Trzeba odnaleźć mechanizm zła

Pieczona Buła, czyli Iwona Buła i Błażej Pieczonka, ze swoim performance\'em zakwalifikowali się do tegorocznego konkursu Nowe Sytuacje na poznańskim festiwalu Malta. Przed pokazami w Poznaniu będzie można ich zobaczyć w Teatrze Dramatycznym.

W swoim przedstawieniu sięgnęli po teksty Heinera Müllera, niemieckiego dramatopisarza zaliczanego do najważniejszych postaci współczesnego teatru. Przez lata stosunkowo rzadko pojawiający się na polskich scenach Müller zaczyna się cieszyć coraz większym zainteresowaniem. Jego teksty, „przepisujące” na nowo klasykę Szekspirowską czy Brechtowską, wchodzą z nimi w dialog. Uznawany za klasyka postdramaturgii Müller opisuje świat w stanie zużycia, zarzucony przez śmieci i odpryski dawnych kultur.

Performance Iwony Buły i Błażeja Pieczonki wykorzystuje trzy sztuki Müllera: „Gnijący brzeg”, „Materiały do Medei” oraz „Krajobraz z Argonautami”. Zestawione ze sobą tworzą całość, która przywołuje mit Medei, morderczyni własnych dzieci. Najważniejszym tematem staje się tu proces degeneracji jednostki, która gnije opętana złem. 

Widz wciągnięty w proces współodczuwania nie ma oceniać moralności postaci, raczej odnaleźć mechanizm, który kieruje jej poczynaniami.

„Medea”, na podstawie tekstów Heinera Müllera, reż. i wyk. Iwona Buła i Błażej Pieczonka, Teatr Dramatyczny, pl. Defilad 1, bilety: 10 – 15 zł, rezerwacje: tel. 022 656 68 44, spektakle: wtorek (23.06) – środa (24.06), godz. 20 

Agnieszka Rataj
Rzeczpospolita
19 czerwca 2009

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia