Weekendowe polecenia Dziennika Teatralnego - Białystok

Weekendowe polecenia Dziennika Teatralnego - Białystok: 05 - 07 maja 2023 r.

Wracamy po majówce do teatrów. Na scenie Białostockiego Teatru Lalek znakomity musical „Hotel Ritz", a Teatr Dramatyczny zaprasza na ostatni w tym sezonie „Bóg mordu".

„Bajka o rybaku i rybce" reż. Igor Kazakov – Białostocki Teatr Lalek
6 maja – godz. 15.00
7 maja – godz. 14.00
Ilu ludzi, tyle życzeń! Bo każdy z nas ma przecież swoje marzenia (to te największe), swoje pragnienia (to te ciut mniejsze) oraz zachcianki, czyli maleństwa, które szepczą nam do ucha, że coś byśmy zjedli, coś chcieli dostać... Rybak zachcianek nie miał. Miał za to wiecznie niezadowoloną żonę, która wciąż chciała więcej i więcej. Na szczęście Rybak złowił Złotą Rybkę, która pomogła mu w spełnianiu zachcianek Małżonki - do czasu...

Ilu pisarzy, tyle wersji bajek! My zapraszamy na jedną z najpiękniejszych, opowiedzianą przez Aleksandra Puszkina w poetyckim tłumaczeniu Juliana Tuwima, pełną humoru, ciepła i mądrości. W sam raz krótką - w sam raz długą - bo w życiu ważne jest, żeby we wszystkim zachować złoty - jak Rybka - środek...

„Hotel Ritz. Musical" reż. Joanna Drozda – Białostocki Teatr Lalek
5 maja – godz. 19.30
6 maja – godz. 18.00
7 maja – godz. 18.00

Barwne kreacje aktorskie, przebojowe piosenki, muzyka grana na żywo, porywające sceny zbiorowe i gustowne stroje z epoki. „Hotel Ritz. Musical" ma wszystko, by stać się przebojem białostockiej sceny. Dzięki spektaklowi Białostockiego Teatru Lalek legenda Ritza ożyła.
Widzowie przenoszą się na jedną noc do eleganckich wnętrz gmachu – wizytówki międzywojennego Białegostoku – do którego ściągały elity z całego kraju. Trzeba pamiętać, że czas międzywojnia jest czasem wielkiej swobody i afirmacji życia. Zarówno ten okres, jak i legendę Ritza z powodzeniem przypomina autorka scenariusza, piosenek i reżyserka spektaklu Joanna Drozda. Warto było czekać kilka sezonów na musical poświęcony nie tylko hotelowi Ritz, ale mierzący się z mitem wielokulturowego Białegostoku.

„Bóg mordu" reż. Katarzyna Deszcz –Teatr Dramatyczny im. A. Węgierki
5 maja – godz. 19.00 (Uniwersyteckie Centrum Kultury)
6 maja – godz. 16.00 (Uniwersyteckie Centrum Kultury)
7 maja – godz. 16.00 (Uniwersyteckie Centrum Kultury)

Sztuka w błyskotliwy sposób obnaża ludzkie słabości. Przyczyną całego zamieszania jest bójka dwóch chłopców, która staje się pretekstem do spotkania rodziców pragnących kulturalnie rozwiązać konflikt. Jednak konfrontacja zamienia się w istne piekło...
„Bóg mordu" bywa nazywany teatrem nerwów, ponieważ to właśnie one rządzą bohaterami. Konwenanse w jakich zostali wychowani powodują, że teoretycznie wiedzą, jak mają się zachować w niezręcznej sytuacji. Jednak impulsy są silniejsze i wszyscy tego dnia tracą cierpliwość, a na jaw wychodzi mroczna część ludzkiej natury. „Bóg mordu" zapewnia dużą dawkę śmiechu, ale nie brakuje w nim miejsca na refleksję o nas samych. To ostatnie w tym sezonie teatralnym spektakle.

Skald On Tour – przeboje Skaldów – Dorota Białkowska i Bartłomiej Łochnicki – Nie Teatr
5 maja – godz. 17.30

„Skald On Tour" to podróż przez oryginalną i różnorodną muzykę Skaldów w aranżacjach Marcina Nagnajewicza. Skaldowie, to bez wątpienia fenomen w historii polskiej muzyki rozrywkowej, jedna z najbardziej wszechstronnych, a zarazem najbardziej popularnych grup jaka kiedykolwiek powstała w Polsce. Uprawiane gatunki muzyczne to m.in. big-beat, klasyczny rock, rock progresywny, folklor góralski, jazz, czy muzyka pop. „Wszystko mi mówi, że mnie ktoś pokochał", „Prześliczna wiolonczelistka", „Wszystko kwitnie wkoło", „Od wschodu do zachodu słońca", „Medytacje wiejskiego listonosza", „Cała jesteś w skowronkach" to tylko część ponadczasowych utworów, które usłyszymy w trakcie koncertu. Zaśpiewa Dorota Białkowska oraz Bartłomiej Łochnicki w towarzystwie najlepszych muzyków pod kierownictwem Marcina Nagnajewicza. Artyści dali się już poznać widzom Nie Teatru w koncercie poświęconym twórczości Zbigniewa Wodeckiego.

„CASTING. Poczekalnia" – spektakl komediowy – Nie Teatr
6 maja – godz. 19.00
„CASTING. Poczekalnia" to przewrotna historia dwóch przyjaciół, którzy są rywalami, aktorami i kochankami tej samej kobiety. Z pozoru spotyka się dwóch nieudaczników - Waldemar i Arkadiusz, ale ani jeden, ani drugi nie są przegrani. To utalentowani, ponadprzeciętnie zdolni aktorzy, którym tylko... los rzuca kłody pod nogi. Być może dlatego, że ich ideały nie przystają do wartości, jakim hołduje współczesność. Obaj nie są i nie chcą być celebrytami z tabloidów, znanymi tylko z tego, że są znani. Pamiętają o Wyspiańskim czy Szekspirze, o swoich wielkich rolach u tych autorów, ale pamiętają również... swoje zawodowe porażki oraz walkę o tę samą kobietę, którą obaj przegrali. Jednak wciąż mają szansę na sukces, na cud. Tym cudem ma być tytułowy casting, który ma odmienić ich los na lepsze, ma być wrotami do wielkiej kariery i jeszcze większych pieniędzy i szansą na uwielbienie tłumów. Przecież właśnie ważny producent znowu chce ich obsadzić w wielkiej roli. Problem polega na tym, że rola jest jedna, a ich jest dwóch.

„Profesjonalistka" – monodram Lidii Stanisławskiej – Nie Teatr
7 maja – godz. 18.00
Monodram w wykonaniu Lidii Stanisławskiej jest słodko-gorzką opowieścią o aktorce, która w życiu pragnęła dwóch rzeczy: być kochaną i zrobić karierę. W czasie 90 minut spektaklu poznajemy w filmowym skrócie tragikomiczne losy bohaterki. To z jednej strony zabawna do łez, z drugiej refleksyjna, czasami wręcz nostalgiczna opowieść o marzeniach, planach życiowych i ich codziennym zderzaniu z rzeczywistością. To także opowieść o fatalnym miłosnym zauroczeniu. Atutem widowiska są piosenki napisane w jednej stylistyce, aczkolwiek w rozmaitych rytmach: bluesa, ballady, tanga, bossanovy i popu.

Autorem widowiska jest Jerzy Andrzej Masłowski – poeta, autor znanych i lubianych piosenek, opowiadań i sztuk teatralnych. Utwory skomponował Sławomir Wierzcholski, najwybitniejszy obecnie polski bluesman, lider zespołu „Nocna zmiana bluesa".

Lidia Stanisławska – piosenkarka, pisarka i felietonistka. Debiutowała w 1975 r. na Giełdzie Piosenki w Koszalinie, współpracowała z Klubem Piosenki ZAKR w Warszawie i kabaretem „Pod Egidą". W latach 70. święciła triumfy w Opolu (wyróżnienie za piosenkę „Czułość" i nagroda za „Gram w kiepskiej sztuce") oraz w Sopocie (nagroda za „Gwiazda nad Tobą").
Reprezentowała Polskę na festiwalach w Niemczech, Bułgarii, Czechosłowacji i Francji (Grand Prix de Paris za interpretację piosenki „Dzwon znad doliny"), koncertowała we Włoszech, USA i Kanadzie. Wylansowała przeboje: „Na zawsze mój", „Z moich przeczuć" i najnowszy – „Nocne Martini". Przez wiele lat towarzyszyła na scenie Hance Bielickiej – współtworzyła scenariusz koncertu, opowiadała anegdoty, prowadziła konferansjerkę i śpiewała.

Zagrała także kilka ról drugoplanowych w serialach „Plebania" i „Barwy szczęścia" oraz prowadziła wraz z Tomaszem Raczkiem i Krzysztofem Skibą w TV Polsat audycję o zdarzeniach kulturalnych „Oko na miasto".

Występowała w znanym spektaklu „Klimakterium", od kilku lat gra w sztuce „Kobiety w sytuacji krytycznej" w reż. Krystyny Jandy (Och! Teatr i Teatr Polonia) oraz w widowisku literacko-kabaretowym „Babski Kabaret. Old Spice Girls" (z Barbarą Wrzesińską i Emilią Krakowską), który można oglądać w całym kraju.

Najnowszy sukces artystyczny to monodram „Profesjonalistka" autorstwa znakomitego pisarza i poety Jerzego Andrzeja Masłowskiego, z muzyką wybitnego kompozytora Sławomira Wierzcholskiego. Udowadnia w nim, że jest artystką wielu talentów. Prezentuje kunszt aktorski, wokalny i estradowy. (materiały Nie Teatru)

Anna Dycha
Dziennik Teatralny Białystok
6 maja 2023

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia