Wytańczone marzenia

„Mały Książę" - chor. - Lucyna Zwolińska – Opera na Zamku w Szczecinie

Najsłynniejsza baśń o miłości i przyjaźni - "Mały Książę" - doczekała się formy baletowej. Wszystko to wymyśliła w szczecińskiej Operze na Zamku Lucyna Zwolińska, a tancerze pięknie te uczucia wytańczyli.

"Mały Książę" Opery na Zamku to spektakl taneczny dla widzów od 12 roku życia oparty na filozoficznej baśni Antoine'a de Saint-Exupéry'ego. Mały Książę wyruszył w podróż po wszechświecie, by odnaleźć przyjaciela. Chłopiec odwiedza planety zamieszkałe przez dorosłych. Próbuje zrozumieć ich sposób myślenia oraz sens życia. Wędrówka Małego Księcia staje się drogą do odkrycia prawdziwych wartości oraz do poznania samego siebie.

Podczas podróży Mały Książę spotyka Króla, Pyszałka, Pijaka, Bankiera, Latarnika i szereg innych postaci. Są dorośli i po spotkaniu z chłopcem zostają tacy, jacy byli. On z kolei zbiera doświadczenia, obserwuje. I nie chce być taki jak oni, widzi ich ciemne strony. Świat widziany oczami dziecka daje dużo możliwości interpretacji w warstwie realizacyjnej spektaklu, ale też niesie ze sobą uniwersalne wartości.

Poetycki, symboliczny język opowieści Antoine'a de Saint-Exupéry przełożony przez choreografkę Lucynę Zwolińską na język tańca, przemawia do widza w każdym wieku na swój sposób. Dzieciom pozwoli dotknąć kwestii, o których trudno im rozmawiać –dorastania, przemijania, przyjaźni, samotności czy miłości. Dorosłym, dając szansę spojrzenia na świat oczami dziecka, przypomni o wartościach najistotniejszych.

Lucyna Zwolińska, nowa kierownik baletu Opery na Zamku, zadebiutowała swoim autorskim spektaklem na tej scenie. I od razu można zobaczyć jej znaki rozpoznawcze. Tancerze tańczą bardzo nowocześnie i bardzo równo, co nie zawsze się zdarzało. Ich ruchy tworzą taneczne sekwencje, które czasami przypominają efekt domina, co wizualnie robi ciekawe wrażenie.

Patryk Kowalski w roli Małego Księcia jest tajemniczy, ale też bliski nam wszystkim. Sprawia wrażenie młodzieńca bardzo dojrzałego, ale nieco zagubionego w świecie dorosłych. To bardzo udana rola tego tancerza. Pochwały należą się również Aleksandrze Januszak w roli Róży. Ich duety są pięknie ułożone choreograficznie. Widać tu więź między parą bohaterów i wszystkie emocje, jakie im towarzyszą.

Największe emocje jednak wzbudza Paweł Wdówka jako Pilot i Pijak jednocześnie. To doświadczony tancerz, który ma za sobą wiele głównych ról i zawsze trzyma wysoki poziom. Współpraca z Lucyna Zwolińską dodatkowo zaprocentowała, bo w jego tańcu widać ten rys nowoczesności, który zdecydowanie urozmaica cały przekaz.

Warto zauważyć, że wszyscy aktorzy - tancerze występują również w układach zbiorowych, co zapewne jest dla nich nie lada wyzwaniem, ale za to potęguje pozytywne wrażenie.

Magiczny świat Małego Księcia oprócz zróżnicowanych układów choreograficznych, tworzą m in. muzyka filmowa, klasyczna czy elektroniczna oraz nagrania dźwięków i głosów, a także projekcje wideo i animacje.

Za muzykę odpowiada Gabriele Basilico, który postanowił przedstawić własną interpretację każdej postaci, co pozwoliło na stworzenie niejednorodnych, niejednokrotnie kontrastujących ze sobą pejzaży dźwiękowych. Muzyka przypisana postaciom podkreśla ich osobowość, co jest ważne w balecie, bo przecież bohaterowie mówią tylko językiem ciała.

Scenografia jest minimalistyczna. Warto tu przypomnieć życiorys pisarza. Zmarł dość młodo. Był pilotem, w 1935 roku podjął się próby pobicia rekordu ze swoim nawigatorem, lecąc z Paryża do Sajgonu. Jednak ta wyprawa skończyła się wypadkiem na pustyni i właśnie pobyt z beduinami stał się natchnieniem dla „Małego Księcia". Dlatego na scenie znajduje się symboliczna konstrukcja rozbitego samolotu. I w zasadzie to wszystko. Kostiumy są proste w formie. Za to baśniowości dodają projekcje, które są metaforą przechodzenia pomiędzy światami.

"Mały Książę" to najczęściej tłumaczone dzieło na świecie, absolutnie ikoniczne. Jego walorem jest to, że opowiada o uniwersalnych, najistotniejszych wartościach w życiu człowieka. To baśń dla dorosłych i dla dzieci. Pięknie zatańczona i zainscenizowana jeszcze zyskuje na wartości.

Obsada: Patryk Kowalski - Mały Książę, Paweł Wdówka - Pilot, Aleksandra Januszak - Róża, Żaneta Bagińska - Król, Hector Boto -
Pyszałek, Stephanie Nabet, Paweł Wdówka - Pijacy, Robert Przybył - Bankier, Latarnicy - Żaneta Bagińska, Chiara Belloni, Nadine De Lumé, Nayu Hata, Aleksandra Januszak, Geograf - Emma McBeth, Kwiatek - Nadine De Lumé, Lis - Yu Yamani.

Choreografia i inscenizacja: Lucyna Zwolińska, muzyka: Gabriele Basilico, scenografia: Grzegorz Policiński, kostiumy: Zuzanna Kubicz, projekcje multimedialne: Robert Przybył, reżyseria świateł: Dawid Karolak, zdjęcia: Piotr Gamdzyk.

Premiera 5 czerwca 2022.

Małgorzata Klimczak
Dziennik Teatralny Szczecin
9 czerwca 2022

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia