Wielkie usta wygrywają

55. Przegląd Teatrów Małych Form "Kontrapunkt" - Szczecin - Dzień 10

Grand Prix, czyli Wielką Nagrodę Publiczności 55. Przeglądu Teatrów Małych Form "Kontrapunkt" 2021 otrzymał spektakl "BigmoutH" w wykonaniu SKaGeN, Richard Jordan Productions LTD, Theatre Royal Plymouth z Antwerpii w Belgii.

Tego można było się spodziewać. Od początku publiczność festiwalu była zachwycona zwycięskim spektaklem. Podczas rozmów kuluarowych od początku belgijskie przedstawienie było typowane na faworyta. Nic dziwnego - to mała forma w czystej postaci, która jest podstawą Kontrapunktu. Kunszt aktorski belgijskiego aktora, podejście do tematu, rozwiązania sceniczne - wszystko było na wysokim poziomie.

Wysoki poziom towarzyszył całemu festiwalowi. Trudno wskazać spektakle, które można uznać za słabe czy nieciekawe. Może jeden czy dwa. Trzeba też przyznać, że jeśli chodzi o formę i pomysły realizatorskie, prym wiodły spektakle zagraniczne. Pomysłowość i odwaga w realizacji swoich pomysłów jest godna podziwu. Te spektakle pokazały, jak daleko sięga teatr na świecie i dokąd zmierza. Polski teatr pod tym względem na razie podąża z tyłu.

- Ten festiwal był niezwykły - mówi Marek Sztark, dyrektor Kontrapunktu. - Wyczekiwany, pełen troski i nadziei, że się odbędzie. Przez cały czas przygotowywaliśmy go z myślą, że trzeba będzie go odwołać. Byliśmy na to przygotowani. Na szczęście udało się go przeprowadzić.
Oprócz głównej nagrody, którą przyznała publiczność w dwustopniowym głosowaniu, swoje nagrody przyznali także jurorzy w składzie: Malina Prześluga, Zbigniew Niecikowski, dr Dariusz Kacprzak.

W nurcie konkursowym Nagroda Główna Jury w kwocie 10 000 zł trafiła do twórców spektaklu "Jezus" Nowego Teatru w Warszawie za pełnię teatralnej wypowiedzi, na którą złożyły się umiejętne żonglowanie konwencjami, lekkość i swoboda budowania kreacji aktorskich przy jednoczesnym, niezwykle konsekwentnym, konstruowaniu teatralnego świata, gęstego od znaczeń i nierzadko niewygodnych treści.

Nagroda Rady Miasta Szczecin ex aequo w wysokości 2 500 zł każda została przyznana spektaklom:
– "Warunki zabudowy" Centrum Rezydencji Teatralnej Scena Robocza w Poznaniu oraz Teatr Cinema w Michałowicach za śmiałość poszukiwań i wytrącenie z poczucia komfortu,
– "Staff only" w wykonaniu Biennale Warszawa za bezpretensjonalność w balansowaniu między prywatnością a teatralną metaforą.
Nagroda im. Kazimierza Krzanowskiego 3 000 zł trafiła do Valentijna Dhaenensa - reżysera i wykonawcy oraz dla Jeroena Wuytsa - reżysera światła i dźwięku w spektaklu "BigmoutH" SKaGeN, Richard Jordan Productions LTD, Theatre Royal Plymouth za wirtuozerię.
Dwa Aktorskie Wyróżnienia Honorowe trafiły do:
– Sary Celler-Jezierskiej za rolę Marii Magdaleny w spektaklu "Jezus" Nowy Teatr w Warszawie,
– Karoliny Staniec za rolę Barbary Zdunk w spektaklu "I tak nikt mi nie uwierzy" Teatr Fredry w Gnieźnie.

W nurcie OFF Kontrapunkt Jury w składzie: Jolanta Krukowska, Paulina Skorupska, Adam Karol Drozdowski, po obejrzeniu ośmiu spektakli konkursowych postanowiło przyznać nagrodę im. Zygmunta Duczyńskiego w wysokości 5 000 zł ufundowaną przez Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego twórcom spektaklu
- "Sticky Fingers Club". Jury docenia autorską kolektywną pracę zespołu, kreatywne wykorzystanie potencjałów przestrzeni, lekkość humoru, prostotę i błyskotliwość użytych środków. Szczególną uwagę zwraca na wyjątkowy sposób wykorzystania światła jako rzeczywistego partnera dla wykonawców.

Nagrodę Publiczności w OFF Kontrapunkcie otrzymał spektakl

- "I Come To You River: Ophelia Fractured (wersja II)" Studio Kokyu z Wrocławia.

W tym roku hasłem przewodnim festiwalu była prawda. Za rok będzie to dobro, a za dwa lata - piękno.

Małgorzata Klimczak
Dziennik Teatralny Szczecin
13 września 2021

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...