Wieczór debiutów choreograficznych

"Hubris" - chor. Joshua Legge, "Face he truth" - chor. Grzegorz Brożek - Teatr Wielki w Łodzi

Pierwsza premiera w 2021 roku i pierwszy live streaming. Teatr Wielki w Łodzi zaprasza na premierę dwuczęściowego wieczoru baletowego, do którego choreografię przygotowało dwóch uznanych tancerzy łódzkiego baletu: Joshua Legge oraz Grzegorz Brożek. Będzie to wieczór debiutów choreograficznych artystów na głównej scenie Teatru Wielkiego w Łodzi.

Nieoczywiste treści w połączeniu z dynamiką tańca współczesnego i elektryzującą ekspresją tancerzy to siła nadchodzącej premiery, a streaming live pozwoli zachować autentyzm dzieła.

Pragniemy zaprezentować Państwu pierwszą w tym sezonie premierę baletową – niecodzienny spektakl baletowy składający się z dwóch części. Przedstawienie miało zostać zaprezentowane w pod koniec listopada 2020 roku, jednak ze względu na panującą sytuację epidemiologiczną zostało ono przełożone na 30 stycznia 2021 r.

HUBRIS część pierwsza – chor. Joshua Legge do muzyki ALDER & ASH - ADRIAN COPELAND – to abstrakcyjny spektakl baletowy nawiązujący do mitycznych postaci – Dedala i Ikara, traktujący o szczególnym rodzaju pychy, która przyczyniła się do upadku Ikara. Twórcą choreografii jest solista baletu Teatru Wielkiego w Łodzi, Joshua Legge.

„Istotą tego baletu jest współczesna, abstrakcyjna forma. Fabuła jest tylko punktem odniesienia, nie zaś kluczem do interpretacji" - mówi choreograf.

Joshua Legge urodził się w Australii. Uczył się w Alegoria Dance Studios. Szkolił swoje umiejętności w English National Ballet w Londynie. Występował w teatrze w Rumunii – Teatrul de Balet Sibiu, tam w ciągu dwóch lat stworzył m.in. następujące solowe role – Aleksieja Wrońskiego („Annia Karenina"); Księcia w „Paquicie"; Tristana w „Tristanie i Izoldzie". Dla tego teatru przygotował również kilka autorskich pokazów choreograficznych.

W 2017 roku Joshua dołączył do Baletu Teatru Wielkiego w Łodzi. W sezonie 2019-2020 awansował do roli solisty. Na deskach tego teatru został doceniony m.in. jako: Podpalacz ( w „Ziemi obiecanej", chor. Gray Veredon); Beethoven-Geniusz („Cisza", chor. Ivan Cavallari); Zorba („Grek Zorba", chor. Lorca Massine).

FACE THE TRUTH – „Zmierzyć się z prawdą" – część druga w choreografii Grzegorza Brożka do muzyki Cezarego Kurowskiego, w symboliczny sposób przekazuje emocje i treści, demaskując hipokryzję. Przesłanie libretta każdy z odbiorców będzie mógł odnieść do siebie oraz ludzi, którzy go otaczają. Jacy jesteśmy naprawdę? Czy w pełni zdajemy sobie sprawę z tego, że prędzej czy później każdy z nas zmierzy się z własnym sumieniem i prawdą? Ona wciąż istnieje – w głębi duszy, chce nas prowadzić, a jednak coraz częściej zatajamy ją przed innymi, a co gorsza – przed samym sobą.

Przedstawienie odważnie porusza egzystencjalne problemy tkwiące w każdym z nas. Trudny okres pandemii sprawia, że coraz częściej dochodzi w ludziach do wewnętrznej konfrontacji. Dlatego też w obecnych czasach jest to bardzo ważny spektakl.

Spektakl jest połączeniem nurtu klasycznego ze współczesnym, zarówno pod względem choreografii, jak i specjalnie skomponowanej przez Cezarego Kurowskiego muzyki, złożonej z dwóch przenikających się warstw – orkiestrowej i elektronicznej.

Grzegorz Brożek ukończył Ogólnokształcącą Szkołę Baletową im. Olgi Sławskiej – Lipczyńskiej w Poznaniu i podjął pracę w Operze Nova w Bydgoszczy jako tancerz koryfej by w 2009 roku otrzymać promocję na solistę baletu. W 2012 Rozpoczął pracę w Teatrze Muzycznym w Poznaniu jako solista baletu. Dwa lata później podjął pracę w Teatrze Wielkim w Łodzi na stanowisku tancerz koryfej. Już będąc uczniem szkoły baletowej uczestniczył w spektaklach baletowych i koncertach. Kreował wiele pierwszoplanowych ról takich, m.in.:  Lorenzo w spektaklu „Don Kichot" (chor. Aleksander Polubentsev), Macocha w „Kopciuszku" (chor. G. Madia), Zucker w „Ziemi obiecanej" (chor. G. Veredon). W swoich choreografiach bazuje na silnej technice tańca klasycznego, która jest podstawą pracy przy tworzeniu choreografii.

„Face The Truth" będzie kolejnym wspólnym projektem Grzegorza Brożka i Cezarego Kurowskiego. Jednym z ważniejszych w ostatnim czasie było stworzenie bezprecedensowego wirtualnego spektaklu baletowego pt. „Separated life" (kwiecień 2020), który cieszył się ogromnym zainteresowaniem zarówno publiczności jak i mediów w całej Polsce. Do wcześniejszych sukcesów choreograficznych Grzegorza Brożka należy również m.in. spektakl „Faustus", który wystawiony został w pracowni malarskiej (modelatorni), z wykorzystanie niecodziennej przestrzeni do zaprezentowania własnej choreografii.

Pragniemy również poinformować, że na specjalne zaproszenie Dyrektora Dariusza Stachury, gospodarzem sobotniego wieczoru – premiery HUBRIS/FACE THE TRUTH będzie Sławomir Pietras, wieloletni dyrektor naczelny Teatru Wielkiego w Łodzi, dyrektor artystyczny Łódzkich Spotkań Baletowych, Lądeckiego Lata Baletowego, Festiwalu Moniuszkowskiego w Kudowie-Zdroju, Festiwalu Hoffmannowskiego w Poznaniu, Festiwalu Ave Maria w Czeladzi i Leszczyńskiego Festiwalu Muzycznego im. Romana Maciejewskiego.

Współzałożyciel Polskiego Teatru Tańca, przez lata związany m.in. z Teatrem Wielkim – Operą Narodową, Operą Wrocławską, Operą Śląską w Bytomiu oraz Teatrem Wielkim w Poznaniu. Autor cykli felietonów muzycznych publikowanych na łamach „Życia Warszawy", „Angory", czy „Gazety Lekarskiej". Odznaczony Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis", Złotym Krzyżem Zasługi oraz Kawalerskim i Oficerskim Krzyżem Orderu Odrodzenia Polski.

Bartosz Jakóbczak
Teatr Wielki w Łodzi
29 stycznia 2021
Wątki
TANIEC

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia

Łabędzie
chor. Tobiasz Sebastian Berg
„Łabędzie", spektakl teatru tańca w c...