Triumf sztuki nad człowiekiem. a

Widowisko na 450 urodziny Szekspir

Jubileuszową 450. rocznicę urodzin Williama Szekspira w Teatrze Szekspirowskim uczczono widowiskiem poświęconym narodzinom - zarówno człowieka, jak i sztuki oraz samego teatru, który za pół roku stanie się jedną z wizytówek kulturalnych Trójmiasta. Sama impreza skończyła się nagle, pozostawiając spory niedosyt, tym bardziej, że artyści nie wyszli do braw.

Spektakl plenerowy zaaranżowany przez dyrektora Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego Jerzego Limona i zaproszonych przez niego artystów, pomyślany został jako alegoria narodzin sztuki i ludzkiego dojrzewania. I to począwszy od rozwoju płodowego, po rozwój duchowy, dzięki któremu dostrzegać umiemy niuanse i - zgodnie z przesłaniem widowiska "Pierwsze Publiczne Otwarcie Dachu" - potrafimy lepiej i skuteczniej funkcjonować.

W roli symbolicznego herosa, najsilniejszego człowieka na świecie, wystąpił Mariusz Pudzianowski, który w światowych zawodach strongmanów osiągnął właściwie wszystko i dziś może "zajmować się" walkami w formule MMA. Właśnie w stylu walk MMA Mariusz "Pudzian" Pudzianowski wywołany został na scenę, gdzie podejmuje próbę otworzenia za pomocą 40-metrowej liny jednej z dwóch połaci otwieranego dachu (każda waży około 45 ton). Oczywiście zderzenie ludzkiej siły i najnowszych technologii, użytych do zbudowania otwieranego dachu teatru (perełki architektonicznej Teatru Szekspirowskiego) jest dla człowieka z góry skazane na niepowodzenie. Dopiero magia teatru "wyzwala" siły byłego strongmana, by podołał zadaniu.

W rolę alegorycznych "duchów teatru" wcielili się aktorzy Teatru Miniatura i Teatru Muzycznego oraz studenci Studium Wokalno-Aktorskiego im. Danuty Baduszkowej w Gdyni i Uniwersytetu Gdańskiego oraz przyjaciele choreografa, Wojciecha Misiuro, który kierował całym widowiskiem od strony reżyserskiej. Wszyscy oni wzięli udział w barwnej, choć zbyt statycznej paradzie po murach teatru, przywdziewając kostiumy z różnych sztuk teatralnych, wybrane (i w większości zaprojektowane) przez Zofię de Ines.

Samo otwarcie dachu nieco rozczarowało. Sporą atrakcją okazali się za to tancerze gdyńskiego Akrobatycznego Teatru Tańca Mira-Art, ubarwiający wejście Pudzianowskiego w stroju starożytnego gladiatora, jak i wykonujący efektowne ewolucje na ścianach i sznurowni teatru. Nad wszystkim górowała żywa, pogodna muzyka Olo Walickiego. Cała przestrzeń teatru świetnie oświetlona została przez Justynę Łagowską (jedną z najlepszych polskich scenografek teatralnych).

Organizatorom szyki nieco pokrzyżowała pogoda. Z uwagi na silne porywy wiatru, balon będący kontynuacją finału niezwykle efektownej wizualizacji Macieja Szupicy nt. życia i narodzin, nie mógł wzbić się powyżej połaci dachu, przez co dla publiczności widoczny był jedynie na telebimach (dzięki kamerom transmitującym wydarzenie). Problemy techniczne nie ominęły także akrobatów (jedno ze stanowisk na ścianie teatru nie nadawało się do ewolucji). Nie zakłóciło to oczywiście głównego przekazu spektaklu - ukazanie publiczności teatru i "ożywienie go" za pomocą symbolicznego otwarcia jego dachu. Sama impreza skończyła się nagle, pozostawiając spory niedosyt, tym bardziej, że artyści nie wyszli do braw. Szkoda, że prof. Limon nie zabrał głosu przed ani po przedstawieniu, by opowiedzieć widzom zgromadzonym w liczbie ok. dwóch i pół tysiąca osób o teatrze i jego działalności.

Teatr Szekspirowski, którego dzienne utrzymanie będzie kosztować ok. 10 tys. zł, ma zapewniony byt dzięki obu samorządom: miejskiemu i marszałkowskiemu. Finansować będą one bieżące funkcjonowanie instytucji (o środki na wydarzenia artystyczne teatr będzie musiał zadbać samodzielnie). Nawiązujący do tradycji teatru szekspirowskiego sprzed czterystu lat budynek wyróżniać będzie wyjątkowa technologia budowy otwieranego dachu i możliwość układu sceny w stylu elżbietańskim, włoskim (pudełkowa) oraz układu areny, z widownią umieszczoną dookoła sceny.

Otwarcie siedziby Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego planowane jest na 19 września 2014 roku. Inwestycja będzie kosztować 95,5 mln zł, z czego 51 mln zł pochodzi Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, przyznanych zgodnie z umową o dofinansowanie zawartą z Ministrem Kultury i Dziedzictwa Narodowego; po 13,5 mln zł dokładają Gdańsk i województwo pomorskie.

Łukasz Rudziński
www.trojmiasto.pl
25 kwietnia 2014

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...