W majowym numerze miesięcznika "Teatr"
Miesięcznik "Teatr"Fotografia teatralna: czy wciąż traktowana jest dokumentacyjnie, czy też możemy mówić o artystycznej stronie teatralnych zdjęć? Jak na jednej fotografii uchwycić istotę spektaklu? W majowym "Teatrze" fotografowie teatralni opowiadają o specyfice swojej pracy, ukazują tajniki warsztatu i smaczki pracy z reżyserami. Ponadto w numerze omówienia wystaw i albumów fotograficznych.
TEMAT Z OKŁADKI
W ostatnich dwóch latach na polskich scenach pojawiło się kilkanaście realizacji dramatów Hanocha Levina. Jakie są przyczyny tej popularności izraelskiego dramatopisarza, zastanawiają się uczestnicy panelu zorganizowanego w Teatrze Narodowym: filozofowie Robert Piłat i Andrzej Leder, socjolog Karolina Wigura oraz Dorota Semenowicz. Drukujemy też sylwetkę izraelskiego pisarza pióra Justyny Gajek oraz szkic Tomasza Bocheńskiego, krytyka literackiego, poświęcony dramaturgii Levina.
LUDZIE
Mistrz fotografii scenicznej Wojciech Plewiński, laureat Nagrody Specjalnej "Teatru", oraz Thomas Aurin, niemiecki fotograf teatralny, w rozmowie z Bartłomiejem Miernikiem i uczestnikami Forum Fotografii Teatralnej opowiadają o sztuce fotografowania teatru, swojej pracy i warsztacie.
PRZESTRZENIE TEATRU
Czy w Polsce warto pisać sztuki teatralne? "Dramatopisarze czują się niedowartościowani i pozbawieni opieki. Bulwersują ich skandalicznie niskie stawki, [] skarżą się na teatry, kraj, społeczeństwo... Kto lub co jest temu winne? Czy przyczyna leży w złym obyczaju, błędnych rozwiązaniach systemowych, niedoskonałości prawa, czy też w nieumiejętności jego stosowania? A może jest naturalną konsekwencją wolnego rynku?" - pyta Kamila Paprocka w analizie sytuacji polskich dramatopisarzy.
PO PREMIERZE
Recenzujemy: Słownik Chazarski. Dzieci Snów Pawła Passiniego, Komornicką. Biografię pozorną w reżyserii Bartosza Frąckowiaka, Wnyka Bogusława Kierca z Opolskiego Teatru Lalki i Aktora oraz Daleką podróż Andersena Marcina Jarnuszkiewicza.
PRZEGLĄD
W grudniu zakończyła się trzecia edycja programu Teatr Polska. Poprosiliśmy twórców spektakli prezentowanych w ramach projektu o podzielenie się swoimi refleksjami, wspomnieniami i anegdotami z objazdu po kraju. Udział w programie Teatr Polska 2011 podsumowują: Iwona Kusiak, autorka Zapachu żużla; Konrad Dworakowski, dyrektor Teatru Pinokio w Łodzi, reżyser spektaklu Bruno Schulz - historia występnej wyobraźni; i Sławomir Dudek z Bałtyckiego Teatru Dramatycznego w Koszalinie.