Weekendowe polecenia Dziennik Teatralnego - Białystok

Weekendowe polecenia Dziennik Teatralnego - Białystok: 17-19 marca 2023

Na co wybrać się w ten weekend (17-19 marca) do teatru? Białostockie placówki mają sporo ciekawych propozycji.

„Ach, jak cudowna jest Panama" reż. Ireneusz Maciejewski – Białostocki Teatr Lalek
17 marca – godz. 9.00
18 marca – godz. 14.00
19 marca – godz. 13.00
19 marca – godz. 13.00
Czym jest Panama? Państwem w Ameryce Środkowej? Może dla bardzo mądrych Dorosłych tak, ale dla mniejszych, mniej oczytanych - jak Miś i Tygrysek - Panama to coś o wiele bardziej niezwykłego... To miejsce daleko, daleko stąd, gdzie wszystko jest lepsze, pachnące przygodą i przede wszystkim bananami...

Myśl o Panamie intryguje tak bardzo, że nasi bohaterowie postanawiają opuścić swój spokojny, przytulny Domek i wspólnie wyruszyć na poszukiwanie bananowego Eldorado – ale czy znajdą tam szczęście? A może szczęście okaże się być zupełnie gdzie indziej?

Warto dołączyć do bohaterów w ich niezwykłej, pełnej przygód i humoru podróży do tytułowej Panamy. (materiały BTL)

„Karmelek" reż. Roksana Miner – Białostocki Teatr Lalek
17 marca – godz. 10.30

BTL zaprasza do najmniejszej wioski na świecie, w której mieści się najmniejsza Zagródka na świecie, a tam? Cała masa wiejskich zwierzaczków, z których każde jest bardzo pożyteczne: Krowa daje mleko, Owca wełnę, Kura jajka, a Kogut budzi wszystkich co rano. I tylko jeden maleńki Piesek nie wie, co mógłby dać od siebie. Rozpoczyna się poszukiwanie, w którym na pomoc Karmelkowi wyruszą nasi najmniejsi widzowie.

Karmelek to ciepła, pełna humoru opowieść o poszukiwaniu czegoś, co czyni nas potrzebnymi, czegoś, co moglibyśmy ofiarować naszym Najbliższym, a co – jak się wraz z naszym Karmelkiem dowiemy – jest całkowicie niematerialne.

Okraszony piękną muzyką i radosnymi piosenkami spektakl, pełen zabawy i interakcji z widownią, przewidziany jest dla dzieci najmłodszych. (materiały BTL)

„Z głową byka" reż. Robert Jarosz – Białostocki Teatr Lalek
17 marca – godz. 12.00
18 marca – godz. 17.00
19 marca – godz. 16.00

Scenariusz sztuki autorstwa Roberta Jarosza nawiązuje do historii Tezeusza, bohatera mitologii greckiej. Urodziła go i wychowała trojzeńska księżniczka Ajtra. Jego boskim ojcem był Posejdon, a ziemskim – panujący w odległych Atenach król Egeusz. Syn bardzo pragnął poznać swego ojca i wyruszyć na spotkanie z nim. Najpierw jednak musiał dorosnąć, nabrać sił.

„Z głową byka" w reżyserii Roberta Jarosza to pierwsza w tym roku premiera w Białostockim Teatrze Lalek. Pełna nawiązań do mitologii greckiej, z efektowną scenografią Pavla Hubički, i choreografią Marty Bury, muzyką Piotra Klimka oraz wizualizacjami Sebastiana Łukaszuka.

„Mayday" reż. Witold Mazurkiewicz – Teatr Dramatyczny im. A. Węgierki
17 marca – godz. 19.00 (aula Wydziału Nauk o Zdrowiu UwB)
18 marca – godz. 19.00 (aula Wydziału Nauk o Zdrowiu UwB)
19 marca – godz. 19.00 (aula Wydziału Nauk o Zdrowiu UwB)

„Mayday" to jedna z najlepszych komedii autorstwa Raya Cooneya – brytyjskiego komediopisarza, uznawanego za mistrza farsy. Sztuka opowiada historię taksówkarza-bigamisty, który przez wiele lat wiedzie szczęśliwe życie u boku dwóch kobiet. Na skutek wypadku, jego tajemnica wychodzi jednak na jaw, co wywołuje lawinę komplikacji. Bohater miota się, usiłując ukryć podwójne życie przed małżonkami, mediami i policją. Znakomity komizm sytuacji fabularnych i języka sprawiają, że „Mayday" od ponad trzydziestu lat rozśmiesza publiczność na całym świecie.

Spektakl „Mayday" jest laureatem „Złotego Rechotu" – głównej nagrody na Festiwalu Komedii (na Południu) „FUNfest".

„Landschaft" reż. Waldemar Śmigasiewicz – Teatr Dramatyczny im. A. Węgierki
18 marca – godz. 15.30 (Uniwersyteckie Centrum Kultury)
19 marca – godz. 15.30 (Uniwersyteckie Centrum Kultury)

„Landschaft" to ironiczna komedia, rodzinny obrazek, historia domu, w którym ojciec trzech synów, po śmierci ich matki, a jego żony stara się na nowo odbudować rodzinne relacje. Myląc władzę z wolnością, uwalnia chore patriarchalne i dyktatorskie zapędy. Posługując się zmyślną socjotechniką, skłóca ze sobą synów, pragnąc ukazać się im jako zbawca i niekwestionowany domowy autorytet. Ironia miesza się tu z humorem, a miłość ojcowska przybiera formy od zniewolenia po obłudną prawdę o nim samym. W tym kontekście ani obiektywna prawda, ani dążenie do niej nie mają większego znaczenia. Ważnym staje się jedynie interpretacja zdarzeń, przez które ojciec pragnie zapanować nad umysłami domowników, na nowo pisząc historię swojej rodziny. (materiały TD)

„Dyptyk wielkanocny": „Via Crucis" / „Cavalleria rusticana" reż. Paweł Łukaszewski – Opera i Filharmonia Podlaska
Na okres Wielkiego Postu Opera i Filharmonia Podlaska przygotowała wyjątkowe wydarzenie. Wybitny reżyser, dramaturg, scenograf i pedagog Michał Znaniecki połączył współczesne dzieło oratoryjne „Via Crucis" Pawła Łukaszewskiego z arcydziełem operowego naturalizmu – „Cavalleria rusticana" Pietra Mascagniego.
„Rycerskość wieśniacza" to krótka, jednoaktowa opera włoska. Mascagni zawarł w niej gęstą mieszaninę miłości, namiętności i zdrady, hańbę, pojedynek i śmierć – emocje kipiące jak wulkan na tle sycylijskiej wsi, przez którą przechodzi wielkanocna procesja. Artysta podkreślił werystyczny styl opery, którego był prekursorem, poprzez brutalność, naturalizm, melodramatyczne gesty oraz śpiew zmieszany z gwarem i okrzykami. Michał Znaniecki połączył dzieło operowe Mascagniego z utworem „Via Crucis" Pawła Łukaszewskiego – misterium Drogi Krzyżowej. Korzystając z operowego intermezzo i faktu, że obie kompozycje łączy czas Wielkanocy, doprowadza do spotkania uczestników Drogi Krzyżowej oratorium Łukaszewskiego i sycylijskiej procesji z opery Mascagniego. Każda z części oratorium Łukaszewskiego upamiętnia jedną z czternastu stacji na drodze Jezusa, dźwigającego krzyż ulicami Jerozolimy. Kompozytor dodał piętnastą stację – Zmartwychwstanie. Wyważona muzyka „Via Crucis" pulsuje wewnętrznym tętnem, powtarzalność dźwięków zaprasza do medytacji i modlitwy. Bogata różnorodność w warstwie chóralnej sięga do tradycji polifonicznej, ale i współczesnych technik kompozytorskich, wyraziście podkreśla dramaturgię tekstu, zaciera granice między ceremonią liturgiczną a widowiskiem. Ten wyjątkowy „Dyptyk wielkanocny" klamrą domyka finał opery „Cavalleria rusticana" rozgrywający się w jarmarczno-biesiadnej scenerii Południa, w której tle majaczy kościół.
Na Dużej Scenie zobaczyć można artystów orkiestry, chóru i baletu OiFP oraz solistów pod kierownictwem muzycznym Maestro Massimiliano Caldiego. W roli Lucii – diva operowa o międzynarodowej sławie Małgorzata Walewska. Wyjątkowość „Dyptyku wielkanocnego" podkreśli także imponująca scenografia zaprojektowana przez Luigiego Scoglio, po raz pierwszy w całości wykonana w Operze. (materiały OiFP)

„Nieobecni?" – Zaucha, Niemen, Mec, Wodecki – Piotr Goljat - Nie Teatr
17 marca – godz. 19.00

„Nieobecni?" to projekt poświęcony pamięci Artystów, których zabrakło wśród nas. Piotr Goljat i jego trio podczas nastrojowego koncertu wykonają piosenki Andrzeja Zauchy, Czesława Niemena, Bogusława Meca czy Zbigniewa Wodeckiego.

„Nieobecni?" to bardzo klimatyczny, nastrojowy i wzruszający koncert. Śpiewa, znakomicie prowadzi i gra na fortepianie Piotr Goljat, a towarzyszą mu Sebastian Ruciński na gitarze i Piotr Górka na kontrabasie. Wszyscy muzycy są absolwentami Instytutu Jazzu katowickiej Akademii Muzycznej. Grają ze sobą od 20 lat, na co dzień jako zespół towarzyszą na estradzie m.in. Elżbiecie Adamiak, Jerzemu Filarowi, Andrzejowi Poniedzielskiemu. W koncercie nie zabraknie także autorskich kompozycji Piotra Goljata do słów Juliana Tuwima, Jonasza Kofty i Jerzego Kozarzewskiego.

Beltaine – koncert na św. Patryka – Nie Teatr
18 marca – godz. 19.30

Beltaine to jeden z najciekawszych zespołów polskiej sceny folkowej. Siedem osobowości i siedem różnych światów muzycznych spotyka się ze sobą tworząc wyjątkową muzyczną mieszankę. Od początku ogromną siłą Beltaine były żywiołowe koncerty, entuzjastycznie przyjmowane przez publiczność na każdej szerokości geograficznej. Grupa koncertowała m.in. w Malezji, Meksyku, USA i Kanadzie; jest regularnie zapraszana na prestiżowe festiwale w całej Europie.

„Zielono mi" – koncert Moniki Dryl – Nie Teatr
19 marca – godz. 18.00

„Zielono mi" to koncert piosenek czołowych polskich kompozytorów i "poetów" piosenki, Osieckiej, Kofty, Niemena, Gaertner. Zaśpiewa fenomenalna wokalistka, białostoczanka z urodzenia – Monika Dryl.

Recital Moniki Dryl to podróż sentymentalna płynąca na fali pięknych melodii i mądrych tekstów, nie pozbawiona jednakże pazura i pozytywnej energii. O głosie Moniki mówi się, że jest „potężny jak Mount Everest i subtelny jak walijski strumyk". Usłyszymy m. in. „Wielką wodę", „Kobiety, których nie ma", „Śpiewam, bo muszę" czy „Dziwny jest ten świat".

Monice towarzyszyć będą:
Jacek Cichocki - piano
Piotr Filipowicz - bas
Marcin Gańko - saksofon
Marcin Słomiński – perkusja

Monika Dryl - wychowanka Studia Piosenki Jerzego Tomzika w Białymstoku. Ukończyła Akademię Teatralną w Warszawie w 2002 roku. Uczyła się też w Szkole Muzycznej II st. w Warszawie, w klasie śpiewu.

Jest aktorką Teatru Narodowego w Warszawie. W 2001 roku została laureatką III nagrody Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu oraz I nagrody festiwalu Pamiętajmy o Osieckiej

Jest założycielką i wokalistką zespołu Themonika quintet. Wzięła udział w nagraniu płyty Herbaciane Nonsensy w radiowym studiu Trójki im. Agnieszki Osieckiej u boku m.in. Ewy Bem, Grażyny Łobaszewskiej, Anny Serafińskiej, Grzegorza Turnaua, Andrzeja Dąbrowskiego. W 2008 roku wzięła udział w trzeciej edycji programu Jak oni śpiewają, w którym zajęła 8. miejsce. Jesienią 2015 roku brała udział w czwartej edycji programu rozrywkowego "Twoja twarz brzmi znajomo". Wygrała 2. odcinek programu, w którym wcieliła się we Freddiego Mercury'ego. Po dziewięciu odcinkach dotarła do finału, gdzie zajęła ostatecznie 3. miejsce. (materiały Nie Teatru).

Anna Dycha
Dziennik Teatralny Białystok
25 marca 2023

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia