Weekendowe polecenia Dziennika Teatralnego - Białystok

Weekendowe polecenia Dziennika Teatralnego - Białystok: 9-11.06. 2023 r.

Kolejny premierowy weekend (9-11.06) przed nami. Białostocki Teatr Lalek zaprasza na nowy monodram „Pustostany", gra też świeżutką „Zemstę". Z kolei w Teatrze Dramatycznym wraca sztuka „Motyle są wolne".

„Pustostany" reż. Waldemar Wolański – Białostocki Teatr Lalek
9 czerwca – godz. 16.00 (premiera)
10 czerwca – godz. 18.00
11 czerwca – godz. 18.00
Opublikowana w 2019 roku książka „Pustostany" była pisarskim debiutem Doroty Kotas i od razu szturmem wdarła się na Olimp Literacki zdobywając w 2020 roku trzy bardzo ważne nagrody: Nagrodę Literacką Gdynia 2020, Nagrodę Conrada 2020 za najlepszy debiut literacki i Nagrodę Literacką im. Witolda Gombrowicza 2020.

Inscenizacja Białostockiego Teatru Lalek jest pierwszą próbą zawodowego przeniesienia książki Doroty Kotas na scenę, próbą - dodajmy - bardzo specyficzną. Widzowie będą mieli do czynienia z monodramem, który powstał w ramach Sceny Propozycji BTL. W rolę bohaterki i jednocześnie narratorki spektaklu, jednoosobowo opisującej, tak jak się to dzieje w książce, niecodzienne aspekty codzienności, wciela się znakomita aktorka BTL-u Łucja Grzeszczyk.
Spektakl pełen jest humoru, groteski i purnonsensu, żartów rysunkowych i muzycznych. Jest oczywiście i nuta refleksji, ale tak jak w dobrym kryminale, nie można zdradzać od razu wszystkiego. (materiały BTL)

„Zemsta" reż. Paweł Aigner – Białostocki Teatr Lalek
9 czerwca – godz. 19.30

Paweł Aigner lubi podlać klasykę sosem nowoczesności, tworząc mieszankę iście wybuchową. Zaciekłe pojedynki na kije i szable, widowiskowa bitwa o mur, miłosne uniesienia, wpadająca w ucho fraza skrząca się dowcipem i zawrotne tempo spektaklu – to wszystko może się widzom podobać. Ponadto aktorzy nie tylko mówią wierszem, ale śpiewają i tańczą. Prawdziwy teatr totalny. Aktorzy robią na scenie porządny bajzel. Ale jak robią! Już na samym początku scenografia rozpada się i – to dosłownie. W powietrzu latają kartonowe pudła, snopki siana, ze ścian spadają obrazy, a żyrandol dynda u sufitu. Uwaga widzowie w pierwszych rzędach!

„Kulki" reż. zespół – Białostocki Teatr Lalek
9 czerwca – godz. 14.00

BTL zaprasza najmłodszych na wyprawę w świat kolorowych kulek, które niczym atomy tworzą tajemnicze materialne krainy. W wielości barw i plątaninie dźwięków pojedyncze kuliste elementy łączą się w zadziwiające kompozycje wzbogacając tym samym teatralny wszechświat.
Czy w tak wielobarwnej rzeczywistości, poznając i oswajając otoczenie, łatwo odnaleźć prawdziwego przyjaciela? (materiały BTL)

„Palko" reż. Kata Csato – Białostocki Teatr Lalek
10 czerwca – godz. 15.00
11 czerwca – godz. 18.00

Czy znacie Palko? A może pamiętacie go ze spektaklu „Lenka"? Jeśli nie, na pewno chętnie go poznacie – to chłopiec ciekawy świata, który odkrywa go jeżdżąc na swojej ulubionej hulajnodze. Ma bogatą wyobraźnię, którą rozwija czytając mnóstwo książek. Jest bardzo podobny do swoich rówieśników – wesoły, pomocny, koleżeński – z jedną różnicą. Jest odrobinkę nieporadny...

Czy mimo tego uda mu się odnaleźć prawdziwą przyjaźń? By się o tym przekonać – wystarczy przyjść na „Palko". BTL zaprasza na kameralne, uczące tolerancji oraz akceptacji przedstawienie dla najmłodszych widzów. (materiały BTL)

„Motyle są wolne" reż. Zbigniew Lesień – Teatr Dramatyczny im. A. Węgierki
10 czerwca – godz. 16.00 (Uniwersyteckie Centrum Kultury)
11 czerwca – godz. 16.00 (Uniwersyteckie Centrum Kultury)

Sztuka „Motyle są wolne" napisana przez Leonarda Gershe, w latach siedemdziesiątych XX w, w Nowym Jorku, gdzie toczy się akcja utworu, przez samego autora określana „komedią sentymentalną", opowiada historię niepełnosprawnego chłopaka Dona, który w wynajętej kawalerce na Manhattanie po raz pierwszy próbuje samodzielnego życia, z dala od apodyktycznej matki. Kiedy poznaje swą ekscentryczną sąsiadkę o dość pogmatwanej przeszłości, początkującą aktorkę Jill, jego poukładany świat zostaje kompletnie zburzony.

To wzruszająca historia dziwnej i trudnej miłości, pełna humoru i niespodziewanych zwrotów akcji dla młodych i starszych, mająca dostarczyć przede wszystkim rozrywki. Jej głównym atutem są świetnie napisane dialogi. Opowiedziana w konwencji komedii romantycznej, z lekkością i dowcipem, niesie z sobą również głębokie przesłanie, zwracając uwagę na istotne społeczne problemy ludzi borykających się z niepełnosprawnością.

Śledząc losy głównego bohatera tej znakomicie napisanej sztuki, szybko przekonujemy się, iż mimo swojego kalectwa, jest on jedyną osobą w dojrzały i wrażliwy sposób radzącą sobie z rzeczywistością. Świat ludzi zdrowych przegrywa konfrontacje z jego mądrym, pełnym szczerości podejściem do życia. (materiały TD)

„Gdy musical spotyka... musical" – Nie Teatr
9 czerwca – godz. 20.00
„Gdy musical spotyka...." to autorski cykl koncertów, które dla widzów Nie Teatru przygotował znakomity aktor musicalowy – Damian Aleksander. Korzystając ze swego doświadczenia jako wokalista, konferansjer, reżyser wydarzeń artystycznych, wraz z pianistą Jackiem Szwajem zaprosi na scenę Nie Teatru wspaniałe artystki z różnych dziedzin muzycznych. Jako pierwsza wystąpi Paulina Grochowska, bo podczas pierwszego koncertu musical spotka... musical. Przy fortepianie zasiądzie oczywiście Jacek Szwaj.

Damian Aleksander należy do czołówki polskich artystów musicalowych, a rozpoznawalność przyniosły mu role w topowych produkcjach Teatru Muzycznego Roma, jak „Upiór w operze" czy „Les Miserables", ale także udział w 2. edycji telewizyjnego show „Idol". Od tamtego czasu dba o to, by wciąż być na ścieżce zawodowego rozwoju, poszerzać wachlarza ról, ale także realizować autorskie pomysły koncertowe, jak cykl „Musical Melodies", w którym śpiewa razem z Edytą Krzemień, a akompaniuje im Jacek Szwaj. Nowy pomysł Damiana to cykl koncertów „Gdy musical spotyka....", który będziemy sukcesywnie odsłaniać na scenie Nie Teatru. Musical spotka się m. in z jazzem czy kabaretem, ale jako pierwsze będzie to spotkanie dwóch osobowości musicalowych. Gościem Damiana Aleksandra będzie Paulina Grochowska. Łączy ich na pewno fakt, że są absolwentami Państwowego Studium Wokalno - Aktorskiego im. D. Baduszkowej w Gdyni i występują na deskach teatrów muzycznych w całym kraju. Paulina dla wielu fanów musicalu na pewno kojarzy się także z niezwykle popularnym studiem Accantus. Przekonajmy się, co się wydarzy, gdy musical spotka... musical.

Paulina Grochowska jest absolwentką Państwowego Studium Wokalno - Aktorskiego im. D. Baduszkowej w Gdyni oraz Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku. Występuje na deskach teatrów muzycznych w całej Polsce jako aktorka musicalowa, dubbingowa oraz trener wokalny. Występowała na festiwalach teatralnych w Gruzji, Holandii oraz Litwie. Koncertowała we Włoszech, Niemczech i Izraelu. Laureatka I miejsca na 52. Studenckim Festiwalu Piosenki w Krakowie. Wystąpiła w 54. Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu. Została półfinalistką międzynarodowego konkursu piosenki International Songwriting Competition 2020.Jest uczestniczką programu „Bitwa tenorów na róże". Występowała jako wokalistka orkiestry programu „Taniec z Gwiazdami". Jest także wokalistką studia Accantus, z którym wystąpiła w trasach koncertowych „Accantus Live". Obecnie pracuje nad własnym materiałem muzycznym.

„Belfer" – monodram Marka Cichuckiego – Nie Teatr
11 czerwca – godz. 18.00
Wielkimi krokami zbliża się koniec roku szkolnego, a więc „Belfer" w repertuarze to nie przypadek. Spektakl stawia pytanie, co dziś znaczy być nauczycielem, jak nie stracić ideałów, jak się nie poddawać. I nie jest dedykowany tylko nauczycielom, miłośnicy sztuki teatralnej znajdą olbrzymią przyjemność oglądając w tytułowej roli nagradzanego za tę kreację Marka Cichuckiego.

„Belfer"Jean-Pierre'a Dopagne to historia nauczyciela, który rozpoczął swoją pracę w poczuciu misji. Stopniowo, gdy codziennie przychodzi mu stawiać czoło uczniom mającym za nic wszelkie ideały, jego poetycka natura musi zmierzyć się z zachowaniem młodzieży ogołoconej z jakiegokolwiek autorytetu... Codzienna trauma, balast wypowiadanych w próżnię słów, jarzmo latami niesione przez nauczyciela, ma w spektaklu swój zaskakujący finał.

Sztuka „Belfer", prowokuje do dyskusji i stawia wiele pytań dotyczących relacji nauczyciel-uczeń, źródeł przemocy, kontaktów interpersonalnych, potrzebie wyrażania siebie oraz posiadania wzorców i ideałów. Monolog tytułowego Belfra to słowa często trudne, nawet brutalne, a zarazem trafne – potwierdzone są popularnością dramatu w wielu krajach.

Niejeden nauczyciel obecny na spektaklu zatęskni pewne do tych chwil, kiedy "belfer" był prawdziwym autorytetem, a w klasie można było usłyszeć muchę. Dynamiczna, ekspresyjna i wyrazista gra aktora oraz żywy kontakt z publicznością sprawiają, że spektakl ten przeżywa się niezwykle intensywnie i głęboko.

Nagrody:
Grand Prix na VIII Ogólnopolskim Przeglądzie Monodramu Współczesnego w Warszawie (2010r.)
Główna Nagroda Festiwalu Monodramu „Monoblok" w Gdańsku za spektakl „Belfer" - Nagroda Prezydenta Miasta Gdańska (2010r.)

Marek Cichucki to obecnie aktor Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku. Ukończył studia na Wydziale Aktorskim PWSFTviT w Łodzi. W latach 1996/97 odbył staż na Wydziale Teatru Niewerbalnego w Akademii Sztuk w Pradze. Od 2013 roku jest nauczycielem kontraktowym i jednocześnie jest trenerem programu Odyseja Umysłu, a od 2016 roku trenerem dramy stosowanej I stopnia. W 2016 roku ukończył Studia Podyplomowe - Coaching i mentoring organizacyjny na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. W 2018 roku ukończył Studia Podyplomowe - Zarządzanie Kulturą, na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. W 2019 roku ukończył Studia Podyplomowe - Master of Business Administration w Wyższej Szkole Ekonomicznej w Białymstoku. Aktywność zawodową realizował na licznych scenach, m.in. w Łodzi, Warszawie, Katowicach, Pradze, St. Petersburgu. (materiały Nie Teatru).

 

Anna Dycha
Dziennik Teatralny Białystok
10 czerwca 2023

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia