Wyjątkowy rok dla radomskiego teatru

Podsumowanie 2018 roku

Zakończony niedawno 2018 rok był w Teatrze Powszechnym im. Jana Kochanowskiego z kilku powodów wyjątkowy. Przede wszystkim osiągnęliśmy w nim rekordowy w 40-letniej historii radomskiej sceny wynik 82 417 widzów, dla których zagraliśmy 459 przedstawień.

W ciągu minionych dwunastu miesięcy wprowadziliśmy na afisz siedem nowych tytułów, w tym m.in. świetnie przyjmowaną adaptację „Ferdydurke", sztukę „Ja, Feuerbach", cieszącą się niesłabnącym powodzeniem realizację „Ani z Zielonego Wzgórza", autorski spektakl Andrzeja Sadowskiego „Jestem" czy pełną wdzięku i ukochaną przez naszych najmłodszych widzów „Daszeńkę" w reżyserii Marka Zakostelecky'ego. Rok zakończyliśmy premierą Fredrowskich „Dam i huzarów" w reżyserii Macieja Wojtyszki. O tym, że i to przedstawienie zaliczyć możemy do udanych produkcji, świadczy fakt, że bilety na najbliższe miesiące zostały wyprzedane na pniu.

W 2019 weszliśmy mocnym krokiem. Jesteśmy świeżo po polskiej prapremierze znakomitej sztuki irlandzkiego dramaturga i reżysera Micka Gordona „Bea" w reżyserii Andrzeja Bubienia. Sądząc po reakcjach publiczności, spektakl budzi niezwykle gorące emocje. Wierzymy, że uda się go pokazać nie tylko radomskiej publiczności...

Ilość sprzedanych biletów świadczy o oczywiście o sympatii i uznaniu, jakim obdarzają nas nasi widzowie, jest również miernikiem jakości naszej pracy i jej wartości artystycznej, którą potwierdzają nie tylko znakomite recenzje, ale także pojawiające się zainteresowanie ze strony teatralnych festiwali. Po aktorskiej nagrodzie zespołowej XIII Festiwalu Gombrowiczowskiego dla twórców spektaklu „Ferdydurke", przedstawienie znalazło się wśród siedmiu najlepszych realizacji polskiej klasyki w roku 2018 i zostało zakwalifikowane do udziału w 44. Opolskich Konfrontacjach Teatralnych „Klasyka Żywa", gdzie 11 kwietnia powalczy o główną nagrodę. Wiele wskazuje także na to, że przedstawienie zaprezentowane zostanie podczas jednego z najważniejszych polskich festiwali - 39. Warszawskich Spotkań Teatralnych.

W październiku 2018 zorganizowaliśmy XIII Międzynarodowy Festiwal Gombrowiczowski, podczas którego gościliśmy wiele teatralnych osobistości i z radością, choć pracowicie, świętowaliśmy 25-lecie imprezy. W czasie Festiwalu teatr wprost pękał w szwach -- w ciągu jednego tygodnia odwiedziło nas ponad 2 000 widzów. Oprócz przedstawień zaprosiliśmy wielbicieli Gombrowicza na spotkania z twórcami w Klubie Festiwalowym, prowadziliśmy także codzienne internetowe studio festiwalowe.

Miara intensywności naszej pracy jest policzalna i bardzo realna, bo są nią m.in. efekty finansowe - rok rozpoczynaliśmy kwotą 4 823 000 zł, a zakończyliśmy sumą 9 717 489 zł (!). Nasz wkład w roczny budżet (sprzedaż oraz granty zdobyte na projekty w stosunku do dotacji podmiotowej) wynosi 69,6%. Z różnych programów operacyjnych udało nam się pozyskać dofinansowanie na łączną kwotę 858 000 zł (Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Gmina Miasta Radomia). Dzięki tym środkom doposażyliśmy w sprzęt dużą scenę, przygotowaliśmy Festiwal i po latach oczekiwań wreszcie urządziliśmy teatralny bufet. Dodatkowe pieniądze (ok. 1 500 000 zł) przekazane przez Organizatora, czyli Miasto Radom pozwoliły na montaż systemu klimatyzacyjnego.

Pracując, jak zawsze, z oddaniem i pasją, rok 2018 spędziliśmy na pełnych obrotach. Działy i pracownie, administracja i scena - wszyscy robiliśmy co w naszej mocy, by Teatr Powszechny był miejscem przyjaznym i lubianym, i by działał niezawodnie, dostarczając Państwu, naszym Widzom uśmiechu, wzruszeń, miłych wrażeń i niezapomnianych emocji.

Obiecujemy, że i w nadchodzących miesiącach nie osiądziemy na laurach. W 2019 roku chcielibyśmy dynamicznie rozwinąć ideę Festiwalu Gombrowiczowskiego (już pozyskaliśmy z MKiDN 264 000 zł na ten cel), szykujemy się do kolejnych wielkoobsadowych produkcji, które -- mamy nadzieję -- przypadną Państwu do gustu, współpracować będziemy ze znakomitymi reżyserami, m.in. Pawłem Aignerem, Katarzyną Deszcz, Andrzejem Bubieniem, Grzegorzem Jaremką, Grigorijem Lifanovem. Złożyliśmy też do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego kilka nowych wniosków, dzięki którym chcielibyśmy zrobić następny krok w kierunku poprawy infrastruktury budynku oraz powrócić do działalności popularyzatorsko-edukacyjnej. Czas pokaże, jaki będzie efekt... W każdym razie dołożymy starań, żeby rok 2019 nie był gorszy od poprzedniego.

Jolanta Korłub
Materiał Teatru
8 lutego 2019

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...