Wieczór dumy i uśmiechów

1. Konkurs Klasyka Żywa

Na zakończenie obchodów 250-lecia Teatru Publicznego w Polsce zorganizowano konferencję stanowiącą uwieńczenie powstania platformy internetowej Encyklopedii Teatru Polskiego. Część pokazowo-konferencyjna odbyła się w siedzibie Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. W wieczornej gali zorganizowanej w Teatrze Stanisławowskim w Łazienkach Królewskich zostali nagrodzeni Laureaci konkursu Inscenizacja Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa".

Dwuletni projekt ukończony.

Zakończyła się realizacja projektu trwającego dwa lata mającego na celu stworzenie internetowej platformy Encyklopedii Teatru Polskiego. Od 4 grudnia br. w sieci można korzystać z 200 haseł przedmiotowych, zapisów książek, czasopism, 50 tysięcy recenzji, 80 tysięcy rekordów dotyczących artystów. Stworzono także galerię 100 tyś zdjęć ze spektakli. Dzięki współpracy z Biblioteką Narodową udostępniono cyfrowo 200 książek i czasopism. Encyklopedia będzie się nieustannie rozrastać. Platforma po raz pierwszy została zaprezentowana podczas konferencji dotyczącej szczegółów realizacji projektu, którego inicjatorką była Dorota Buchwald (Dyrektor Instytutu Teatralnego).Encyklopedia wiedzy o teatrze powstała w wyniku ścisłej współpracy Instytutu Teatralnego oraz Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych. Jest przemyślana i zorganizowana w taki sposób, że zachęca czytelników do częstego obcowania z nią. Łączy elementy klasycznej encyklopedii z kroniką teatru polskiego, bazami danych, źródeł, e-biblioteką oraz e-czytelnią czasopism
.
Rezultaty pracy wielu osób są już dostępne. Nie jest to jednak gotowy materiał, który nie ulegnie zmianie. Celem pomysłodawcy oraz realizatorów bardzo pożądanego projektu jest stały rozwój encyklopedii. Z każdym dniem treści będzie coraz więcej, a sami użytkownicy mogą wzbogacać platformę o nowe materiały. Dzięki specjalnie stworzonym formularzom użytkownicy mają możliwość przesyłania uwag, komentarzy, propozycji.W realizację internetowej encyklopedii zaangażowało się 100 redaktorów, oraz specjalny zespół programistyczny, który zajął się usystematyzowaniem i logistyką dotyczącą ułożenia treści.

Nad kompletem treści zawartych na platformie, merytorycznie odpowiadają słynni profesorowie Wojciech Dudzik ( Prezes Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych) oraz Dariusz Kosiński ( zastępca dyrektora do spraw programowych Instytutu Teatralnego) W encyklopedii wybrano 25 dat istotnych dla teatru, wokół których buduje się całą jego historię. Wszystkie treści są sprawdzane oraz uzupełniane o nowe elementy. W 2016 r. zespół redakcyjny będzie chciał stworzyć serię esejów-opisów najważniejszych spektakli polskich.
Zdaniem prof. Kosińskiego biorącego udział w konferencji: „Teatr publiczny to szkoła dystansu wobec dominujących poglądów i historii, przestrzeń kontrolowanej utraty pewności siebie, której zachwianie jest dziś może szczególnie potrzebne (...) Taki teatr powinien być dostępny dla każdego i otwarty na różnorodność opinii i głosów nawet tych, których jego twórcy nie akceptują. Jest to warunek konieczny, by teatr publiczny nie popadł w szkodliwą jednostronność".

Organizując platformę brano pod uwagę także kształcenie kadry pedagogicznej i z myślą o niej powstała Teatroteka szkolna. Serwis zawiera materiały dydaktyczne, dla szkół podstawowych, gimnazjalnych, ponadgimnazjalnych. Pracują nad nim osoby związane z teatrem, pedagodzy teatru, dramaturdzy.

Obchody 250-lecia uroczystości Teatru Publicznego w Polsce.

Uroczyste obchody jubileuszu 250-lecia Teatru Publicznego w Polsce rozpoczęły się 12 lutego w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie. W marcu ruszyła ogólnopolska akcja „Dotknij teatru", która była świetnym gruntem do spotkań aktorów, artystów oraz widzów z 53 miast w skali ogólnopolskiej. Podczas akcji odbyło się 500 różnego typu wydarzeń: czytania, spotkania autorskie, dyskusje, spektakle, wernisaże, oraz wycieczki po kulisach teatralnych.

23 maja zorganizowano Dzień Teatru Publicznego, podczas którego ustalono wspólną cenę dla 100 teatrów, za bilet ( 250 gr).
Grano spektakle wyreżyserowane przez Krzysztofa Warlikowskiego oraz Jacquesa Lassalle'a.

Ogólnopolska akcja znacznie tańszych biletów była bardzo potrzebna, gdyż pokazała, że koszty, które wiążą się z wyjściem do teatru powstrzymują widzów przed częstszym odwiedzaniem go oraz korzystaniem z bogatej oferty repertuarów proponowanych przez teatry.

Ciekawą inicjatywą była także akcja „Przeżyjemy w teatrze", wprowadzająca satyryczne rysunki propagujące hasła związane z teatrem. Akcję wspierali swoją twórczością znani rysownicy Marek Raczkowski, Janek Koza, Andrzej Wieteszka, Rafał Szczepaniak, Magda Wolna, Przemysław Truściński.

W ramach obchodów powstała seria murali artystycznych w wielu polskich miastach. Instytut Teatralny w maju ogłosił konkurs na realizację muralu według projektu Jakuba Woynarowskiego. Podczas miesięcy letnich skoncentrowano się na realizacji programu „Lato w Teatrze" w ramach, którego organizowano warsztaty teatralne dla dzieci. Zapisało się na nie 1500 dzieci.

Program „Teatr Polska" cieszył się równie dużym powiedzeniem. Teatry instytucjonalne, stowarzyszenia starają się o dofinansowanie na realizację spektaklu w małych miejscowościach. Jesienią instytucje kultury zapoczątkowały Spacerowniki dla mieszkańców miast z udziałem przewodników oraz znanych artystów.

W czasie obchodów narodziła się także koncepcja edycji Konkursu Fotografii Teatralnej.

Szumnie obchodzonym uroczystościom 250- lecia Teatru Publicznego towarzyszyła I edycja Konkursu Fotografii Teatralnej. W ostatnich dniach listopada poznaliśmy autorów najlepszych zdjęć sezonu 2014/2015.Organizowano także „Polska New Theatre"
w Bydgoszczy, w którym wzięli udział badacze, artyści z całego świata. W czasie obchodów wspólnie z Google Cultural Institute powstały wystawy wirtualne. Na stronie www.250teatr.pl są dostępne cztery w tym poświęcona osobie Tadeusza Kantora.

Jubileusz 250-lecia Teatru Polskiego uroczyście obchodzony w całej Polsce z wieloma ciekawymi inicjatywami dobiega już końca. Ten czas obfitował w wiele spotkań, dyskusji nad kondycją Teatru Publicznego w Polsce. Obchody miały również na celu przypomnienie o konieczności kultywowania niematerialnych wartości. Należy odwoływać się do idei przestrzeni i debaty publicznej mającej na celu stwarzania możliwości swobodnej wymiany poglądów oraz możliwości kreowania i wyrażania bardzo różnych opinii, nie zawsze tożsamych.

Konkurs na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa".

W kilka dni po premierze spektaklu pt."Kordian" w Teatrze Narodowym zostali wyłonieni laureaci konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa". Wyniki konkursu zostały ogłoszone 28 listopada br. Do pierwszej edycji konkursu przystąpiły 83 spektakle z 60 teatrów. Część wieczorna połączona z wręczaniem nagród odbyła się
w Teatrze Stanisławowskim w Łazienkach Królewskich.

Jury w składzie: Beata Guczalska, Tomasz Kubikowski, Artur Daniel Liskowacki, Małgorzata Sikorska-Miszczuk, Jacek Sieradzki, Wanda Świątkowska przyznało Nagrodę Główną Teatrowi Polskiemu im. Wojciecha Bogusławskiego we Wrocławiu (150 tyś). Nagrodzono spektakle Dziady. Cześci I,II,IV i wiersz Upiór oraz Dziadów część III Adama Mickiewicza w reżyserii Michała Zadary.

Druga nagroda (100 tyś) trafiła na ręce Teatru H. Modrzejewskiej w Legnicy. Nagroda specjalna została przyznana za najciekawsze odkrycie repertuarowe za spektakl pt."Car Samozwaniec, czyli polskie na Moskwie gody" Adolfa Nowaczyńskiego w reżyserii Jacka Głomba.

Trzecią nagrodą (50 tyś) ukoronowano Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie za inscenizację „Grażyny" A. Mickiewicza w reżyserii Radosława Rychcika. Wszystkie nagrody są formą grantu, które mają posłużyć na przygotowywanie kolejnych spektakli.

Dwie specjalne nagrody ( po 20 tyś) trafiały do Miejskiego Teatru Miniatura w Gdańsku za spektakl „Remus" Aleksandra Majkowskiego w reżyserii Brzyka oraz Sceny Polskiej Teatru Cieszyńskiego w czeskim Cieszynie za spektakl pt." Powsinogi beskidzkie" Emila Zegadłowicza w reżyserii Bogdana Kokotka.

Przyznano aż 29 nagród i wyróżnień indywidualnych w sześciu dziedzinach. W dziedzinie reżyserii przyznano siedem nagród i wyróżnień, w dziedzinie aktorstwa 13, za prace dramaturgiczne i muzykę po trzy, w dziedzinie scenografii dwie nagrody a choreografii jedną.

Wyróżnienia przyznano w następujących kategoriach:
W dziedzinie prac dramaturgicznych:
- nagroda dla Roberta Urbańskiego (10 tyś) za opracowanie dramaturgiczne spektaklu pt." Car samozwaniec, czyli polskie na Moskwie gody" Adolfa Nowaczyńskiego w reżyserii Jacka Głomba granego w Teatrze Modrzejewskiej w Legnicy
- nagroda dla Jakuba Roszkowskiego i Adama Nalepy za adaptację „Faraona" B. Prusa w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku
- nagroda dla Natalii Korczakowskiej i Wojtka Zrałka Kossakowskiego za adaptację „Przedwiośnia" Stefana Żeromskiego w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku.

W dziedzinie reżyserii:
- nagroda (w wysokości 10 tys. zł.) dla Michała Zadara za „Dziady. Części I, II, IV i wiersz Upiór" oraz za spektakl „Dziadów część III" Adama Mickiewicza w Teatrze Polskim we Wrocławiu,
- nagroda (w wysokości 7 tys. zł.) Radosławowi Rychcikowi za „Grażynę" Adama Mickiewicza w Teatrze im. Ludwika Solskiego w Tarnowie,
- nagroda (w wysokości 7 tys. zł.) Małgorzacie Bogajewskiej za „Ich czworo" Gabrieli Zapolskiej w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi,
- nagroda (w wysokości 7 tys. zł.) Dagmarze Żabskiej za „Króla Maciusia I" Janusza Korczaka w Teatrze Figur Kraków,
- nagroda (w wysokości 7 tys. zł.) Lenie Frankiewicz za „Plastusiowy pamiętnik" Marii Kownackiej w Teatrze Polskim im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy,
- wyróżnienie (w wysokości 4 tys. zł.) Anecie Groszyńskiej za „Lalkę" Bolesława Prusa w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej,
- wyróżnienie za debiut (w wysokości 4 tys. zł )Jakubowi Falkowskiemu za spektakl „Stara kobieta wysiaduje" w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie.

W dziedzinie scenografii:
- nagroda ( w wysokości 10 tys. zł.) Annie Met za „Bramy raju" Jerzego Andrzejewskiego we Wrocławskim Teatrze Współczesnym im. Edmunda Wiercińskiego i „Przedwiośnie" Stefana Żeromskiego w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku,
- nagroda (w wysokości 7 tys). zł Mirkowi Kaczmarkowi za „Wesele" Stanisława Wyspiańskiego w Teatrze Polskim im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy.

W w dziedzinie muzyki:
- nagroda ( w wysokości 10 tys. zł.) Jackowi Wierzchowskiemu za „Akropolis" Stanisława Wyspiańskiego w Teatrze Współczesnym w Szczecinie,
- wyróżnienie (w wysokości 4 tys. zł.) Karolowi Nepelskiemu za spektakl „Król" Juliusza Słowackiego w Teatrze im. Ludwika Solskiego w Tarnowie,
- wyróżnienie (w wysokości 4 tys. zł.) Tomaszowi Krzyżanowskiemu za spektakl „Król Maciuś I" Janusza Korczaka w Teatrze Figur Kraków,

W dziedzinie choreografii:
- nagroda (w wysokości 10 tys. zł ) Witoldowi Jurewiczowi za spektakl „Car Samozwaniec, czyli polskie na Moskwie gody" Adolfa Nowaczyńskiego w Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy.

W dziedzinie aktorstwa:
- nagroda (w wysokości 10 tys. zł.) Barbarze Wysockiej za rolę Idalii w „Fantazym" Juliusza Słowackiego w Teatrze Powszechnym im. Zygmunta Hübnera w Warszawie,
- nagroda (w wysokości 7 tys. zł) Magdalenie Łaskiej za rolę Plastusia w „Plastusiowym pamiętniku" Marii Kownackiej i za rolę Chochoła w „Weselu" Stanisława Wyspiańskiego w Teatrze Polskim im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy,
- nagroda (w wysokości 7 tys. zł) Gabrieli Muskale za rolę Żony w „Ich czworo" Gabrieli Zapolskiej w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi,
- wyróżnienie (w wysokości 4 tys. zł.) Matyldzie Baczyńskiej za monodram „Król" Juliusza Słowackiego w Teatrze im. Ludwika Solskiego w Tarnowie,
- wyróżnienie (w wysokości 4 tys. zł) Joannie Droździe za rolę Racheli w „Weselu" Stanisława Wyspiańskiego w Teatrze Polskim im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy.
- wyróżnienie (w wysokości 4 tys. zł. )Marcie Smuk za rolę Dziudziulińskiej w „Klubie kawalerów" Michała Bałuckiego w Teatrze Muzycznym im. Danuty Baduszkowej w Gdyni,
- nagrodę (w wysokości 10 tys. zł.) Bartoszowi Porczykowi za rolę Gustawa-Konrada w „Dziadach" Adama Mickiewicza w Teatrze Polskim we Wrocławiu,
- nagrodę( w wysokości 7 tys. zł) Samborowi Czarnocie za rolę Fedyckiego w „Ich czworo" Gabrieli Zapolskiej w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi,
- nagrodę (w wysokości 7 tys. zł) Ireneuszowi Czopowi za rolę Króla Ignacego w spektaklu „Iwona, księżniczka Burgunda" Witolda Gombrowicza w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi,
- wyróżnienie (w wysokości 4 tys. zł.) Grzegorzowi Artmanowi za rolę w „Samuelu Zborowskim" Juliusza Słowackiego Teatrze Polskim im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy,
- wyróżnienie (w wysokości 4 tys. zł. )Tomaszowi Nosinskiemu za rolę Guślarza (Jokera) w „Dziadach" Adama Mickiewicza w Teatrze Nowym w Poznaniu.
- wyróżnienie (w wysokości 4 tys. zł.) Pawłowi Wolakowi za rolę Kniazia Szujskiego w spektaklu „Car Samozwaniec, czyli polskie na Moskwie gody" Adolfa Nowaczyńskiego w Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy,
- wyróżnienie ( w wysokości 4 tys. zł.) Wojciechowi Ziemiańskiemu za rolę Stanisława Augusta w „Termopilach polskich" Tadeusza Micińskiego i za rolę Kaprala w „Dziadach części III" Adama Mickiewicza w Teatrze Polskim we Wrocławiu.
Jury zdecydowało również o rekomendacjach do Ogólnopolskich Konfrontacji Teatralnych „Klasyka Polska" w Opolu w 2016 roku:
 „Car Samozwaniec, czyli polskie na Moskwie gody" (Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy)
 „Faraon" (Teatr Wybrzeże w Gdańsku)
 „Grażyna" (Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie)
 „Ich czworo" (Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi)
 „Plastusiowy pamiętnik" (Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy)
 „Przedwiośnie" (Teatr Wybrzeże w Gdańsku)
 „Remus" (Miejski Teatr Miniatura w Gdańsku)
 „Samuel Zborowski" (Teatr Polski w Bydgoszczy / Fundacja sztuka.idea)
 „Fantazy" ( Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera w Warszawie)

Kinga Woźniak
Dziennik Teatralny Warszawa
12 grudnia 2015

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia