Warto wybrać się na "Fidelio"

"Fidelio" - reż: Werner Pichler - Opera na Zamku w Szczecinie

Opowieść o wielkim uczuciu, poświęceniu i przełamywaniu granic to prawdziwa operowa perełka.

Akcja - niezbyt wartka; libretto - w języku niemieckim, któremu daleko do włoskiej melodyjności; scenografia - ascetyczna; stroje - skromne. Nie miałam wielkiej ochoty iść na "Fidelio". Poszłam i nie żałuję. Piękna, sugestywna muzyka, perfekcyjna reżyseria i doskonałe wykonanie artystów Opery na Zamku sprawiają, że widowisko zapiera dech w piersiach.

"Fidelio" jest jedyną operą stworzoną przez Ludwika van Beethovena. Libretto napisali Joseph Sonnleithner i Georg Friedrich Treitschke według dramatu Jean-Nicolasa Bouilly\'ego. W powojennym Szczecinie opera została wystawiona po raz pierwszy. I zebrała owację na stojąco.

Utwór opowiada historię dwojga małżonków: Leonory (w tej roli rewelacyjna sopranistka Katarzyna Hołysz) i Florestana (Sylwester Kostecki). Don Florestan odkrywa nadużycia naczelnika więzienia Don Pizarra (w którego rolę wciela się świetny Janusz Lewandowski). Znika uwięziony w lochach. Leonora chcąc odnaleźć ukochanego przebiera się za mężczyznę i jako Fidelio zatrudnia się na stanowisku pomocnika więziennego dozorcy Rocca. W Fideliu zakochuje się Marcelina, córka Rocca (zjawiskowa Joanna Tylkowska). Tymczasem na wizytację do więzienia ma przyjechać minister Don Fernando. Pizarro postanawia zabić swojego więźnia. Pomóc ma w tym Rocco. Leonora (Fidelio) przekonuje Rocca, by zabrał ją ze sobą do podziemi. W decydującym momencie Leonora ujawnia swoją prawdziwą tożsamość. Udaje się uratować Florestana, wszystko kończy się szczęśliwie. Finałowa scena jest bez wątpienia najbardziej dynamiczna i najlepiej zagrana. Arie na kilka głosów pięknie budują napięcie. Choćby dla obejrzenia zakończenia warto się na Fidelia wybrać.

Opera na Zamku, "Fidelio", premiera 19 marca 2010, kierownictwo muzyczne - Warcisław Kunc, reżyseria - Werner Pichler, scenografia/kostiumy - Hans Richter

Anna Łukaszuk
Gazeta Wyborcza Szczecin
24 marca 2010

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia