Warsztaty w ramach seminarium praktycznego VoicEncounters
Instytut Grotowskiego przyjmuje zgłoszenia na warsztaty w ramach seminarium praktycznego VoicEncounters.W programie 11 propozycji warsztatowych. Wśród prowadzących m.in.: członkowie konfraterni z Korsyki i Sardynii, Kristin Linklater, Jorge Parente, Natalia Połowynka, Olga Szwajgier oraz Chan E. Park. Warsztaty w ramach seminarium praktycznego VoicEncounters rozpoczną się od „Wprowadzenia do popularnego śpiewu polifonicznego z Doliny Serra na Korsyce", czyli spotkania z Jeanem-Charlesem Adamiego oraz członkami Cunfraterna di a Serra z Korsyki. 14 i 15 kwietnia w Sali Teatru Laboratorium odbędzie się nauka korsykańskich pieśni polifonicznych, śpiewanych po łacinie przez trzy głosy: prowadzący, basowy i najwyższy, które towarzyszą codziennemu życiu korsykańskiej wspólnoty, a także wykonywane są podczas najważniejszych świąt religijnych (m.in. Wielkanocy), pogrzebów i uroczystości ku czci lokalnego świętego.
16 i 17 kwietnia w Sali Teatru Laboratorium Instytutu Grotowskiego odbędą się warsztaty prowadzone przez Martino Corimbiego oraz członków Cuncordu de Orosei z Sardynii. Uczestnicy poznają tajniki śpiewu polifonicznego w systemie sardyńskim (wiodący głos mówiony i trzy głosy, tworzące współbrzmienie za pomocą polifonii i precyzyjnego wzajemnego dostrojenia). W programie: czterogłosowy liturgiczny śpiew polifoniczny oraz potężny śpiew a tenore, wykorzystujący „perkusyjne" wibracje gardłowe.
Kristin Linklater od 15 do 17 kwietnia w Studiu Na Grobli poprowadzi warsztaty uwalniania głosu mówionego i śpiewanego. Każdego dnia, po zakończeniu pracy grupowej nad głosem, odbędzie się praca indywidualna z tekstem lub pieśnią, prowadzona w trybie warsztatów mistrzowskich.
Warsztaty przeznaczone są dla profesjonalnych aktorów, studentów kierunków aktorskich, nauczycieli aktorstwa, nauczycieli emisji głosu i wymowy, osób śpiewających zawodowo i nauczycieli śpiewu.
18 i 19 kwietnia Olga Szwajgier poprowadzi w Studiu Na Grobli „Laboratorium głosu", warsztaty pozwalające na odkrywanie swojego brzmienia, inspirujące do badania i poszukiwania ukrytych możliwości głosowych, pomagające odbudować wiarę w siebie, uczące tolerancji i akceptacji siebie, wykorzystywania swoich błędów jako „arcymistrzów" w rozwoju. Zajęcia składają się z wykładów, ćwiczeń głosowych oraz relaksacji. Warsztaty adresowane są przede wszystkim do śpiewaków, aktorów, muzyków instrumentalistów, osób śpiewających i chcących śpiewać, pracujących głosem oraz zainteresowanych rozwojem osobistym i poszerzaniem swoich możliwości. To jedyne warsztaty podczas VoicEncounters prowadzone w języku polskim.
18 i 19 kwietnia Ditte Berkeley poprowadzi warsztaty „Opowieść głosu (Pieśń, która mówi)". W Studiu Na Grobli uczestnicy skupiają się na swoich i obcych głosach oraz relacjach między nimi. Jak podkreśla Ditte Berkeley: „To daje podstawę do ufności wobec głosu i przynosi narzędzia, którymi możemy głos wzmacniać – poprzez oddech, fizyczne wsparcie, wyobraźnię. Warsztaty umożliwiają odkrywanie siły głosu, kiedy występuje solo, i jego moc, gdy składa się na bogactwo wspólnego brzmienia".
Od 18 do 21 kwietnia 2016 w Sali Teatru Laboratorium Jorge'a Parente w asyście Zoé Ogeret poprowadzi warsztaty oparte na zasadach treningu głosowego „Głos i Ciało". W programie: otwarcie siebie za pomocą konkretnych, precyzyjnych działań fizycznych, zwanych alfabetem ciała; praca indywidualna, polegająca na łączeniu poszczególnych elementów alfabetu ciała, rodzaj improwizacji wokół osobistych historii; praca nad zharmonizowaniem oddechu z ruchem, które zakłada wykorzystanie obudzonej w trakcie pracy spontaniczności i naturalności – w śpiewie i mowie; uczestnicy stażu starają się mówić jakby śpiewając i śpiewać mówiąc; dążą do osiągnięcia jedności między głębią poszukiwań i lekkością wykonania, do połączenia konieczności i radości grania/śpiewania.
Warsztaty są zaproszeniem do odkrywania i eksperymentowania z własną tożsamością wokalną poprzez badanie możliwości ciała i głosu. Bazują na działaniach fizycznych, stworzonych i rozwijanych przez Zygmunta Molika (1930–2010), współzałożyciela i aktora Teatru Laboratorium Jerzego Grotowskiego, w którym odegrał główną rolę w kształtowaniu treningu głosowego.
Warsztaty są adresowane do profesjonalnych aktorów i śpiewaków. W ciągu czterech dni, po cztery godziny dziennie, uczestnicy pracować będą nad głosem śpiewanym i głosem mówionym, skupiając się na związkach między ruchem, oddechem i głosem.
Podczas seminarium praktycznego VoicEncounters pojawi się również możliwość poznania koreańskiej tradycji wokalnej. Chan E. Park poprowadzi warsztaty śpiewu pansori. Od 19 do 21 kwietnia w Studio Na Grobli będzie okazja, by poznać tradycyjne tony, brzmienia, tropy emocjonalne i teksty przenoszące koreańską poezję w naszą teraźniejszość. Przedstawionych zostanie kilka przykładowych pieśni stworzonych w kilku cyklach rytmicznych na podstawie klasycznych opowieści pansori.
20 i 21 kwietnia przy Studiu Na Grobli odbędą się warsztaty „Gest głosu jako gest ciała. Archaiczne funkcje pieśni chóralnych" – prowadzone przez Tomasza Rodowicza, Elinę Tonevę i Tomasza Krzyżanowskiego ze Stowarzyszenia Teatralnego CHOREA. Początkiem warsztatów będzie uruchomienie ciała poprzez krótki intensywny trening. Ćwiczenia fizyczne ukierunkowane są jednocześnie na budowanie relacji w grupie i na umiejętność kreatywnego oddziaływania uczestników na siebie. Drugą część warsztatów wypełnią ćwiczenia wiążące gest ciała z gestem ruchu, przenoszące ruch głosu na ruch ciała w przestrzeni. Będą one oparte na dwóch filarach: budowaniu współbrzmień w grupie (wielogłos rozpisany na przestrzeń) oraz na złożonych ćwiczeniach rytmicznych rozpisujących głos i polirytmiczność ciała na całą grupę. Użyte do tego zostaną starożytne i tradycyjne motywy muzyczne. W finale uczestnicy warsztatów zbudują złożoną polifoniczną i polirytmiczną strukturę muzyczno-ruchową, która poprzez wielokrotne powtarzanie wprowadzi ich do pierwotnego, najbardziej archaicznego stanu, do jakiego doprowadzał śpiew – jako narzędzie przekraczania i zatrzymywania czasu.
Do Gruzji przeniesie uczestników warsztatów grupa Nanila, czyli członkowie rodziny Piplanich. Od 22 do 24 kwietnia w Sali Teatru Laboratorium będzie można poznać tradycyjne polifoniczne pieśni swańskie i gruzińskie, z których część wykonywana będzie przy akompaniamencie tradycyjnych instrumentów. Zaprezentowane zostaną także tradycyjne tańce. W programie m.in. nauka hymnu ku czci słońca, „Lile", jednej z najpopularniejszych i najstarszych swańskich pieśni (mogła powstać nawet cztery tysiące lat temu) oraz „Lazgwaszi", pieśni opisującej procesję modlitewną w świątyni. Warsztaty poprowadzą członkowie wielopokoleniowej rodziny Pilpanich z Mestii w Swanteii.
Tradycyjny śpiew modalny zostanie przybliżony dzięki rodzinie Kerovpyanów. Od 22 do 24 kwietnia w Studiu Na Grobli odbędą się warsztaty „Śpiew modalny. Podróż w dźwięku", które rozpoczną się od śpiewania burdonu oraz interwałów nieujętych w równomiernie temperowanym systemie, prowadząc do nauki ormiańskich pieśni liturgicznych poprzez słuchanie i powtarzanie. Warsztaty przeznaczone są dla wszystkich zainteresowanych śpiewem modalnym, niezależnie od tego, czy znają język ormiański, czy nie – zarówno amatorów, jak i zawodowych muzyków. Sesja skupi się na dwóch aspektach: pracy wokalnej pomagającej w znalezieniu naturalnego głosu, w wydobywaniu którego zaangażowane jest całe ciało oraz pracy modalnej, która zaczyna się od odkrywania naturalnych interwałów, zapomnianych we współczesnym środowisku miejskim. W takim procesie uczestnicy uczą się postrzegać melodię w kontekście modalnym, umiejscawiając ją w środowisku dźwiękowym, a nie jako szereg następujących po sobie nut lub motywów.
Na zakończenie tradycja ukraińska. Natalia Połowynka od 22 do 24 kwietnia 2016 w Studiu Na Grobli poprowadzi warsztaty, na które złożą się: badania artystyczne, osobiste odkrywanie kanonów, szkół – wypracowywanie nowych podejść do pieśni artystycznej, tworzenie nowej formy teatralnej jako ikony czasu. „Ziemia – Pieśń" to praca nad zjawiskiem „pieśni" w teatrze współczesnym, w pełnym spektrum tego zjawiska. Pieśń tradycyjna jest podstawą, zasadą, żywym kanonem, który daje początek każdemu gatunkowi muzycznemu. Do udziału zapraszani są zawodowi aktorzy i śpiewacy, którzy chcą poszerzyć swoje zawodowe horyzonty, wejść do zawodu na nowo.
Wypełnioną kartę zgłoszenia prosimy przesyłać do 3 kwietnia 2016 roku do Eweliny Sochackiej na adres warsztaty@voicencounters.art.pl, wpisując w temacie wiadomości „Warsztaty VoicEncounters" z dopiskiem tytułu wybranych warsztatów. Liczba miejsc ograniczona. O udziale decyduje kolejność zgłoszeń.
Karta zgłoszenia dostępna na stronie: www.grotowski-institute.art.pl/files/Application_form.doc
Karta zgłoszenia na warsztaty z Olgą Szwajgier dostępna na stronie: www.grotowski-institute.art.pl/files/Karta_zgloszenia.doc
Większość warsztatów odbędzie się w języku angielskim. Szczegółowe informacje: http://www.grotowski-institute.art.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=1992.