Transmisje z moskiewskiej sceny

Sezon 2018/2019 - dzieła XX-wieczne i jedna premiera

Kolejny sezon transmisji i retransmisji do kin spektakli baletowych z moskiewskiej sceny rozpocznie się 11 listopada 2018 roku pokazem na żywo „Sylfidy". Wzorem poprzednich sezonów w programie obok wielkich klasycznych baletów znajdą się dzieła XX-wieczne i jedna premiera przygotowana specjalnie dla zespołu baletowego Teatru Bolszoj.

Sezon 2018–19 cyklu „Bolshoi Ballet Live" rozpocznie transmisja „Sylfidy" – pierwszego baletu romantycznego, dzięki któremu na tanecznej scenie zaczęły królować eteryczne zjawy i wróżki, a tancerki tańczyć na czubkach palców. „Sylfidę" obejrzymy w choreografii Auguste'a Bournonville'a w opracowaniu Johana Kobborga.

Jak zwykle wśród siedmiu prezentowanych tytułów zobaczymy inscenizacje wielkich XIX-wiecznych baletów klasycznych, z których słynie Teatr Bolszoji którymi słusznie się szczyci. Będą to: orientalna „Bajadera" ze słynną sceną Cieni, „Śpiąca królewna" w niezwykle efektownej i bogatej wizualnie inscenizacji, przywodzącej na myśl czasy carskiej Rosji, i oczywiście świąteczny „Dziadek do orzechów", tym razem na żywo i w nowej obsadzie. Wszystkie trzy balety obejrzymy w choreograficznych opracowaniach Jurija Grigorowicza, długoletniego dyrektora zespołu baletowego Teatru Bolszoj. Powtórzony zostanie także brawurowy i pełen temperamentu „Don Kichot" z Jekateriną Krysanową i Siemionem Czudinem w rolach głównych.

Dwudzieste stulecie reprezentować będzie transmitowany rok temu balet „Złoty Wiek" Jurija Grigorowicza ze znakomitą muzyką Dmitrija Szostakowicza. Osadzony w gangsterskim środowisku balet, mający początkowo wymowę antyburżuazyjną, dziś przyciąga przede wszystkim świetnymi scenami zbiorowymi w tytułowym nocnym lokalu i wyśmienitymi duetami głównych bohaterów.

Sezon zakończy wieczór baletowy, na który złożą się dwa jednoaktowe dzieła: „Carmen-Suita" i „Pietruszka". Pierwszy tytuł wieczoru to spektakl powstały dzięki determinacji Mai Plisieckiej, legendarnej rosyjskiej primabaleriny, która szukała dla siebie nowego repertuaru. Sama opracowała libretto, niemal zmusiła męża, kompozytora Rodiona Szczedrina, do ułożenia na nowo i zinstrumentowania suity z muzyki do opery Bizeta pod tym samym tytułem, a wreszcie znalazła świetnego choreografa – Kubańczyka Alberta Alonso. Do dziś „Carmen-Suita" zadziwia nowoczesnością i awangardową formą. Zobaczymy także nową wersję słynnego baletu „Pietruszka" Igora Strawińskiego, który nazywany jest portretem rosyjskiej duszy. Dzieło opowiada o kukiełce Pietruszce, czyli Piotrusiu, bohaterze tradycyjnego rosyjskiego teatru jarmarcznego, który miast zabawiać ludzi na rozkaz swego pana – Czarownika, cierpi, buntuje się, kocha i walczy. „Pietruszkę" dla Teatru Bolszoj zrealizuje rumuński choreograf Edward Clug.

Rozpowszechnianiem cyklu transmisji i retransmisji baletowych z cyklu „Bolshoi Ballet Live" na terenie Polski zajął się dystrybutor najwyższej jakości kontentu alternatywnego dla kin, w tym transmisji HD LIVE i retransmisji HD z najlepszych teatrów i sal koncertowych świata, będący jednym ze światowych pionierów w tym zakresie. Marka www.nazywowkinach.pl została ustanowiona przez firmę CIKANEK FILM, działającą obecnie w 14 krajach Europy Centralnej i Wschodniej, a powstałą w roku 2007, by kreować i rozwijać rodzący się właśnie fenomen transmisji do kin spektakli i koncertów.

„The Metropolitan Opera: Live in HD", „Bolshoi Ballet Live", „National Theatre Live", „Exhibition on Screen", „Comédie-Française Live" czy „The Berliner Philharmoniker Live in Cinemas" to tylko niektóre z cykli dystrybuowanych przez CIKANEK FILM. Rocznie firma sprzedaje w samej tylko Polsce ponad 120.000 biletów.

REPERTUAR SEZONU 2018/19

11.11.2018 | niedziela | 16:00 | TRANSMISJA HD LIVE

Sylfida
muzyka: Herman Severin Løvenskiold
choreografia: Johan Kobborg wg Augusta Bournonville'a

Sylfida – ulotna mieszkanka leśnych ostępów – stała się bohaterką pierwszego romantycznego baletu, wystawionego w 1832 roku w Paryżu przez Filippo Taglioniego. Szkocki wieśniak James ma się ożenić z ukochaną Effie, ale we śnie i na jawie nawiedza go zakochana w nim Sylfida. Młodzieniec udaje się do lasu za ulotnym duszkiem. Swoje palce w perypetiach zakochanych maczają też czarownica Magde i Gurn, przyjaciel Jamesa.

Przedstawienie trwa około 2 godzin.

02.12.2018 | niedziela | 16:00 | RETRANSMISJA HD
Don Kichot
muzyka: Ludwig A. Minkus
choreografia: Aleksiej Fadejeczew

Widzowie kochają baletowe komedie, a najbardziej „Don Kichota". Nic dziwnego: ten luźno oparty na wątkach powieści Cervantesa balet aż kipi od tanecznych popisów, stylizowanych ognistych hiszpańskich tańców i przezabawnych scen pantomimicznych. Kitri, córka oberżysty, kocha z wzajemnością biednego cyrulika Basilia, ale ojciec chce ją wydać za bogatego szlachcica. Na szczęście sprytny Basilio i rezolutna Kitri z pomocą błędnego rycerza Don Kichota oraz jego giermka Sancho Pansy wywiodą ojca dziewczyny w pole i otrzymają rodzicielskie błogosławieństwo.

Przedstawienie trwa około 2 godzin i 55 minut.

23.12.2018 | niedziela | 16:00 | TRANSMISJA HD LIVE
Dziadek do orzechów
muzyka: Piotr Czajkowski
oryginalna choreografia: Jurij Grigorowicz

W wielu krajach nie ma Bożego Narodzenia bez gwiazdkowego spektaklu „Dziadka do orzechów". Choć prapremiera dzieła odbyła się w Petersburgu w dniu Świętego Mikołaja, 6 grudnia 1892 roku, to tradycja gwiazdkowa towarzysząca temu baletowi powstała niemal pół wieku później, w Stanach Zjednoczonych. Choć dziś spektakl ten jest kierowany głównie do młodszych widzów, to nadal pozostaje jednym z najpoważniejszych arcydzieł klasycznego baletu rosyjskiego. Oparty na opowieści modnego wówczas fantastycznego pisarza E. T. A. Hoffmanna „Dziadek do orzechów" okazał się wspaniałym spektaklem familijnym.

Przedstawienie trwa około 2 godzin i 20 minut.

20.01.2019 | niedziela | 16:00 | TRANSMISJA HD LIVE
Bajadera
muzyka: Ludwig Minkus
choreografia: Marius Petipa / Jurij Grigorowicz

Tragiczna historia miłości świątynnej tancerki Nikiji i wojownika Solora to, obok słynnego „Jeziora łabędziego", jedno z najwspanialszych dzieł baletu klasycznego w jego najdoskonalszej XIX-wiecznej eklektycznej formie. „Bajadera" słynie z romantycznej sceny Cieni, kiedy to kilkadziesiąt ubranych na biało i spowitych woalami tancerek schodzi „z nieba na ziemię", wykonując wciąż i wciąż to samo baletowe pas – arabesque penchée. Ten zadziwiający romantyczny obraz na długo pozostaje w pamięci wraz z rozkołysaną romantyczną muzyką Ludwiga A. Minkusa.

Przedstawienie trwa około 3 godzin i 20 minut.

10.03.2019 | niedziela | 16:00 | RETRANSMISJA HD
Śpiąca królewna
muzyka: Piotr Czajkowski
choreografia: Jurij Grigorowicz wg Mariusa Petipy

Baletowa wersja baśni Charles'a Perraulta o księżniczce Aurorze, która zasnęła na sto lat, ukłuwszy się podczas swoich szesnastych urodzin w palec zaczarowanym przez złą wróżkę wrzecionem, to klasyk nad klasykami. Spektakl nie tylko opowiada historię śpiącej królewny, ale jest przede wszystkim pełnym uroku, barw i tanecznej wirtuozerii baletowym koncertem, wymagającym zaangażowania olbrzymiego zespołu, w tym uczniów szkoły baletowej, a także kilkudziesięciu solistów. „Śpiąca królewna" to także przedstawienie o niezwykłej urodzie plastycznej, przenoszące nas w czasy carskiej Rosji i bogatych wystawień w carskich teatrach.

Przedstawienie trwa około 2 godzin i 50 minut.

07.04.2019 | niedziela | 17:00 | RETRANSMISJA HD
Złoty Wiek
muzyka: Dmitrij Szostakowicz
choreografia: Jurij Grigorowicz

Dzieło genialnego rosyjskiego symfonika, jednego z najwybitniejszych kompozytorów XX wieku – Dmitrija Szostakowicza. Jego pierwszy balet, „Złoty Wiek", był w latach 30. ubiegłego wieku przedmiotem ostrej krytyki. W końcu cenzura doprowadziła do zdjęcia go z afisza. Autor chciał pokazać w krzywym zwierciadle dwa światy: komunistyczny i kapitalistyczny. Balet, pełen dowcipnej muzyki zawierającej m.in. elementy zakazanego później przez komunistów jazzu, przywrócił scenie choreograf i dyrektor baletu Bolszoj Jurij Grigorowicz. Opracował na nowo libretto: akcję przeniósł w środowisko gangsterskie.

Przedstawienie trwa około 2 godzin i 20 minut.

19.05.2019 | niedziela | 17:00 | TRANSMISJA HD LIVE
Carmen-Suita | Pietruszka
muzyka: Georges Bizet / Rodion Szczedrin (Carmen) | Igor Strawiński (Pietruszka)
choreografia: Alberto Alonso (Carmen) | Edward Clug (Pietruszka)

„Zawsze pragnęłam zatańczyć Carmen" – pisała we wspomnieniach Maja Plisiecka, genialna primabalerina Teatru Bolszoj. Tancerka sama więc napisała libretto, niemal zmusiła męża, kompozytora Rodiona Szczedrina, do stworzenia na bazie muzyki z opery Bizeta nowej suity. Na koniec znalazła idealnego choreografa – Kubańczyka Alberta Alonso, który akurat gościł w Moskwie ze swoim zespołem. Wieczór dopełni nowa interpretacja choreograficzna baletu Igora Strawińskiego „Pietruszka", opowiadającego o smutkach i radościach małej kukiełki, Piotrusia (Pietruszki) z rosyjskiego jarmarcznego teatrzyku. Balet zrealizuje Edward Clug, dyrektor zespołu baletu w Słoweńskim Teatrze Narodowym w Mariborze.

Przedstawienie trwa około 2 godzin i 20 minut.

Katarzyna Gardzina-Kubała
nazywowkinach.pl
17 kwietnia 2018

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...