W poszykiwaniu Zaginionego Rytmu

9. Brave Festival

„Zaginiony rytm” – pod tym hasłem od 7 do 12 lipca we Wrocławiu odbędzie się 9. edycja Brave Festival – festiwalu przeciw wypędzeniom z kultury. Wydarzeniu towarzyszyć będzie międzynarodowy program Brave Kids i Przegląd Filmowy, prezentujący pierwszy w Polsce cykl obrazów poświęconych Kambodży.

Tytułowy rytm przedstawiony zostanie publiczności festiwalu na przykładzie tradycji muzycznych z różnych stron świata, m. in. z Korei, Burundi, Indii, Maroka, RPA i Tanzanii, które dzięki izolacji od globalnej cywilizacji przetrwały do dziś w swoim pierwotnym, nienaruszonym stanie. W centrum zainteresowania tegorocznego programu jest rytm, który wyznacza tożsamość kulturową i stanowi pomost pomiędzy środowiskiem zewnętrznym człowieka, a jego wewnętrznym światem duchowym.

– Żywiąc przekonanie, że to czego nie widzimy gołym okiem jest o wiele bogatsze od tego wszystkiego, co widzimy, chcę zaprezentować naszym gościom festiwalowym świat ukryty w pieśniach, śpiewach, modlitwach i, co najważniejsze – w ich unikalnym muzycznym rytmie – mówi Grzegorz Bral, dyrektor Brave Festival.

– Tegoroczny Brave Festival opowie więc o „zaginionych rytmach”, o świecie muzyki, której nie należy słuchać, lecz doświadczać wszystkimi zmysłami. Skupimy się też na poszukiwaniu własnego, niezależnego rytmu, który łatwo zgubić w obliczu globalnego schematu narzuconego przez korporacje, media i polityków – dodaje Bral.

Dziewiątą edycję Brave Festival otworzy występ grupy Cheong-bae z Korei Południowej. Artyści przedstawią wrocławskiej publiczności tradycyjny styl Yeon-hee stanowiący kombinację rytuału, muzyki szamańskiej, tańca oraz akrobatyki. Styl ten wywodzi się ze świąt obchodzonych przez społeczności wiejskie już dwa tysiące lat temu, celebrowanych w celu odpędzenia złych mocy lub wyrażenia radości z powodu obfitych zbiorów. Szczególnie w trakcie pełni księżyca, dniu nazywanym w Korei Dniem Dziękczynienia, zwykło się za pomocą tańca i muzyki składać hołd przodkom. Z czasem niektóre elementy tradycji ewoluowały i stały się częścią kalendarza świąt narodowych dzisiejszej Korei.

Niezwykłym wydarzeniem będzie również koncert 10-osobowego chóru Ngqoko, złożonego z kobiet z plemienia Xhosa z Republiki Południowej Afryki. Wykonuje on tradycyjne pieśni umngqokolo w unikatowej technice śpiewu alikwotowego, osadzającej się na rytmicznym i pulsacyjnym gardłowym zaśpiewie. Podczas Brave zobaczymy także występ zespołu Addal z Maroka, złożonego z berberyjskich kobiet intonujących transowe pieśni ahouach przy akompaniamencie bendirs, tradycyjnych instrumentów perkusyjnych o rezonującym brzmieniu. Tegoroczny festiwal daje także okazję spotkania z tradycją wpisaną na listę niematerialnego dziedzictwa UNESCO, a to za sprawą pieśni i tańców indyjskiej grupy Khatu Sapera, złożonej z przedstawicieli społeczności Kalbeliya.

Na zakończenie festiwalu usłyszymy jedną z najbardziej znanych pieśniarek algierskich – Hourię Aïchi. Artystka wystąpi w towarzystwie francuskiego zespołu L’Hijâz’Car z magnetyzującym projektem muzycznym będącym fuzją tradycyjnych pieśni ludu Berber Shawiya pochodzącego z północno-wschodniej Algierii oraz eksperymentalnych brzmienień muzyki improwizowanej i współczesnej, czerpiącej z wpływów kultury śródziemnomorskiej.

Merytorycznym uzupełnieniem projektów prezentowanych podczas głównego nurtu festiwalu będzie cykl spotkań BRAVE MEETINGS, podczas których artyści będą mieli okazję opowiedzieć publiczności o swojej kulturze i jej społeczno-politycznym podłożu.

W ramach BRAVE FESTIVAL odbędzie się również 8. PRZEGLĄD FILMOWY prezentujący szereg filmów dokumentalnych i fabularnych o tematyce kulturowo-antropologicznej. W tym roku, oprócz rozwinięcia tematu przewodniego w ramach cyklu Brave Context oraz przybliżenia sylwetek niezwykłych ludzi dzięki Brave People Doc, program skupi się na Kambodży – kraju próbującym odzyskać swój własny, właściwy tylko sobie, a odebrany mu brutalnie rytm. Kraju, który za sprawą bezprecedensowej tragedii, jaką były rządy Czerwonych Khmerów, zerwał więź ze światem swoich przodków. Dziś Kambodża to państwo po wielu przejściach, miejsce, gdzie wciąż zabliźniają się liczne rany. Jest to zarazem kraj, który odważnie szuka już własnego rytmu. Tegoroczny Brave Focus będzie pierwszym w Polsce cyklem filmowym poświęconyn właśnie tej części świata.

 Festiwalowi Brave towarzyszyć będzie 4. edycja międzynarodowego programu edukacyjnego BRAVE KIDS (25 czerwca – 13 lipca). W tym roku projekt ten obejmie około setkę dzieci pochodzących m.in. z Chin, Zimbabwe, Ugandy, Tanzanii, Indii, Izraela, Czech, Brazylii, Danii i Gruzji i po raz pierwszy odbędzie się równolegle aż w czterech miastach: we Wrocławiu, Warszawie, Łodzi i Puszczykowie k. Poznania.

 Przeciw wypędzeniom z kultury, hasło przewodnie festiwalu, jasno wyraża intencje jego twórców. Ocalić od zapomnienia i przywrócić dumę tym, dla których kultywowanie własnych tradycji w XXI w. staje się coraz trudniejsze. „Zaginiony rytm” będzie próbą odzyskania akceptacji dla różnorodności, próbą zrozumienia, że utraciliśmy rzeczywistość polegającą na poszanowaniu odmienności drugiego człowieka, ale równocześnie próbą udowodnienia, że istnieją jeszcze miejsca, które z mocą i autonomią wyrażają własne rytmy, a tym samym ­ swą niezaprzeczalną i niezglobalizowaną tożsamość.

 Całkowity dochód z biletów Brave Festival przeznacza na cele charytatywne. Jak co roku beneficjentem wydarzenia będzie organizacja ROKPA International niosąca pomoc dzieciom w Tybecie, Nepalu oraz krajach Afryki.

 Więcej informacji na temat tegorocznej edycji BRAVE FESTIVAL oraz BRAVE KIDS na stronach:

http://bravefestival.pl/

http://www.facebook.com/BraveFestival

 http://bravekids.eu/

http://www.facebook.com/BraveKids

(-)
Materiał Festiwalu
8 maja 2013

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia