W Poznaniu powstaje orkiestra antraktowa

w Teatrze Polskim w Poznaniu

- Naszym podstawowym założeniem jest umożliwienie grania orkiestrowego wszystkim, którzy mają na to chęć i predyspozycje a nie sytuowanie się w jakimkolwiek nurcie. Chcemy, żeby każdy kto chce grać, a nie zajmuje się tym zawodowo, miał możliwość spełniania swojej pasji w ściśle zawodowych warunkach - mówi Adam Domurat, szef Orkiestry Antraktowej przy Teatrze Polskim w Poznaniu.

Wiele lat temu działała w Poznaniu Orkiestra Ósmego Dnia zrośnięta z Teatrem Ósmego Dnia. Uczestniczyła w spektaklach i prowadziła niezależną działalność... Jakie relacje będą łączyły Orkiestrę Antraktową z Teatrem Polskim, jaki ma mieć charakter?

- Na krótko przed uformowaniem się pierwszego składu orkiestry dość trudno mówić o finalnym charakterze zespołu. Zdradzić za to mogę moje nadzieje i marzenia. Jako orkiestra antraktowa zespół miałby wiele zadań. Począwszy od roli orkiestry stricte teatralnej, a więc grania muzyki podczas spektakli, w przerwach pomiędzy aktami, być może także pewnego rodzaju preludiowania, a skończywszy na niezależnych muzycznych projektach, z jakich orkiestra Teatru Polskiego niegdyś słynęła.

Nie ukrywam także, że posiadanie takiego zespołu pozwoli na sięganie po inne gatunki teatralne, wzbogaci repertuar o formy z przełomu teatru dramatycznego i opery. Być może musical albo operetka? Z tak wspaniale śpiewającą obsadą, jaką może się poszczycić Teatr Polski, wydaje się być to tylko kwestią czasu. Zanim uda nam się wystartować, czeka nas wiele godzin pracy. Mogę za to obiecać, że jak już nam się powiedzie, to orkiestra będzie wszędzie, będzie grać wspaniale i będzie o niej głośno!

W dwudziestoleciu międzywojennym muzykowanie amatorskie było dość powszechne. Do tradycji amatorskiej orkiestry wrócił Uniwersytet Adama Mickiewicza, organizując Orkiestrę Kameralną. Chcecie mieścić się w takim nurcie, czy ma to być krok do stworzenia nowego profesjonalnego zespołu?

- Naszym podstawowym założeniem jest umożliwienie grania orkiestrowego wszystkim, którzy mają na to chęć i predyspozycje a nie sytuowanie się w jakimkolwiek nurcie. Chcemy, żeby każdy kto chce grać, a nie zajmuje się tym zawodowo, miał możliwość spełniania swojej pasji w ściśle zawodowych warunkach. Granie orkiestrowe bardzo różni się od grania solowego, dlatego nie każdy, kto skończył swoją edukację muzyczną albo nawet jest w trakcie, mógł takiego muzykowania zakosztować. My stwarzamy taką możliwość. Zapraszamy każdego kto grał lub gra na jakimkolwiek instrumencie. Jedynym kryterium, jakie musi spełnić, jest zaangażowanie i bezgraniczna miłość do muzyki. Ja już na pewno zajmę się resztą.

Teatr ogłosił nabór do orkiestry. Na kogo Pan czeka?

- Czekam przede wszystkim na pasjonatów. Muzyków wszelkiej maści: uczniów szkół muzycznych, studentów akademii muzycznych, absolwentów, którzy być może odnaleźli się w innym zawodzie a chcą mieć czynny kontakt ze swoją pasją, ludzi którzy kiedykolwiek mieli styczność z muzyką, a życiowe losy albo decyzje nie pozwoliły na spełnienie swojej pasji, w końcu zasłużonych muzyków, którzy swoją karierę zawodową już skończyli, a chcą cały czas muzykować. Jednym słowem: zapraszam każdego, kto umie grać na instrumencie i chce współtworzyć naszą orkiestrę. Jestem pewny, że takie zogniskowanie zaangażowania w jednym miejscu, jakim będzie Teatr Polski w Poznaniu, sprawi, że jeszcze niejeden "zawodowy" zespół będzie się na nas oglądał z podziwem. Być może deklaracje są wielkie, ale biorę wszelką odpowiedzialność za te słowa. Zdając sobie sprawę, że działalność orkiestry nie może kolidować z codziennymi zajęciami muzyków, próby najprawdopodobniej będą odbywały się w niedziele w godzinach popołudniowych. Na początku lutego ruszamy.

***

Nabór

Przesłuchania do orkiestry odbędą się 7 lutego w godz. 10-18 oraz 8 lutego w godz. 14-20 w Teatrze Polskim w Poznaniu. By przystąpić do przesłuchania, należy przesłać zgłoszenie zawierające imię, nazwisko, numer kontaktowy, adres e-mail, datę urodzenia oraz nazwę instrumentu, na którym kandydat gra. Do zgłoszenia należy dołączyć krótkie CV wraz z krótkim listem motywacyjnym. Na przesłuchanie należy przygotować utwór solo do 5 minut. Zgłoszenia można wysyłać na adres: katarzyna.pajzderska@teatr-polski.pl do dnia 1 lutego 2016 r.

Stefan Drajewski
Polska Głos Wielkopolski
21 stycznia 2016

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...