Wszystko zaczyna się w ludowości

rozmowa z Romaną Agnel

Romana Agnel, dyrektor 12. Festiwalu Tańców Dworskich "Cracovia Danza", zaprasza na liczne interesujące imprezy

Rozpoczyna się 12. edycja festiwalu. Co przyniesie?

Tegoroczny festiwal poświęcony jest wpływom tańca ludowego na taniec dworski, na balet klasyczny. Chcemy udowodnić, że bez tańca ludowego nie byłoby tańca klasycznego. Pokazujemy to chronologicznie, zaczynając od tańców renesansowych francuskich i włoskich, a kończąc na XX-wiecznych. Ukazujemy nie tylko wpływy w Europie, ale także na świecie, co udowodnimy poprzez prezentację klasycznych tańców hinduskich Kathak. Zamierzamy zwrócić uwagę publiczności, że bez poznania źródła, charakteru żywiołowości, obyczajowości tańców ludowych nie można mówić o tańcach stylizowanych, scenicznych. Wszystko zaczyna się w ludowości.

Czy tegoroczny festiwal także będzie podzielony na dwie części: warsztatową i finałową, pełną różnych spektakli?


Tak. Formułę zachowujemy, bo bardzo dobrze się sprawdza. Jak zwykle w Willi Decjusza będą warsztaty. Bardzo liczne w tym roku, mamy wyjątkowo bogatą ofertę. Poza podstawowym pakietem tańców francuskich, angielskich, polskich, włoskich i hinduskich, będą też warsztaty z pantomimy, z makijażu scenicznego oraz warsztaty historycznej żonglerki chorągwiami. W tym roku będzie też bardzo wiele ciekawych wykładów; będziemy je prezentować codziennie, a zostaną one poprzedzone tanecznymi wieczornymi pokazami w Willi Decjusza.

Będzie także wystawa.

Niezwykle ciekawa, pokazująca wpływ ludowych strojów na dworskie kostiumy baletowe, które w tamtych czasach były niezwykle pomysłowe.

Premierowy spektakl "À la Cracovienne" inaugurujący część warsztatową odbędzie się 30 lipca, o godz. 19, w Willi Decjusza...

...będzie poświęcony krakowiakowi. Ukaże mechanizm stylizowania, poczynając od tańca w wersji źródłowej zaprezentowanej przez zespół Krakowiacy, następnie pokaże, jak taniec ten funkcjonował na scenie, w różnych opracowaniach, do różnej muzyki, od Elsnera po Szymanowskiego.

W piątek, 5 sierpnia taniec dworski przenosi się do centrum Krakowa. Już o godz. 19 ulicą Floriańską do Rynku Głównego przejdzie korowód artystów biorących udział w festiwalu.

W tym roku przyjeżdża do nas Grupa Sbandieratori z Ferrary, więc korowód będzie niezwykle widowiskowy. W sobotę i niedzielę zapraszamy na dziedziniec arkadowy na Wawelu, a także na dziedziniec Pałacu Biskupa Erazma Ciołka, gdzie zawsze od godz. 12 do 17 będą trwały pokazy tańców dworskich w wykonaniu uczestników festiwalu. Wieczorem natomiast na Wawelu prezentować będziemy spektakle.

Co kryje się pod nazwą wielka gala baletowa, która wystawiona zostanie w sobotę, 6 sierpnia na Wawelu?

Występy wielu artystów. Galę zatytułowaliśmy "Folklor - inspiracje". Będzie to przegląd różnych stylów i różnych epok. Zaczynamy od renesansu. Marie Caire Le Corre z tancerzami przedstawi francuskie ludowe tańce tego okresu, które miały ogromny wpływ na tańce dworskie. Marie, która jest Bretonką, w dzieciństwie tańczyła taniec ludowy u dziadka na wsi; wykonywała wtedy gawoty ludowe, a więc formę, która nam kojarzy się tylko i wyłącznie z salonem. Tymczasem okazuje się, że gawot jest tańcem żywym, który do dziś funkcjonuje we Francji. Będą też tańce angielskie, bo przecież kontredanse, to wiejskie tańce rodem z tego kraju. Barbara Segal z Williamem Tuckiem oraz tancerzami brytyjskimi przedstawią różnorodne układy taneczne rodem z Anglii. Wystąpi też Alaknanda z Indii wraz ze swoimi uczennicami, prezentując opowieść taneczną o Krisznie i pasterkach, pełną elementów indyjskiego tańca ludowego. Zobaczymy jak wiele taniec hinduski Kathak czerpał z ludowego tańca indyjskiego. Ponadto Balet Dworski "Cracovia Danza" przedstawi fragmenty spektaklu "Ballet des Nations" do muzyki Georga Philippa Telemanna, nawiązującej do ludowych tańców różnych narodowości, m.in. węgierskich, czeskich, polskich i rosyjskich.

Gościem specjalnym gali będzie balet Opery na Zamku w Szczecinie.

Pokaże fragmenty spektaklu "Córka źle strzeżona", który rozgrywa się w wiejskiej scenerii; to początek baletu klasycznego, jeszcze mocno osadzonego w tańcach ludowych. Dzień później, w niedzielę, na finał przedstawimy natomiast "Barwy Polski według Karola Szymanowskiego". Będzie to druga prezentacja najnowszego spektaklu Baletu Dworskiego "Cracovia Danza" pokazującego Karola Szymanowskiego jako twórcę, który sięgał do źródeł, by stworzyć nowoczesną sztukę, oryginalną, ale opartą w tradycji.

Agnieszka Malatynska-Stankiewicz
Dziennik Polski
1 sierpnia 2011
Portrety
Romana Agnel

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia