Tydzień ze współczesnym dramatem na R@Porcie

VII Festiwal Polskich Sztuk Współczesnych R@Port

Najpierw spotkanie z najnowszą polską dramaturgią, później - tydzień z teatrem opartym o współczesny polski dramat. Przed nami V edycja GND (16-18 listopada) i VII Festiwal Polskich Sztuk Współczesnych R@Port (18-24 listopada), więc kolejna okazja do refleksji nad polską twórczością teatralną.

Nim rozpoczną się teatralne emocje, poznamy laureata Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, który oprócz pamiątkowej statuetki (tzw. Kostki Literackiej) otrzyma 50 tys. zł. Będzie można zapoznać się bliżej z pięcioma nominowanymi do finału sztukami podczas R@Portu Prologu - weekendu poświęconemu GND i polskiej dramaturgii najnowszej, który od pięciu lat poprzedza festiwal. Performatywne czytania dramatów (w foyer Teatru Miejskiego zobacz na mapie Gdyni) rozpocznie w piątek, 16 listopada o godz. 17 Popiełuszko. Czarna Msza Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk w reżyserii Piotra Ratajczyka. Tego samego dnia, o godz. 19 posłuchać będzie można Zakładu doświadczalnego Solidarność Szymona Bogacza w interpretacji aktorów przygotowanych przez Łukasza Chotkowskiego.

W sobotę, 17 listopada przeczytane zostaną pozostałe dramaty: o godz. 15 Zgaga Ewy Madeyskiej w reż. Waldemara Raźniaka, o godz. 17 Śmierć Kalibana Magdy Fertacz (laureatki GND z 2008 roku za Trash Story) - sztukę wystawi Maciej Podstawny oraz o godz. 19 Joanna Szalona; Królowa Jolanty Janiczak w reżyserii Igi Gańczarczyk. Po każdym z czytań odbędą się rozmowy z autorem sztuki i twórcami czytania.

Podsumowaniem dwóch dni z twórczością finalistów GND będzie debata z udziałem członków Kapituły Nagrody w sobotę o godz. 21. Laureata poznamy w niedzielę, 18 listopada o godz. 18 podczas gali poprzedzającej inaugurację R@Portu. Na wszystkie imprezy GND wstęp jest wolny.

Startujący w niedzielę R@Port składa się z siedmiu propozycji konkursowych i kameralnego spektaklu muzycznego pt. Jesienin w wykonaniu Oksany Leonenko (23 listopada, godz. 22).
- Przygotowanie repertuaru siódmej edycji Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych wywołało nie nowe przecież dylematy związane z problematyką autorstwa scenicznego dzieła. Z nową za to siłą, bowiem miniony sezon pokazał kilka szczególnie wartościowych realizacji, nie fundowanych na oryginalnym tekście dramatycznym. Trzeba było dokonać wyboru postawy: ortodoksja czy liberalizm - mówi Bogdan Ciosek, dyrektor programowy R@Portu. - Co ważne, w tym roku udało nam się zaprosić wszystkie najciekawsze moim zdaniem prezentacje ubiegłego roku, więc obyło się bez kontrowersji, jakie towarzyszyły ubiegłorocznej edycji.

Poza trójmiejskimi spektaklami opartymi na sztukach znajdujących się w finale Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej w ostatnich latach: Ciałami obcymi (19 listopada, godz. 18, Scena Kameralna Teatru Wybrzeże zobacz na mapie Sopotu) i Miki Misterem DJ-em (19 listopada, godz. 21, Duża Scena Teatru Miejskiego), w konkursie znalazło się miejsce m.in. dla spektakli warszawskich.
Nieskończona historia w reż. Piotra Cieplaka ukazuje społeczeństwo w mikroskali, na przykładzie losu mieszkańców pewnej kamienicy (22 listopada, godz. 19, Duża Scena Teatru Miejskiego), a W imię Jakuba S. w reż. Moniki Strzępki to przedstawienie, gdzie buntownik Jakub Szela zestawiony został ze współczesną polską klasą średnią, mającą przeważnie chłopskie pochodzenie (23 listopada, godz. 18, Scena YMCA zobacz na mapie Gdyni).

W Gdyni zagości też bydgoski Popiełuszko w reż. Pawła Łysaka na podstawie sztuki-finalistki tegorocznego R@Portu Popiełuszko. Czarna msza, w której autorka przedstawia własną wizję historii księdza Jerzego Popiełuszki (21 listopada, godz. 19, Scena YMCA). Po każdym z konkursowych spektakli odbędą się rozmowy z jego twórcami.
Bilety na spektakle kosztują 35-60 zł (normalne) oraz 25-50 zł (ulgowe). Budżet tegorocznego festiwalu (łącznie z Gdyńską Nagrodą Dramaturgiczną) wynosi przeszło 800 tys. zł.

Łukasz Rudziński
www.trojmiasto.pl
17 listopada 2012

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...