W malowniczym Zamku w Obrzycku

26 warsztaty dramatopisarskie w Obrzycku, 9-11 września 2017

W województwie wielkopolskim, w powiecie szamotulskim, nad rzeką Wartą, w malowniczo usytuowanym Zamku w Obrzycku odbyły się trzydniowe warsztaty dramatopisarskie z udziałem wielu znakomitych twórców oraz początkujących młodych autorów. Laureatów 28 Konkursu na Sztukę Teatralną uhonorowano nagrodami pieniężnymi. Warsztaty dramatopisarskie ponadto były wspaniałą okazją do wymiany doświadczeń oraz rozmów na temat kondycji teatru dla dzieci i młodzieży.

W połowie maja br. poznaliśmy nazwiska laureatów 28 Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży. Konkurs organizowany przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu posiada długoletnią tradycję, a jego celem jest pozyskanie nowych tekstów przeznaczonych dla scen lalkowych i dramatycznych.

Jury w składzie: Katarzyna Grajewska, Waldemar Raźniak, Zbigniew Rudziński Maciej Wojtyszko po zapoznaniu się z 137 nadesłanymi pracami wyłoniło grono zwycięzców i przyznało nagrody: I nagroda w wysokości 5000 zł trafiła w ręce Katarzyny Mazur - Lejman za sztukę Gwiezdnik, dwie II nagrody po 3000 zł przyznano Marcie Guśniowskiej (Karmelek) i Kubie Kapralowi (Pająk i dziewczynochłopak) oraz dwie III nagrody po 2000 zł przypadły Magdalenie Mrozińskiej (Delicja) oraz Tomaszowi Kaczorowskiemu (zczuba albo #byćjakzlatarnibrahimović).

Przyznano również pięć wyróżnień (każde po 1000 zł): Piotrowi Przybyle za tekst Krzysztof Cover Baczyński, Jarosławowi Jakubowskiemu za sztukę Opowieść o Dziewczynce-Wiewiórce Marcie Guśniowskiej za Kto się boi Pani „Ś", Piotrowi Rowickiemu za sztukę Zakurzona królewna, Pawłowi Sarbinowskiemu za Handlarza twarzy. Opisy sztuk nagrodzonych i wyróżnionych oraz innych wybranych z 28. edycji konkursu trafiły do Katalogu Współczesnych Sztuk Teatralnych dla Dzieci i Młodzieży.

Bardzo istotnym punktem wydarzenia było wręczenie laureatom pamiątkowych obiektów artystycznych autorstwa Krzysztofa Wosika przez szanownych jurorów: Katarzynę Grajewską, Waldemara Raźniaka, Zbigniewa Rudzińskiego oraz dyrektora Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu Jerzego Moszkowicza.

W tym roku warsztaty odbyły się w dniach 9-11 września. Rozpoczęły się nawiązaniem do historii warsztatów, prezentacją uczestników.
Przy okazji spotkania promowano również 42, pokonkursowy, zeszyt Nowych Sztuk dla Dzieci i Młodzieży, każdy z uczestników warsztatów otrzymał jeden egzemplarz. Znajduje się w nim 10 wybranych utworów pochodzących z rozstrzygniętego konkursu. Wybrane utwory skierowane są do najmłodszych, np. Karmelek Marty Guśniowskiej, dzieci w wieku szkolnym, np. Zakurzona królewna oraz do młodzieży: z czuba albo # byćjakzlatanibrahimović Tomasza Kaczorowskiego. Tu zawiera się wiele tematów oraz świat wartości, który zawsze warto przekazywać dzieciom, młodzieży a zarazem kolejnym pokoleniom.

W czasie spotkań odbyły się czytania: był to Pająk i dziewczynochłopak Kuby Kaprala w wykonaniu aktorów scen poznańskich pod kierownictwem autora, Karmelek Marty Guśniowskiej w wykonaniu Ireny Dudzińskiej, Marcina Ryl - Krystianowskiego oraz Elżbiety Węgrzyn, Gwiezdnika Katarzyny Mazur - Lejman w wykonaniu aktorów Teatru Animacji w Poznaniu.

W czasie ostatniej Sceny Czytanej uczestnicy poznali Texturo Lidii Amejko w mistrzowskiej interpretacji Ireny Dudzińskiej.

Nie zabrakło znakomitych wykładów, dyskusji, paneli dyskusyjnych, spotkań z autorami. Po czytaniu utworu Pająk i dziewcznochłopak oraz Gwiezdnik z autorami interesujące rozmowy przeprowadziła Maria Maczuga z Nowej Siły Krytycznej.

Tadeusz Pajdała w jednym z wykładów skoncentrował się na osobowości twórcy, odniósł się do historii teatru lalek, opowiadał m.in. o fenomenie twórczości Jana Dormana, Krystyny Miłobędzkiej czy Zygmunta Smandzika, ale i artystów bardzo współczesnych.

Agata Drwięga (związana z Teatrem Animacji w Poznaniu) z dużym zaangażowaniem zaprezentowała utwory zagraniczne zeszytu 41 Nowych Sztuk dla Dzieci i Młodzieży.

O pracy w Teatrze Maska w Rzeszowie, realizowanych spektaklach oraz o planach repertuarowych opowiedział dyrektor artystyczny Jacek Popławski.

Możliwość zaprezentowania spektaklu dla młodzieży wykorzystał Bartek Miernik przytaczając swoje wnioski i uwagi z obserwacji reakcji uczniów po obejrzeniu jego autorskiego spektaklu Kolorowa czyli biało-czerwona. Nastroje nasilonego nacjonalizmu są bardzo niepokojące wśród młodzieży, a granica między patriotyzmem i nacjonalizmem niezwykle cienka.

O swojej pracy kierownika artystycznego w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu , o jej blaskach i cieniach, a także o planach w zakresie edukacji widzów opowiedziała Aneta Groszyńska.

Wydarzył się interesujący wykład prof. Haliny Zgółkowej (UAM) na temat „Język dzieci a język dla dzieci we współczesnych sztukach teatralnych i nie tylko".

O żelaznej logice utworu scenicznego mówił prof. Tadeusz Zgółka (UAM) przy okazji dyskusji z udziałem m.in. Waldemara Raźniaka.

Ostatniego dnia warsztatów swoim wykładem porwał umysły Piotr Klimek - muzykolog, kompozytor oraz dyrektor Teatru Animacje w Poznaniu. Tematem była Muzyka tekstu i muzyka w tekście scenicznym. Zastosował wiele porównań muzyki, przykładów nawiązując do pejzażu dźwiękowego, którym bywa również cisza. Muzyka może być bohaterem, komentarzem, rekwizytem.

Nad organizacją oraz dbanie o realizację warsztatów zgodnie z programem czuwał Zbigniew Rudziński, który jednocześnie jest kuratorem wydarzeń w Obrzycku.

Jego ciepłe podejście do każdego z uczestników uprzyjemniło trzydniowe niezwykłe spotkania.

Warsztaty dramatyczne w Obrzycku posiadają długoletnią tradycję, ale wciąż nie przestają inspirować. Tu jest miejsce nie tylko na naukę, przyswajanie nowych treści, ale także na wymianę doświadczeń, poglądów, niezwykłe spotkania z twórcami, dyskusje przy ognisku niemalże do świtu.

Obrzycko przynosi wiele nowych tematów, inspirujących rozmów, pomysłów na współpracę i pozostawia niedosyt.... Na szczęście następne już za rok.

26. warsztaty dramatopisarskie w Obrzycku
9-11 września 2017
Kurator: Zbigniew Rudziński, współpraca Wojciech Nowak i Justyna Gołęcka (2017)

Kinga Woźniak
dla Dziennika Teatralnego
26 września 2017

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...