Warsztaty i spotkanie z Marcello Magnim

Laboratorium teatralne Commedia dell'arte

W dniach 26-28 listopada w Trójmieście gościć będzie Marcello Magni, aktor, reżyser, choreograf, współzałożyciel słynnego londyńskiego teatru Complicite. W Sopocie i Gdańsku poprowadzi m.in. laboratorium teatralne Commedia dell'arte, podsumowujące tegoroczne działania projektu Between. Pomiędzy.

Magni  ukończył paryską szkołę teatralną Jacquesa Lecoqa. Współpracuje z reżyserami tej klasy, co Peter Brook, Robert Lepage, Simon McBurney, Phillip Gaulier, Monika Pagneux oraz Pierre Byland. W laboratorium teatralnym Commedia dell'arte Marcello Magniego wezmą udział aktorzy i reżyserzy z Polski, Holandii i Nowej Zelandii, a także kadra akademicka Uniwersytetu Gdańskiego.

28 listopada 2013 o godzinie 20.00 w gdańskim Teatrze w Oknie (ul. Długa 50/51) odbędzie się otwarte spotkanie z Marcello Magnim zatytułowane "Beckett z perspektywy aktora". Prowadzona przez dr. Tomasza Wiśniewskiego rozmowa dotyczyć będzie współpracy z Peterem Brookiem, teatrem Complicite oraz filmu "Akt bez słów II". Spotkanie prowadzone będzie w języku angielskim i tłumaczone będzie na język polski. Bezpłatne wejściówki można zarezerwować pod adresem: between@ug.edu.pl.

Wizyta Marcello Magniego w Trójmieście organizowana jest przez nowopowstałą fundację Between. Pomiędzy oraz Uniwersytet Gdański we współpracy z Fundacją Sztuki Un Gusto A Miel, Urzędem Miasta Sopot, Kąpieliskiem Morskim Sopot, Zatoką Sztuki, Teatrem Wybrzeże oraz Teatrem w Oknie.

Seminarium Beckettowskie Uniwersytetu Gdańskiego:

Beckett z perspektywy aktora

Spotkanie z Marcello Magnim

Czas: 28 listopada 2013, godz. 20:00

Miejsce: Teatr w Oknie, ul. Długa 50/51, Gdańsk

Prowadzenie: Tomasz Wiśniewski (Uniwersytet Gdański)

Seminarium otworzy prezentacja filmu Akt bez słów II w reżyserii Endy Hughesa, zrealizowanego w ramach nagrań "Beckett on film". Miniatura powstała w roku 2001, a występują w niej Pat Kinevane oraz Marcello Magni. Następnie, Marcello Magni opowie o swoim doświadczeniu podczas teatralnych i filmowych realizacji dramatów Becketta, takich jak: wspomniany "Akt bez słów II", "Fragmenty" Petera Brooka oraz "Końcówka" teatru Complicite.

Podczas seminarium rozmawiać będziemy ponadto o niekanonicznych odczytaniach twórczości Becketta, specyfice humoru irlandzkiego noblisty, jego zakorzenieniu w różnorodnych tradycjach teatralnych, a także o wpływie zaproponowanych przez Becketta innowacji artystycznych na współczesny teatr.

Spotkanie prowadzone będzie w języku angielskim. Do udziału zapraszamy aktorów, pracowników naukowych, doktorantów, studentów, oraz wszystkich zainteresowanych dramatem i teatrem.

Rejestracja: between@ug.edu.pl

Seminarium organizowane jest przez: "Between.Pomiędzy" oraz Zespół Badań nad Twórczością Samuela Becketta przy Uniwersytecie Gdańskim we współpracy z Teatrem w Oknie oraz Fundacją Sztuki Un Gusto A Miel.

Marcello Magni

warsztaty teatralne/laboratorium

Commedia dell'arte

Czas: 26-27-28 listopada 2013

Miejsce: Sopot (Zatoka Sztuki)/Gdańsk (Teatr Wybrzeże)

W roku 1983, Marcello Magni kończy szkołę teatralną Jacquesa Lecoqa w Paryżu i wspólnie z Annabel Arden i Simonem McBurneyem, wyrusza do Londynu, by grać improwizowane przedstawienia we wszelkich dostępnych miejscach. W Covent Garden, na ulicach, na plaży. W ten sposób powstaje Theatre de Comlicite. W roku 2013, Magni współpracuje z Robertem Lepagem, Kathryn Hunter, Peterem Brookiem, oraz Complicite w teatrach na całym świecie. Jesteśmy zaszczyceni, że przyjął zaproszenie do udziału w Between.1983. Pod koniec listopada będziemy go gościć w Sopocie i Gdańsku, gdzie weźmie udział w wydarzeniach podsumowujących nasz program w roku 2013: trzydniowych laboratorium Commedia della'arte oraz w kolejnej odsłonie The University of Gdańsk Samuel Beckett Seminar.

"Podczas warsztatów/laboratorium w Trójmieście będę uczył Commedia dell'arte przy użyciu masek z kolekcji Sartoriego. Ćwiczyć będziemy improwizację indywidualną i grupową i w ten sposób poszukiwać będziemy relacji i archetypów stanowiących współczesny odpowiednik dla klasycznego rozumienia tej konwencji. Interesuje mnie przede wszystkim przyziemność postaci Commedia, ich niezaspokojone potrzeby, żarliwe uczucia, a także poczucie życia na krawędzi śmierci. Podczas warsztatów/laboratorium będziemy się odnosić do podstawowych w Commedia dell'arte tematów, takich jak jedzenie, pieniądze i seks. Zamierzam wykorzystać komizm rutynowych sytuacji, oraz fizyczność tego świata. W mniejszym stopniu zainteresowany jestem preferowanym przez wielu praktyków, dekoracyjnym, czy wręcz tanecznym, podejściem do Commedia dell'arte. Proponowane zabawy, gry i ćwiczenia wywodzić się będą z technik jakie stosujemy w teatrze Complicite oraz z moich doświadczeń ze współpracy z reżyserami takimi jak: Jacques Lecoq, Phillipe Gaulier, Monika Pagneux oraz Pierre Byland. Warsztaty mają charakter dynamiczny i ruchowy, nacisk będziemy kłaść na ćwiczenia fizyczne, nie zapomnimy jednak, że ostatecznym wykładnikiem wszystkich działań jest prawda sytuacji."

(-)
Materiał Teatru
16 listopada 2013

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia