Wkrótce premiera tanecznej inscenizacji „Kupca Weneckiego”

"Back to the roots" - reż. Marlena Hermanowicz - Teatr Bezpański

Już 18 września 2014 roku artyści Teatru Bezpańskiego zrealizują pierwszą polską taneczną inscenizację „Kupca Weneckiego” Williama Szekspira. Spektakl z zakresu teatru tańca w reżyserii Marleny Hermanowicz oraz choreografii Iwony Tchórzewskiej i Moniki Małychy będzie miał swoją premierę w ramach 18 edycji Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku (nurt SzekspirOFF).

Projekt zasadzający się na idei kooperacji województw: śląskiego, dolnośląskiego oraz pomorskiego umożliwić ma dialog pomiędzy przeszłością a teraźniejszością, swoim a obcym, ludzkim a zwierzęcym wreszcie żeńskim a męskim. Język ciała wskrzesi zatopione niegdyś historie o utopijnej krainie zamieszkałej przez splot odmieńców. Krainie „źle wymyślonej", w której życiodajna woda staje
się cichym oprawcą ingerującym destrukcyjnie w umysły bohaterów. Hermanowicz i Tchórzewska podjęły się zadania opowiedzenia o czymś, czego nigdy nie będziemy w stanie zobaczyć czy doświadczyć. Paradoksalnie to nie śmierć a utrata zdolności odczuwania staje się barierą uczestnictwa, skazującą postaci na desperackie próby przystosowania się do zastanego świata, do ewoluowania. Bezsenność, plaga żółtych motyli, umiejętność życia pod wodą czy powracające duchy przodków staną się tematami niemych lamentów i opowieści snutych z kobiecej perspektywy. I tak do głosu dochodzą przemilczane córy, nieobecne matki i niechciane żony. Od zmysłów odchodzą ranni samce alfa, dumni łowcy – kochankowie i przeklęci ojcowie. Wizje rodem z powieści Gabriela Garcii Marqueza czynią naturę najważniejszym z bohaterów tkanej niczym całun żałobny historii.

„Back to the roots" skupiać ma polskich artystów nieszablonowych z pogranicza sztuk (teatr, taniec, film, performance, malarstwo), którzy w zetknięciu z materią tekstu klasyka i specyfiką dziedzictwa kultury żydowskiej stworzyć mają poruszające widowisko inspirowane literacko następującymi tekstami: „Świteź" Adam Mickiewicz, „Upadek Domu Usherów" Edgar Allan Poe, „Sto lat samotności" Gabriel Garcia Marquez oraz „Potęga Spódnicy" Marlena Hermanowicz.

Próba nawiązania unikatowego – cielesnego – dialogu z dziedzictwem kulturowym i przyrodniczym rejonu Górnego i Dolnego Śląska – ze szczególnym naciskiem na aspekt dziedzictwa kultury żydowskiej – propagować ma tradycję sztuki teatru tańca oraz twórczość Williama Szekspira. W okresie lipca – sierpnia 2014 roku w wybranych lokalizacjach Dolnego i Górnego Śląska (w tym w Katowicach, Rudzie Śląskiej, Zabrzu, Gliwicach, Bytomiu i Wrocławiu) zrealizowane zostaną projekcje filmowe, etiudy i teasery będące integralną częścią spektaklu. Staną się one tym samym materiałem promującym wizerunek obszaru Śląska w Polsce i nie tylko.

„Back to the roots" jest jednocześnie pracą dyplomową Marleny Hermanowicz – studentki reżyserii teatru dzieci i młodzieży w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie – Filia we Wrocławiu, gdzie w październiku 2014 roku odbędzie się oficjalna dolnośląska premiera projektu pod opieką Agnieszki Kulińskiej.

Śląski pokaz premierowy będzie miał miejsce w październiku 2014 roku w ramach 3 edycji Śląskiego Festiwalu Kultury Żydowskiej i stanie się zwieńczeniem uroczystych obchodów piątej rocznicy powstania i działalności Teatru Bezpańskiego. Planowany jest także pokaz w ramach 23 edycji Festiwalu Ars Cameralis w listopadzie 2014 roku.

(-)
Materiał Teatru
1 września 2014

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia