Wszystkie oblicza strachu

"Have a Nice Hell" - Good Girl Killer - Galeria Pionova w Gdańsku

"Have a Nice Hell" - performance ehxibistyczny - jest połączeniem performancu duetu Good Girl Killer oraz obiektów wykonanych przez Patrycję Orzechowską.

Performance został przygotowany do wystawiania w przestrzeniach galeryjnych, gdzie zamiast sceny mamy "white cube", a zamiast scenografii "obiekty sztuki". Przestrzeń służy jako tło i wypełnienie dla działań performerskich, a zaaranżowane obiekty są pomyślane jako hipotetyczna wystawa różnych artystów.

Punktem wyjścia do pracy nad performancem był temat strachu. Kiedy rozmawiałyśmy z innymi o ich lękach zrobiła się z tego całkiem długa i ciekawa lista. Ludzie boją się bardzo wielu rzeczy. W dzieciństwie baliśmy się cyganów, ciemności, odkurzacza, burzy, pana w sutannie i czarnej wołgi. Z wiekiem nasze codzienne strachy spowszedniały. Teraz boimy się epidemii, wojny nuklearnej, terroryzmu, promieniowania ultrafioletowego, wysokości, utraty pracy, ostracyzmu, starości, utraty bliskiej osoby, potępienia, końca świata, śmierci.

Nie zamierzamy jednak straszyć widowni. Nie chcemy przeprowadzać publiczności przez catharsis. Zainscenizowane wydarzenia mogą nawet wydawać się śmieszne lub absurdalne. Nauczono nas się bać i jest to strach rzeczywisty bez względu na to czy zagrożenia są realne. Chcemy, żeby odbiorcy spektaklu zadali sobie pytanie o swoje własne "strachy", pomyśleli o tym w jakich sytuacjach przeżywają strach lub na ile jest on adekwatny. Rzeczywistość absurdalna jest lekkostrawna.

Performance odbędzie się 27 listopada w Galerii Pionovej w Gdańsku o g. 19.

Kolektyw Good Girl Killer powstał w 2005 roku z inicjatywy Magdy Jędry, Anny Steller, Zbigniewa Bieńkowskiego i Grzegorza Welizarowicza. W swojej twczości podejmujemy działania zacierające formalne granice między sztukami, nie czyniąc podziału na kulturę wysoką i popularną, korzystamy z osiągnięć nowej technologii aczkolwiek z sentymentem odwołujemy się do przeszłości. Stylistyka, ktą się posługujemy, określa nas samych, nasze doświadczenia, nasze idee i jest szczerym odbiciem naszych fascynacji czy wszelkich eksperyment, ktym się poddajemy.

O ile pierwsze produkcje GGK wpisują się w formę teatru tańca to ostatnim realizacjom grupy: "Le sni" zrealizowanym w Sanatorium Leśnik, "Tożsamość Miejsca" w Gdańskiej Galerii Guntera Grassa, czy "Dziewczynki w czerwonych bucikach" na tegorocznym Streetwaves, bliżej do idei performensu i nurtu site specific.

Anna Steller to tancerka, performerka i choreograf. Na scenie tanecznej od 1994 roku. Od 1994 roku tańczy w Gdańskim Teatrze Dada von Bzdulow. Od 2003 roku jest aktorką i tancerką w Teatrze Patrz Mi Na Usta. Gościnnie występowała w Teatrze im. Gombrowicza w Gdyni i Teatrze Wybrzeże. W 2005 roku wspłzałożyła zespł Good Girl Killer. Na swoim koncie grupa ma 5 premier kte prezentowane były na wielu festiwalach w Polsce i za granicą m.in.: Międzynarodowy Festiwal Tetaralny "Malta", "Body-Mind" Warszawa, "Heineken Open\'er" w Gdyni, "Four Days" w Pradze. W 2003 roku otrzymała prestiżowe stypendium Dance Web na festiwalu Tańca Impulstanz w Wiedniu. Jest lauretaką Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska dla Młodych Twc za spektakl "Good Girl Killer".

Od wielu lat bierze udział w tanecznych i tearalnych warsztatch oraz projektach międzynarodowych. Wspłpracowała m.in. z teatrem 7273 z Genewy, Mariolą Brillowską(Hamburg), obecnie bierze udział w spektaklu Nigela Charnocka HAPPY, wspłpracuje rnież z Jackiem Krawczykiem z Teatru Okazjonalnego.

Od 2002 roku prowadzi warsztaty z zakresu tańca wspłczesnego i improwizacji.

Magda Jędra, tancerka, pedagog, choreograf, w latach 1997-99 tańczyła w Gdańskim Teatrze Tańca Melissy Monteros i Wojciecha Mochnieja. Pźniej wspłpracowała z Joe Alterem, Rafałem Dziemidokiem, Edytą Kozak, Paulą Ross, Alexandrem Pepelyaewem, Anitą Wach, Leszkiem Bzdylem, Krzysztofem Leonem Dziemaszkiewiczem oraz Grupą Artystyczną Koncentrat, Centrum Sztuki Wspłczesnej Łaźnia w Gdańsku, Teatrem im. W. Gombrowicza w Gdyni, Teatrem Wytwnia w Warszawie, Teatrem Akademia Ruchu. W 2005 wspłzałożyła zespł Good Girl Killer.Jest lauretaką Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska dla Młodych Twc za spektakl "Good Girl Killer". Od 1999roku prowadzi warsztaty z techniki tańca wspłczesnego oraz improwizacji.

Patrycja Orzechowska jest artystką wizualną, zajmuje się fotografią, grafiką użytkową, instalacją i filmem, absolwentka gdańskiej ASP. W swoich pracach często odwołuje się do różnych sztuk performatywnych: kina, teatru i teatru tańca, gdzie motywem przewodnim jest figura ludzka. Cechą charakterystyczną dla jej twórczości jest współpraca z innymi artystami: aktorami, tancerzami, gimnastyczkami. Sięga po tematy związane z psychologią widzenia, pamięcią kulturową oraz z tożsamością i kondycją człowieka w jego psychologicznym i społecznym aspekcie. Jej projekty cechuje wrażliwość społeczna, zaangażowanie i chęć pracy z i dla lokalnej społeczności z naciskiem na badanie różnorodnych przestrzeni indywidualnych, prywatnych z ikonosferą wspólną, dzieloną między wielu.

(-)
Materiały nadesłane
24 listopada 2010

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia

Łabędzie
chor. Tobiasz Sebastian Berg
„Łabędzie", spektakl teatru tańca w c...