Wszystkie kręgi teatru

9. Międzynarodowy Festiwal Teatralny BOSKA KOMEDIA

8 grudnia startuje Boska Komedia. 29 spektakli: dwie premiery, dwa przedstawienia zagraniczne, 10 spektakli walczących o Krakowskie Nagrody Teatralne w konkursie INFERNO, 8 w konkursie dla młodych twórców PARADISO, 6 poza konkursem, jedno wydarzenie specjalne. Już dzisiaj, 8 grudnia, premierą „Plastików" Mariusa von Mayenburga w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego rozpocznie się 9. edycja Międzynarodowego Festiwalu Boska Komedia.

Pierwszym w Polsce wystawieniem „Plastików" Mayenburga w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego w Teatrze im. Juliusza Słowackiego rozpocznie się tegoroczna, 9. edycja Boskiej Komedii. Opowieść o niemieckiej rodzinie z klasy średniej staje się ostrą ale nie pozbawioną ciepła i inteligentnego humoru syntezą współczesnego świata. Dzień później festiwalowa publiczność zostanie zaproszona na spektakl „Wieloryb the Globe" współprodukowany z Teatrem Starym w Lublinie. Reżyserka, Eva Rysová była uczennicą i asystentką Krzysztofa Globisza. W obliczu jego choroby, wraz z grupą byłych studentów zastanawiała się co mogłaby dla niego zrobić. Odpowiedzią na to pytanie stał się spektakl oparty na tekście Mariusza Pakuły.

W pierwszych dniach festiwalu poza dwiema koprodukcjami Boskiej Komedii zobaczymy także dwa spektakle zagraniczne, które powstały z udziałem polskich artystów i polskich instytucji kultury. Jednym z nich jest „The Institute of Memory" (TIMe), czyli multimedialny projekt Larsa Jana stworzony na setną rocznicę urodzin Tadeusza Kantora. Projekt został wyprodukowany przez Early Morning Opera z Los Angeles i Nowego Jorku ze wsparciem Instytutu im. Adama Mickiewicza. Spektakle w dniach 9 i 10 grudnia br.
9 grudnia zobaczymy oparte na tekstach Elfriede Jelinek „Dramaty księżniczek" w reżyserii Michała Borczucha zrealizowane w słoweńskim Mladinsko Theatre. Spektakl ten jest rodzajem laboratorium wspomnień, w którym wiwisekcji poddawana jest pozycja społeczna i kulturowa księżniczek, zarówno w jej mitologicznym, jak i bardziej rzeczywistym znaczeniu. Przedstawienie powstało dzięki współpracy Instytutu im. Adama Mickiewicza i Ambasady Polski w Lublanie.

Widzowie festiwalu będą mieli także okazję wziąć udział w multidyscplinarnym wydarzeniu „Wyspiański wyzwala" w Teatrze im. J. Słowackiego w dniu 14 grudnia. Projekt inaugurujący nowy rozdział w Teatrze im. J. Słowackiego stawia pytanie o to, kim dzisiaj może być dla nas Wyspiański. Krystian Lupa w rozmowie z Bartoszem Szydłowskim i Piotrem Augustyniakiem wyjaśnia dlaczego pułapka stymuluje, Paweł Świątek zapraszając widzów wystawną kolację pyta Jerzego Trelę o powinności artysty, Jakub Roszkowski zderza ze sobą różnych bohaterów „Wyzwolenia", a Alicja Patanowska igra z pojęciem narodowej sztuki. Remigiusz Brzyk i Małgorzata Warsicka proponują własne, frapujące odczytania Wyspiańskiego, awangardową rekonstrukcję rewolucyjnej historii miejsca (Brzyk) i unikalny spektakl-koncert o wolności i polskości (Warsicka).

10 festiwalowych dni, goście z całego świata, zespoły teatralne z całej Polski – w Krakowie na początku grudnia stykają się wszystkie kręgi teatru.

Tegoroczny festiwal odbędzie się w dniach od 8 do 17 grudnia, sprzedaż biletów i karnetów na wydarzenia odbywa się przez stronę www.boskakomedia.pl Oganizatorami festiwalu są Teatr Łaźnia Nowa oraz Krakowskie Biuro Festiwalowe, partnerami są Gmina Miejska Kraków, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Instytut Adama Mickiewicza, Kraków Airport, Instytut Teatralny.

***
Teatr Łaźnia Nowa w Nowej Hucie został otwarty 1 stycznia 2005 roku, wcześniejszą działalność teatru wyznacza kilkuletnia historia Stowarzyszenia Teatralnego "Łaźnia". W teatrze znajdującym się na Nowej Hucie, na os. Szkolnym 25, w postindustrialnej przestrzeni wyremontowanych hal dawnych warsztatów znajdują swoje miejsce zarówno znani reżyserzy i aktorzy, jak i amatorzy oraz młodzi twórcy. Ale wyjątkowość tego miejsca wynika nie tylko z jego egalitarności. To również efekt myślenia o teatrze jako miejscu zderzenia tradycji z nowoczesnym myśleniem. Łaźnia Nowa jest miejscem wyjątkowym: realizuje spektakle ważne, nieoczywiste, nierzadko ryzykowne. Rozprawia się z klasyką – nie na kolanach, ale też nie po to, by ją bezmyślnie ośmieszać. Podczas ponad dziesięciu lat istnienia, Łaźnia Nowa wypracowała sobie solidną markę na polskim rynku teatralnym, wykreowała m.in. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia, Festiwal teatralny Genius Loci, Festiwal Mrożkowski, w wakacje 2016 roku zrealizowała z dużym sukcesem Nowy Bulwar(t) Sztuki - plenerowy cykl ponad 100 różnych wydarzeń: spektakli, koncertów, warsztatów, pokazów, na które wstęp był darmowy. Wystawiane w Łaźni spektakle otrzymywały wiele prestiżowych nagród i gościły na licznych, także międzynarodowych, festiwalach. W nowohuckiej przestrzeni realizowane są projekty międzynarodowe i koprodukcje z partnerami z całej Polski. Powstają też programy i spektakle autorskie w oparciu o ścisłą współpracę z mieszkańcami dzielnicy. Łaźnia Nowa to bowiem przede wszystkim „teatr dla ludzi". Powraca do fundamentalnych pytań o wspólnotę wokół danego miejsca, o jego rolę w rozwoju lokalnej społeczności. Afirmatywność, wiara w siłę kreatywną człowieka, bezpośredniość pomogły Łaźni zakorzenić się w dzielnicy, pozyskać wiernych widzów i snuć plany na przyszłość. Więcej informacji na http://www.laznianowa.pl/
***
Krakowskie Biuro Festiwalowe to wiodąca polska instytucja realizująca najważniejsze wydarzenia kulturalne w skali kraju i Europy. KBF to największe krakowskie festiwale, spektakularne widowiska, głośne w Polsce i Europie imprezy z dziedziny muzyki, teatru, filmu, sztuk pięknych czy literatury. To jedna z najbardziej aktywnych polskich instytucji życia publicznego. Biuro organizuje m.in. prestiżowe festiwale muzyczne: Misteria Paschalia, Sacrum Profanum, Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie, a także wydarzenia literackie: Festiwale Miłosza i Conrada. Biuro jest także promotorem takich projektów kulturalnych jak: Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego NETIA OFF CAMERA, cykli: Opera Rara, ICE Classic i ICE Jazz. KBF jest wydawcą magazynu „Karnet", operatorem Centrum Kongresowego ICE Kraków, Krakow Film Commission oraz operatorem wydarzeń kulturalnych w TAURON Arenie Kraków. W strategię działań Biura wpisują się również interdyscyplinarne projekty związane z prowadzonym programem Kraków Miasto Literatury UNESCO. Dodatkowo KBF administruje punktami sieci informacji miejskiej InfoKraków oraz prowadzi portale tematyczne tj. Krakow.travel, czy Kids In Kraków. Działalność Krakowskiego Biura Festiwalowego obejmuje również inicjatywy na rzecz rozwoju przemysłów kreatywnych (Sieć Miast Festiwalowych), turystyki kulturalnej i biznesowej, przemysłu spotkań (inicjatywa Kraków Network) i przemysłów czasu wolnego. Więcej na: www.biurofestiwalowe.pl

(-)
Materiał organizatora
9 grudnia 2016

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia