Wiele wcieleń festiwalu

36. Krakowskie Reminiscencje Teatralne - Międzynarodowy Festiwal Teatralny

Międzynarodowy festiwal Krakowskie Reminiscencje Teatralne, który od 6. października odbywa się w stolicy Małopolski pozwala zaobserwować jak wiele wcieleń ma współczesny teatr europejski. Przykładem mogą być dwa spektakle brytyjskiej grupy Forced Entertainment oraz dwa oblicza "Święta Wiosny" Igora Strawińskiego

W piątek publiczność krakowska miała okazję zobaczyć jeden z legendarnych spektakli Forced Intertainment – Quizoola! Zdaniem krytyków, stanowi ona kamień milowy we współczesnym teatrze oraz jedno z najważniejszych przedstawień europejskich. Pokazywana na całym świecie od przeszło 15 lat nadal nie traci na swojej świeżości. Trwający 6 godzin spektakl miał formę otwartą. Widzowie zgromadzeni w niewielkiej sali w podziemiach krakowskiego Bunkra Sztuki mogli wyjść w dowolnym momencie i wrócić, gdy mieli ochotę. Samo przedstawienie również miał niezwykły przebieg – dwójka aktorów, siedzących w kręgu utworzonym przez sznur żarówek, prowadziła niebanalną konwersację. Jedna z osób mogła porozumiewać się jedynie za pomocą pytań, druga zaś udzielała na nie improwizowanych odpowiedzi. Pytania dotyczą rozmaitych kwestii, od tych najprostszych, po te bardziej filozoficzne i wymagające zastanowienia. I tak aktorzy pytali siebie nawzajem na przykład kiedy ostatni raz jedli posiłek, czy wierzą w życie po śmierci czy o imię swojego zwierzaka. Publiczność nie wiedziała, ile w odpowiedziach było aktorstwa i gdzie kończył się show, a zaczynała prawdziwa osobowość występujących. Na koniec widzowie nagrodzili grupę owacjami na stojąco.

W piątek i w sobotę publiczność zgromadzona w Studiu Telewizyjnym S-3 w Łęgu mogła podziwiać niesamowite widowisko. Spektakl „Święto Wiosny” był taneczną interpretacją dzieła Igora Strawińskiego. Trzech doskonale zbudowanych, półnagich tancerzy – Janusz Orlik, Nicholas Keegan i Dom Czapski – zaprezentowało niezwykle dynamiczny pokaz gibkości. Spektakl nawiązywał do rosyjskiego klasyka i pozwolił publiczności na spotkanie z muzyką mistrza Strawińskiego. Jednak taniec nie był tylko środkiem wyrazu, lecz celem samym w sobie. Twórcy położyli nacisk na formalną stronę spektaklu, dla której oderwanie od treści stanowiło zasadniczy walor.

A już w niedzielę publiczność KRT będzie mogła skonfrontować swoje przeżycia z innym wcieleniami obejrzanych dzieł lub twórców. Bowiem o godzinie 18.00 w Łaźni Nowej widzowie zobaczą drugą gałąź twórczości Forced Entertainment w spektaklu „The Thrill of It All”. Podczas tego groteskowego przedstawienia publiczność bawi się ponoć do łez. Ukazuje ono grupę artystów estradowych, która rozpaczliwie, lecz bezskutecznie, próbuje zabawić publiczność. To nieprzewidywalne widowisko rozpada się na oczach widzów, obnażając przy tym własną teatralność. Stanowi ono odzwierciedlenie współczesnej kulturypopularnej, w której wszystko musi być głośne, kolorowe i błyszczące.

Natomiast o 21.00 w Studiu Telewizyjnym S-3 w Łęgu odbędzie się interpretacja Święta Wiosny, tym razem przedstawiona przez Leszka Bzdyla. Przedstawienie „Le Sacre” uhonorowano Nagrodą Miasta Gdańska dla najlepszego spektaklu 2010 oraz indywidualną nagrodą prezydenta Gdańska dla reżysera. Widowisko zrealizowane na kanwie „Święta Wiosny” Igora Strawińskiego łączy w sobie zarówno teatr tańca, elementy dramatyczne, jak i charakterystyczną dla realizacji teatru Dada von Bzdülöw – szczyptę ironii. Warto więc porównać sobie tę interpretację, ponieważ jej autorzy zupełnie inaczej potraktowali inspirację rosyjskiego klasyka. „Le Sacre” Teatru Dada von Bzdülöw odchodzi od oryginału libretta, opierając się na rzekomym pierwowzorze „Święta wiosny”, odrzuconym przez samego Diagilewa.

Będący na półmetku festiwal Krakowskie Reminiscencje Teatralne jest żywą konfrontacją różnorodnych materii estetycznych. Między innymi z tego powodu została włączona do programu kulturalnego polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Więcej na www.krt-festival.pl.

(-)
Materiały Organizatorów
8 października 2011

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia