TWŁ - Elegia dla świata - zakończenie sezonu - premiera

„Elegia dla świata" - komp. Marcin Werner - Teatr Wielki w Łodzi

Pierwsza kompozycja dedykowana poszkodowanym przez pandemię koronawirusa, złożona z... ponad 150 indywidualnych nagrań artystów - chóru, baletu i orkiestry Teatru Wielkiego w Łodzi. Premiera tego szczególnego dzieła Marcina Wernera odbędzie na początku lipca na symboliczne zakończenie sezonu artystycznego 2019/2020.

Marcin Werner - „Elegia dla świata" na skrzypce solo, chór i orkiestrę symfoniczną – na symboliczne zakończenie sezonu w Teatrze Wielkim w Łodzi – premiera

Pomysł na projekt realizowany we współpracy z artystami Teatru Wielkiego w Łodzi zrodził się już pod koniec marca. Marcin Werner, który wystąpi w czterech odsłonach – kompozytora, dyrygenta, pianisty oraz realizatora ścieżki dźwiękowej, tak opowiada o początkach pracy nad „Elegią":

"Był to okres, w którym dochodziły do mnie druzgocące informacje o stanie epidemii za granicami naszego kraju, m.in. we Włoszech czy w Hiszpanii – o braku miejsc w szpitalach, o braku niezbędnego sprzętu medycznego, o utraconych miejscach pracy czy firmach, które z powodu zamrożenia gospodarki chyliły się ku upadkowi, a przede wszystkim o tych, którzy z powodu pandemii pożegnali się z tym światem. Trudna sytuacja dotknęła także i nasz kraj, w tym i łódzkie środowisko teatralne, które pożegnało takich artystów jak Ireneusz Jakubowski, Zdzisław Krzywicki czy Andrzej Saciuk. Obserwując te wydarzenia, pomyślałem, że chciałbym jako kompozytor zrobić coś dla wszystkich tych, którzy zostali poszkodowani przez pandemię koronawirusa, dlatego postanowiłem zadedykować im moją „Elegię" – utwór, który swoim nastrojem oddaje emocje towarzyszące nam wszystkim w tych trudnych czasach. Mam nadzieję, że pozwoli on także godnie pożegnać tych, którzy odeszli."

Głównym elementem kompozycji jest śpiewny i liryczny temat przewodni. Inicjują go skrzypce solo na tle fortepianu. Przeciwstawia mu się ciężki i dosadny motyw orkiestry pojawiający się na początku utworu. Oba motywy są obecne w całym przebiegu muzycznym i odzwierciedlają dwie ścierające się ze sobą siły. Partia skrzypiec solo symbolizuje człowieka, który próbuje przezwyciężyć przeciwności losu – te zaś nie dają za wygraną i starają się zaburzyć spokój i bezpieczeństwo. Ostatecznie jednak w finale utworu zwycięża ludzki głos – orkiestra przejmuje główny temat wzmocniony przez waltornie i chór. Całość kończy się w tonacji majorowej symbolizującej zwycięstwo i nadzieję na lepszą przyszłość.

W partii skrzypiec solo usłyszymy Ludwikę Maję Tomaszewską-Klimek - koncertmistrzynię orkiestry Teatru Wielkiego w Łodzi. Wystąpią również pierwsi soliści baletu: Monika Maciejewska i Gintautas Potockas.

Prace nad projektem znajdują się w tej chwili na bardzo zaawansowanym etapie. Kompozytor otrzymał już ponad 150 nagrań muzyków orkiestry i chórzystów Teatru Wielkiego w Łodzi, wraz z partią solową wykonaną przez koncertmistrzynię Orkiestry Teatru – Ludwikę Maję Tomaszewską-Klimek. Wiele godzin poświęcono na montaż całości: przesłane filmy pochodziły w większości z telefonów komórkowych i nagrywane były przez muzyków w ich domach, nie zaś w profesjonalnym studiu. Do tego oprócz instrumentalistów i chórzystów w nagraniu wezmą udział także pierwsi soliści baletu Teatru Wielkiego w Łodzi – Monika Maciejewska i Gintautas Potockas.
Zapraszamy do obserwowania oficjalnego profilu Teatru Wielkiego w Łodzi na Facebooku oraz kanału Youtube, gdyż to właśnie tam już niebawem nastąpi premiera „Elegii dla świata" na skrzypce solo, chór i orkiestrę symfoniczną.

___

Odwiedź Cyfrowe Muzeum Teatru Wielkiego w Łodzi
Oficjalna strona Marcina Wernera na FB

Bartosz Jakóbczak
Materiał nadesłany
27 czerwca 2020

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...