Więcej takich Kopciuszków!

łódzcy recenzenci po raz 16. przyznali Złote Maski

Łódzcy recenzenci po raz 16. przyznali Złote Maski. 15 czerwca w Teatrze Wielkim rozdali nagrody za sezon 2006/2007. Szczęśliwie złożyło się, że galę uświetnił zwycięski spektakl.

Bezapelacyjnym hitem - w opinii łódzkich recenzentów teatralnych - okazał się balet "Kopciuszek" w choreografii Giorgio Madii do muzyki Gioacchino Rossini w Teatrze Wielkim. Spektakl dostał trzy Złote Maski 

Łódzcy recenzenci po raz 16. przyznali Złote Maski. Nagrody za sezon 2006/2007 rozdali w piątek wieczorem w Teatrze Wielkim. Szczęśliwie złożyło się, że galę uświetnił zwycięski spektakl. 

- Zwyciezcą jest "Kopciuszek", balet Giorgio Madii do muzyki Gioacchino Rossini w Teatrze Wielkim. Otrzymał Złotą Maskę dla najlepszego przedstawienia sezonu, za najlepszą inscenizację (Madia) oraz za kostiumy i dekoracje - dzieło (Cordelia Matthes). 

Tym większym wstydem jest Czarna Maska, która przypadła tej samej scenie. Otrzymali ją Zofia Rudnicka, librecistka i choreograf oraz Jerzy Rudzki, librecista i scenograf widowiska baletowego "Valentino". Ten sam zespół przecież odtańczył pokaz remizowej szmiry w pseudo-rewii osnutej wokół postaci Rudolfa Valentino i kapitalną postmodernistyczną parodię baśni o Kopciuszku. 

Złotą Maskę za debiut sezonu dostała Joanna Moskowicz, która olśniła partią Rozyny w "Cyruliku sewilskim" Gioacchino Rossiniego w reżyserii Henryka Baranowskiego na scenie Teatru Wielkiego. 

Nagroda za najlepszą kreację wokalno-aktorską przypadła Agnieszce Makówce, która wcieliła się w Cherubina w "Weselu Figara" Wolfganga Amadeusza Mozarta w reżyserii Wojciecha Walasika w Teatrze Wielkim. 

Najlepszym scenografem okazał się Milan David, który oprawił plastyką operę "Carmen" Georgesa Bizeta w reżyserii Laco Adamika w Wielkim. 

Mogłoby się wydać, że w Łodzi istnieje tylko jedna scena. Ale maski aktorskie powędrowały do innych teatrów. 

Aktorem sezonu okazał się Łukasz Chrzuszcz jako Iwan Iwanowicz w "Boboku" wg Fiodora Dostojewskiego, przedstawieniu dyplomowym IV roku Wydziału Aktorskiego PWSFTViT, wyreżyserowanym przez Grigoriego Lifanova w Teatrze Studyjnym. 

Złota Maska dla najlepszej aktorki za sezon 2006/2007 to wyróżnienie podwójne: dla Barbary Marszałek (w roli Margaret Deacon) i dla Małgorzaty Buczkowskiej (w roli Janet), za wspaniały duet matki i córki w przedstawieniu "Habitat" Judith Thompson w reżyserii Mariusza Grzegorzka na scenie Teatru Jaracza. 

Nadzwyczajną Złotą Maskę otrzymał Waldemar Wolański, dyrektor Teatru Lalek Arlekin, za "stworzenie oraz konsekwentne budowanie - w świecie i w naszym mieście - pozycji Międzynarodowego Festiwalu Solistów Lalkarzy", w roku dziesięciolecia i piątej edycji imprezy. 

Arlekinowi przypadła też nagroda w nowej kategorii: za najlepsze przedstawienie teatru lalek. Wymyślona została specjalnie dla rewelacyjnego "Kwiatu paproci" wg Józefa Ignacego Kraszewskiego, w adaptacji i reżyserii Aliny Skiepko-Gielniewskiej. 

W dyskusji łódzkich recenzentów uczestniczyłem po raz szósty. Po raz pierwszy była ona tak krótka. I po raz pierwszy byliśmy jednomyślni nie tylko w ocenie najświetniejszych dokonań, ale także w ocenie sezonu. Był lichy. Przyniósł też marną ilość premier. Walnie przyczynił się do tego Teatr Jaracza, który na trzech scenach przygotował tylko pięć spektakli. 

Złote Maski za sezon 2006/2007 przyznali: Renata Sass ("Express Ilustrowany"), Michał Lenarciński, Dariusz Pawłowski ("Dziennik Łódzki"), Leszek Karczewski, Monika Wasilewska ("Gazeta Wyborcza"), Piotr Grobliński (portal www.reymont.pl).

Leszek Karczewski
Gazeta Wyborcza Łódź
16 czerwca 2007

Książka tygodnia

Hasowski Appendix. Powroty. Przypomnienia. Powtórzenia…
Wydawnictwo Universitas w Krakowie
Iwona Grodź

Trailer tygodnia