaj śpiewu jako odrębny, pełnoprawny gatunek muzyczny.

Wpół głosu - śpiew solowy, domowy

23 marca o godz. 19.00
Wystąpią: Kaja i Janusz Prusinowscy oraz Tatiana Sopiłka

Bilety: 25 zł
rezerwacje: tel. 663 741 903
kasa@teatrdramatyczny.pl

Kaja i Janusz Prusinowscy

Wspólne śpiewanie to dla Kai i Janusza Prusinowskich odpowiedź na przeróżne sytuacje życiowe. Szukają więc w starych śpiewnikach, w archiwach, spotykają się z wiejskimi śpiewaczkami i wreszcie tworzą pieśni, by móc je śpiewać sobie i innym. Są autorami i wykonawcami kołysanek do wierszy Joanny Papuzińskiej, śpiewają pieśni świeckie i religijne na różne okoliczności życia i roku liturgicznego. Towarzyszą im instrumenty: lira korbowa, fisharmonia, skrzypce, cymbały i wiele innych. Prowadzą wspólnie teatr dla dzieci "Słuchaj Uchem".

Kaja Prusinowska

Śpiewaczka, malarka, pedagog i mama piątki dzieci. Uczestniczyła w licznych akcjach artystycznych, prowadziła warsztaty m.in. w ramach działalności Stowarzyszenia Dom Tańca oraz we współpracy z wieloma fundacjami i stowarzyszeniami. Wraz z Janusz Prusinowski Trio koncertowała w Polsce i Europie. Pracując w szkołach podstawowych, realizowała autorski program "Kultura i Tradycje Polski". Dawne tradycje muzyczne i zdobnicze traktuje jako inspirację: układa melodie do współczesnych wierszy dla dzieci, do melodii maluje obrazki, a z obrazków tworzy scenografię do koncertów i spektakli Słuchaj Uchem.

Janusz Prusinowski - lira korbowa, skrzypce, cymbały, fisharmonia, śpiew

Skrzypek, lirnik, harmonista, cymbalista, śpiewak, kompozytor i organizator. Prekursor odrodzenia wiejskiej tradycji muzycznej w Polsce. Gry na skrzypcach uczył się u wiejskich mistrzów - Jana Lewandowskiego, Kazimierza Meto, Piotra i Jana Gaców, Tadeusza Jedynaka, Józefa Zarasia, Jana Ciarkowskiego i wielu innych. Od nich przejął indywidualne cechy mazurków, oberków, kujawiaków i polek. Śpiewa ballady i pieśni religijne, komponuje muzykę teatralną, pieśni i kołysanki. Prowadzi warsztaty tradycyjnej gry na skrzypcach, śpiewu, tańca i podstaw mazurka. Współtworzył Bractwo Ubogich (1993) i zakładał Warszawski Dom Tańca (1994). Lider Janusz Prusinowski Trio, śpiewak Monodii Polskiej, skrzypek Orkiestry Czasu Zarazy,inicjator i dyrektor artystyczny Festiwalu Wszystkie Mazurki Świata, prezes Forum Muzyki Tradycyjnej.

Tatiana Sopiłka - etnomuzykolog i wokalistka. Absolwentka i wieloletni pracownik naukowy Akademii Muzycznej im. Piotra Czajkowskiego w Kijowie. Jest członkinią powstałego w 1979 roku ukraińskiego zespołu "Drewo", skupiającego wykonawców i badaczy muzyki tradycyjnej, a także założycielem i liderem warszawskiego zespołu "Dziczka". Jako wokalistka brała także udział m.in. w projektach "Voo Voo i UkraInni", "Harmonia", Koncert Papieski 2011, Koncert Niepodległości 2012, 2013. Od początku lat 90-tych jeździ po wsiach Ukrainy, zbierając oryginalne archaiczne pieśni, a także obrzędy i rytuały. Jest autorką artykułów naukowych z zakresu etnomuzykologii. Opracowała i wydała pięć płyt z muzyką tradycyjną Ukrainy Wschodniej. Od kilkunastu lat prowadzi warsztaty śpiewu ukraińskiego w różnych miastach Polski i zagranicą.

"Moc Głosu" to seria koncertów poświęcona tradycyjnemu śpiewowi, głównie wschodniej Słowiańszczyzny. Tematy koncertów oscylują wokół muzycznych fenomenów tradycyjnego śpiewu, jego różnych odsłon, barw, wyrazów. Poszczególne koncerty cyklu będą prezentowały takie zjawiska muzyczne jak: monodia, śpiew obrzędowy, pieśni polne i leśne, huki-glisy-okrzyki, orientalizm, śpiew męski, religijny, dysonans i harmonia, ballady i romanse, folklor dziecięcy.

W koncertach wezmą udział znakomite zespoły śpiewacze reprezentujące kierunek in crudo (łac. na surowo, czyli bez stylizacji) co można porównać z kierunkiem historycznie poinformowanym w muzyce dawnej. Oddamy głos śpiewakom - kontynuatorom tradycji, rekonstruktorom - którzy dogłębnie studiowali konkretne tradycje muzyczne, a także ich mistrzom - śpiewakom ze wsi.

Bohaterem koncertów będzie tradycyjny śpiew a cappella w całym wachlarzu swoich różnorodnych brzmień: wołający, w pół głosu, przenikliwy, kojący, zaklinający, radosny, głośny i cichy, męski i żeński, statyczny i ornamentalny, otwarty i przykryty, wąski i szeroki, lotny i wibrujący.

Chcemy, żeby Scena Przodownik stała się miejscem regularnie prezentującym świat śpiewu tradycyjnego.

Opieka merytoryczna cyklu: Maniucha Bikont

(-)
Materiał Teatru
19 marca 2014

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia