Warsztaty w ramach Olimpiady Teatralnej

Olimpiada Teatralna "Świat miejscem prawdy" we Wrocławiu

Tadashi Suzuki, Aleksiej Lewiński, Donald Kitt, Elena Floris i Carolina Pizarro to prowadzący październikowe warsztaty aktorskie w ramach Olimpiady Teatralnej „Świat miejscem prawdy" Wrocław 2016.

Tadashi Suzuki – członek Międzynarodowego Komitetu Olimpiady Teatralnej, twórca wielojęzykowych i wielokulturowych spektakli teatralnych, organizator licznych festiwali – poprowadzi warsztaty „Culture is the Body", które odbędą się od 15 do 16 października. Będą prowadzone w języku japońskim z tłumaczeniem na język angielski. Tadashi Suzuki twierdzi, że fundamentalne wymogi sztuki aktorskiej można spełnić, poddając się treningowi, który pogłębia świadomość trzech niezwykle istotnych, współzależnych, „niewidocznych" zjawisk, takich jak: 1) wytwarzanie energii, 2) kalibracja oddechu, 3) kontrola środka ciężkości. Suzuki podkreśla: „Poprzez zdyscyplinowane, zintegrowane rozwijanie wymienionych parametrów ciało staje się silniejsze i zwinniejsze, zwiększa się zakres i możliwości głosu oraz wzrasta świadomość «innego». Praca ta rozwija umiejętności ekspresji potrzebne do przekazania punktu widzenia aktora". Warsztaty metody Tadashiego Suzukiego przeznaczone są dla doświadczonych twórców teatralnych, m.in. aktorów i reżyserów. Zajęcia będą wymagające fizycznie.

Kolejne warsztaty w ramach Olimpiady Teatralnej, od 20 do 24 października, poprowadzi Aleksiej Lewiński, który w latach 1971–1975 uczył się biomechaniki teatralnej pod kierunkiem Nikołaja Griegoriewicza Kustowa – współpracownika Meyerholda, aktora i nauczyciela biomechaniki w Teatrze im. Wsiewołoda Meyerholda w latach trzydziestych.

Biomechanika teatralna została stworzona przez Wsiewołoda Meyerholda i jego aktorów w pierwszych dziesięcioleciach XX wieku. Jej bazą jest synteza tradycji teatru europejskiego i teatrów Wschodu. To psychofizyczny trening skupiony na nauczaniu najbardziej fundamentalnych zasad rzemiosła aktorskiego. Biomechanika pomaga aktorowi w odczuwaniu i rozumieniu swojej scenicznej obecności – w czasie i przestrzeni, uczy koordynacji, równowagi, pracy z rekwizytem, ścisłej realizacji zadań i idei proponowanych przez reżysera. Jednocześnie podnosi samoświadomość aktora, rozwija kreatywność i dostarcza narzędzi do samodzielnego komponowania działań ruchowych. Już w latach trzydziestych zajęcia z biomechaniki odbywały się według schematu: najpierw wstępny trening obmyślony indywidualnie przez nauczyciela zgodnie z ogólnymi zasadami biomechaniki, następnie nauka klasycznych etiud ruchowych skomponowanych przez Meyerholda i stanowiących rdzeń techniki.

Biomechanika pomaga wypracować umiejętności takie jak koordynacja w przestrzeni i czasie oraz gotowość koncentracji, balans.
Warsztaty skierowane są do osób zajmujących się działaniami scenicznymi i performatywnymi, które miały już doświadczenie z biomechaniką teatralną Meyerholda.

Warsztaty będą prowadzone w języku rosyjskim z tłumaczeniem na język angielski.

Od 21 do 23 października aktorzy Odin Teatret poprowadzą swoje warsztaty. Praca z Donaldem Kittem obejmie następujące obszary: trening fizyczny aktora, wypracowanie działań zainspirowanych obiektem oraz poszukiwania wokalne. Warsztaty „Kije i kamienie. Proces w poszukiwaniu ukrytych znaczeń" będą prowadzone w języku angielskim.

Elena Floris i Carolina Pizarro poprowadzą warsztaty zatytułowane „Dynamika i koncentracja". Trening będzie się składał z dwóch części i obejmie pracę nad materiałem fizycznym, wokalnym i muzycznym, mającą na celu stworzenie strategicznej podstawy dla kreatywności aktora. Prowadzące skupią się na doskonaleniu następujących elementów: siły, energii, koncentracji, oddechu, równowagi i koordynacji. Istotna będzie fizyczna obecność i ruch: ciało, przestrzeń, czas i tempo. Warsztaty będą prowadzone w języku angielskim.

Więcej informacji: http://grotowski-institute.art.pl/warsztaty/.

Wypełnioną kartę zgłoszenia prosimy przesłać na adres Justyny Rodzińskiej-Nair: justyna@grotowski-institute.art.pl wpisując w temacie wiadomości „Olimpiada Teatralna" z dopiskiem tytułu wybranych warsztatów. Liczba miejsc ograniczona. O udziale decyduje kolejność zgłoszeń. Termin zapisów na warsztaty prowadzone przez Tadashiego Suzukiego mija 30 września 2016, na pozostałe warsztaty można zgłaszać się do 5 października.

 

(-)
Materiał organizatora
12 września 2016

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia