Wygrani na Maskaradzie

7. Maskarada - Przegląd Teatrów Ożywionej Formy

"Tajny Juror” 6. Festiwalu Teatrów Ożywionej Formy Maskarada w Teatrze Maska w Rzeszowie za najlepszy spektakl uznał „Dziady po Białoszewskim” w reżyserii Anny Retoruk z Teatru Lalki i Aktora Kubuś w Kielcach.

Jury Dorosłe przedstawienie „Ony" w reżyserii Daniela Adamczyka z Teatru Czytelni Dramatu w Lublinie. Jury Dziecięce „Dobrze, że jesteś" w reżyserii Joanny Gerigk z Teatru Lalki i Aktora w Wałbrzychu.

„Tajnym Jurorem" okazała się teatrolog Bożena Sawicka. Jurorkami Dorosłymi animatorki kultury Karolina Kunsz, Małgorzata Wrona i Agnieszka Żybura. Jurorami Dziecięcymi Magdalena Janosz, Luiza Konefał, Filip Sobol, Karolina Woźniak i Feliks Żarna.

Do konkursu przystąpiły także „Księga dżungli" w reżyserii Ewy Piotrowskiej z Teatru Lalek Banialuka w Bielsku Białej, „Palko" w reżyserii Katy Csato z Białostockiego Teatru Lalek, „A niech to Gęś kopnie!" w reżyserii Marty Guśniowskiej z Wydziału Lalkarskiego PWST w Krakowie – Filia we Wrocławiu, „Made in Heaven" w reżyserii Christophera Bochdanskyego z Grupy Coincidentia w Białymstoku, „Wesele" w reżyserii Jakuba Roszkowskiego z Teatru im. Andersena w Lublinie oraz „Jak to niegrzecznym bywa źle" w reżyserii Pauli Czarneckiej ze Stowarzyszenia Twórczego SztukPuk Sztuka w Rzeszowie.

Teatr Maska uraczył swoich bywalców „Czasoodkrywaniem", debiutem reżyserskim Ewy Mrówczyńskiej, i premierowo „Akademią pana Kleksa", w reżyserii Jerzego Jana Połońskiego, swego dyrektora artystycznego.

W tym roku Maskaradą – szóstym z kolei Festiwalem Teatrów Ożywionej Formy twórczo obecnym w kulturalnym pejzażu Rzeszowa – Maska, wcześniej pod szyldem „Kacperek", obchodziła 60-te urodziny. Zaproszono przedstawienia z ostatnich dwóch sezonów – takie, o których dopiero się dobrze mówi, i takie, które mają na koncie już wiele nagród. Oglądano je na obu scenach Maski, w plenerze oraz w klubie młodzieżowym Life House.

Pierwsza edycja Maskarady odbyła się w 2010 roku. Pomysłodawcą był ówczesny dyrektor „Maski", Jacek Malinowski. Bilans dotychczasowych sześciu, to w sumie 43 dni wypełnione 95 spektaklami. W festiwalu uczestniczyło 50 grup teatralnych, m.in. wybitnych, jak Figurentheatre Wilde und Vogel, DivadloLišen, Wierszalin czy Ósmego Dnia. Jego przesłaniem jest pokazanie dorosłym i najmłodszym widzom widowisk plenerowych i spektakli kameralnych, opartych na ruchu, i takich, gdzie najważniejszy jest tekst. Wspólnym mianownikiem ożywiona forma, jeden z głównych środków wyrazu i przekazu.

Andrzej Piątek
Dziennik Teatralny Rzeszów
16 maja 2016

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia