Weekendowe polecenia Dziennika Teatralnego

Białystok: 21 października - 23 października 2022.

Jakie propozycje przygotowały białostockie teatry w ten weekend (21-23 października)? Na jakie spektakle warto się wybrać? Polecamy najciekawsze propozycje.


„Ach, jak cudowna jest Panama!" reż. Ireneusz Maciejewski – Białostocki Teatr Lalek

21 października – godz. 9.00
22 października – godz. 16.00
23 października – godz. 16.00

Czym jest Panama? Państwem w Ameryce Środkowej? Może dla bardzo mądrych dorosłych tak, ale dla mniejszych, mniej oczytanych - jak Miś i Tygrysek - Panama to coś o wiele bardziej niezwykłego... To miejsce daleko, daleko stąd, gdzie wszystko jest lepsze, pachnące przygodą i przede wszystkim bananami...
Myśl o Panamie intryguje tak bardzo, że nasi bohaterowie postanawiają opuścić swój spokojny, przytulny Domek i wspólnie wyruszyć na poszukiwanie bananowego Eldorado – ale czy znajdą tam szczęście? A może szczęście okaże się być zupełnie gdzie indziej?
Dołączcie do naszych bohaterów w ich niezwykłej, pełnej przygód i humoru podróży do tytułowej Panamy! (materiały BTL)

„Robot i Motylek" reż. Agnė Sunklodaitė –Białostocki Teatr Lalek
21 października – godz. 11.00
22 października – godz. 14.00
23 października – godz. 14.00

„Robot i Motylek" to przedstawienie o trwałych i głębokich uczuciach, jakie mogą połączyć każdego z nas, a także o bardzo kruchym i ulotnym pięknie, które warto w porę dostrzec.
Spektakl powstał na podstawie historii napisanej przez litewską autorkę Vytautė Žilinskaitė. To opowieść o robocie, który zakochuje się w stworzeniu z zupełnie innego świata – w motylku. Dzięki krótkiej znajomości mechaniczny bohater odkrywa prawdziwe uczucia, takie jak miłość, empatia, przywiązanie, ale również i strach, i żal...
Przedstawienie poprzez interaktywny charakter zaprasza dzieci do bezpośredniego udziału w przygodach sympatycznego robota i jego przyjaciół. (materiały BTL)

„Syn" reż. Grupa Wolność – Białostocki Teatr Lalek
22 października – godz. 18.00
23 października – godz. 18.00

„Syn" to spektakl, który powstał na motywach opowiadania "Podmieniony syn" Mirosława Miniszewskiego Nadstaw ucho. Słyszysz? Tam na wsi pies ujada. Uważaj. Spójrz, wyostrz wzrok, może zobaczysz, jak ćma trzepocze cienkimi skrzydłami, a liść pod pająkiem ugina się miękko. Może to Mamuna? Może Siubiela do sieni się skrada? Tam syn się narodził. Chodzą plotki, że we wsi obok dzieją się dziwne rzeczy. Wiesz gdzie to? Spektakl powstał w ramach Stypendium Prezydenta Miasta Białegostoku dla twórców profesjonalnych. (materiały BTL)

„Treny" reż. Grzegorz Suski – Teatr Dramatyczny im. A. Węgierki
21 października – godz. 10.00 (Uniwersyteckie Centrum Kultury)
22 października – godz. 16.00 (Uniwersyteckie Centrum Kultury)
23 października – godz. 16.00 (Uniwersyteckie Centrum Kultury)

Białostockie „Treny" to spektakl wielce emocjonalny, klimatyczny, przepełniony śpiewem. Prym wiedzie tutaj Jan Kochanowski (Bernard Bania). Gdy wnosi maleńką trumienkę na scenę, jest w rozpaczy. „Wielkieś mi uczyniła pustki w domu moim, Moja droga Orszulo, tym zniknieniem swoim" - słyszymy Tren 8. Śmierć dziecka wstrząsnęła poetą. Podważyła jego życiową filozofię. Śmierć to wprawdzie zjawisko naturalne, ale zwykle przychodzi na starość. Śmierci dziecka wytłumaczyć nie sposób. Kochanowskim targają różnorodne emocje. Buntuje się, topi smutek w alkoholu. Najmocniejszy moment spektaklu to ten, gdy trumna z dzieckiem zostaje ustawiona na wysypanej sceną piaskiem. Poeta przysypuje ją paskiem i polewa resztką alkoholu.

„Treny" to godzinna uczta słowna, muzyczna i teatralna. Śpiewy i muzyka zaaranżowane przez Julitę Charytoniuk i Tomasza Jarnickiego znakomicie współgrają z XVI-wiecznym tekstem, ale też wprowadzają mistyczny klimat.

„Boeing, Boeing" reż. Witold Mazurkiewicz – Teatr Dramatyczny im. A. Węgierki
22 października – godz. 19.00 (aula Wydziału Nauk o Edukacji UwB)
23 października – godz. 19.00 (aula Wydziału Nauk o Edukacji UwB)

Czy poligamia jest w ogóle możliwa? Tak, jeśli tylko umie się dobrze planować... A Maks jest w tym prawdziwym ekspertem: w swoim notesie skrzętnie zapisuje godziny odlotu i przylotu kolejnych samolotów, bo każda z jego trzech narzeczonych (Jola, Johana i Janet) to stewardessa innych linii lotniczych. Wszystko układa się świetnie, dopóki na horyzoncie nie pojawia się Boeing – samolot szybszy niż inne. Reszty już nietrudno się domyślić – zmiana rozkładu lotów niszczy misternie skonstruowany harmonogram randek. W wybrnięciu z kłopotów pomaga Maksowi przybyły spod Grunwaldu kuzyn Paweł i zaciągająca ze Wschodu pomoc domowa Nadia.

Sztuka francuskiego pisarza Marca Camolettiego „Boeing, Boeing" to wielki przebój światowych scen teatralnych. Zagrana została w przynajmniej 55 krajach; trafiła na West End i Broadway, została laureatką Tony Awards, a w 1991 roku doczekała się 17 500 reali-zacji i została wpisana do Księgi Rekordów Guinnessa w kategorii „najczęściej wystawiana francuska sztuka". Na polskie sceny sztuka trafiła w 1964 roku, dzięki przekładowi Henryka Roztworowskiego, pod tytułem „Latające narzeczone". W okresie swej największej popularności, w latach 60.-80. zrealizo-wana została dziesięciokrotnie. (materiały TD)

„West Side Story" reż. Jakub Szydłowski – Opera i Filharmonia Podlaska
22 października – godz. 19.00
23 października – godz. 18.00

Białostocka produkcja „West Side Story" to przygotowany z rozmachem, kipiący emocjami musical, który przynosi nie tylko rozrywkę, ale zostawia widzów z uniwersalnym przesłaniem. Widowiskowy spektakl ma wiele dramatycznych scen, zachwyca choreografią i nieśmiertelnymi kompozycjami.
Jeden z najważniejszych musicali w historii – „West Side Story" z muzyką Leonarda Bernsteina, scenariuszem Arthura Laurentsa i tekstami piosenek Stepehena Sondheima – można oglądać w Operze i Filharmonii Podlaskiej – Europejskim Centrum Sztuki. Jak zapowiadał reżyser, ta uwspółcześniona wersja „Romeo i Julii" to historia bez happy endu, ale kto z nas nie marzył o tym, żeby chociaż przez chwilę poczuć to, co główni bohaterowie?

„Invisible" Grupy Coincidentia – Akademia Teatralna w Warszawie Wydział Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku
22 października – godz. 18.00
23 października – godz. 18.00

„Invisible" to nowy spektakl Grupy Coincidentia. Wkoło nie ma nic. Przede mną nie ma nic. Czyste powietrze. Pusta przestrzeń. Pomiędzy mną a stodołą oddaloną ode mnie o 57 kroków... Nic. Mija kilka godzin. Ta sama przestrzeń teraz jest pełna pyłów, owadów, kurzu. Wcześniej to Coś też tu było. Tylko ja byłam ślepa. Byłam po niewłaściwej stronie słońca. Co widzisz jak mnie widzisz? Jaki mam kolor? Jaki kolor ma moja energia? A moja dusza? Widzisz ją? Widzisz coś?
Laboratorium rzeczy niewidzialnych. Teatralny eksperyment, ukierunkowany na dowiedzenie nieudowodnionych dotychczas tez związanych z rzeczami, bytami, procesami, których nie da się dostrzec gołym (a czasem nawet uzbrojonym) okiem. Nicość zaprezentowana w materialnej formie, śpiewanie o tańcu, tańczenie o śpiewie, smakowanie zapachu, lalkowe dowody na istnienie światów równoległych i bytów absolutnych; empiryczne pomiary stężenia miłości, tłoczenie esencji procesów myślowych – to unikatowe, oryginalne działania sceniczne z wykorzystaniem środków wyrazu teatru ożywionej formy, które stanowią o niepowtarzalnym charakterze nowego spektaklu Grupy Coincidentia.
Za koncepcję odpowiadają: Dagmara Sowa, Małgorzata Tarasewicz-Wosik, Paweł Chomczyk, Róbert Jurčo. W spektaklu występują: Dagmara Sowa, Robert „Meg" Jurčo, Paweł Chomczyk. (materiały Grupy Coincidentia)

Trzecia godzina gratis" – Nie Teatr
22 października – godz. 19.00

„Trzecia godzina gratis" to spektakl, którego akcja toczy się w Warszawie. Poznajemy jej różne zakamarki, bohaterów, którzy gubią się i odnajdują w tym nocnym anturażu. Zgrabnie skomponowana całość ma absolutnie blues-rockową duszę, ale wdziera się do tej przestrzeni grecka tragedia, czyli chór – kilka postaci komentujących i wchodzących w polemikę z bohaterami. Ludzka tragedia to czas, którego wiecznie brakuje, który ucieka, który rozmieniamy na drobne. Podarujcie sobie godzinę z Wojanem Trockim i zespołem. Do ceny biletu dorzucamy gratis radość z przeżywania muzyki na żywo ;)
Głównym bohaterem i narratorem jest Wojan Trocki. Wcielając się w postać Chudego Psa tworzy dynamiczne i bezpretensjonalne opowiadanie. Towarzyszy mu Hipolit Woźniak (gitara). Jego wyjątkowa muzyka jest w ciągłej interakcji ze słowami padającymi ze sceny. W ten sposób muzyk – kompozytor staje się także - pierwszoplanową postacią. Muzykę na żywo współtworzą również Jan Woźniak na kontrabasie, Artur Zajączkowski na perkusji i Robert Bielak na skrzypcach. Wokalnie wesprze Wojana nadając opowieści dodatkową moc Wiktoria Kwiatkowska, charyzmatyczna wokalistka zespołu Żywiołak, atakże Madrugada Sombra, w którym artyści szukają połączeń między polską muzyką ludową a hiszpańskim flamenco.

Krzysztof Daukszewicz – Nie Teatr
23 października – godz. 16.30

Krzysztof Daukszewicz na kabaretowej estradzie jest niemal od półwiecza. Satyryk - legenda, który od początku swojej działalności odnosił sukcesy, a do dziś jest niedoścignionym komentatorem rzeczywistości.

Krzysztof Daukszewicz - urodził się 30 października 1947 roku w Wichrówie. Jest satyrykiem, felietonistą, poetą, kompozytorem, gitarzystą i piosenkarzem. Działalność estradową artysta rozpoczął w 1975 r. Pełnił wtedy funkcję dyrektora Miejskiego Domu Kultury w Szczytnie oraz współtworzył kabaret Gwuść. Już w 1976 r. satyryk otrzymał drugą nagrodę na I Biesiadzie Humoru i Satyry w Lidzbarku Warmińskim za swój autorski program "Dookoła Wojtek", a zaledwie rok później otrzymał nagrodę Złote Rogi Kozicy na przeglądzie kabaretów w Zakopanem. Krzysztof Daukszewicz po przeprowadzce w 1978 r. do Warszawy zaczął występować w kabarecie Na Pięterku. W latach 1979 - 1984 był kierownikiem literackim Teatru na Targówku, w którym wystawiono dwa programy artysty: satyryczny "Dziury na drodze" oraz musical dla najmłodszych widzów - "Dzieci taty Zeusa". W latach 1983 - 1986 artysta współtworzył z Januszem Gajosem kabaret Hotel Nitz. W 1986 r. otrzymał III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie na sztukę teatralną za antywojenną farsę "Cycek". Od 1986 r. do 1990 r. był członkiem kabaretu Pod Egidą. Artysta występuje z własnymi programami satyrycznymi, realizuje programy w telewizji, jest także autorem kilkunastu książek. Ma swoją rubrykę w tygodniku "Przegląd". Krzysztof Daukszewicz otrzymał również wiele nagród i odznaczeń, m.in. Srebrny Medal "Zasłużony Kulturze Gloria Artis" w 2009. (materiały Nie Teatru)

 

Anna Dycha
Dziennik Teatralny Białystok
20 października 2022

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...