Z kogo sie śmiejecie?

"Najdroższy" - reż. Wojciech Adamczyk - Teatr Współczesny w Warszawie

Na deskach Teatru Współczesnego pojawiła się francuska bulwarowa komedia "Najdroższy" Francisa Vebera, znakomitego dramaturga, scenarzysty i reżysera, którego "Kolacja dla głupca" jest wciąż grana w Teatrze Ateneum. Dyrekcja Teatru Współczesnego nie stroni od repertuaru komediowego, wystawianego tak, jak się to robi w Europie, czyli w sposób komunikatywny, z udziałem świetnych aktorów. W szacownej sali Teatru Współczesnego takie spektakle stanowią od lat nieodłączną część programu artystycznego, grane na przemian ze sztukami poważniejszymi.

Najlepszym dowodem dobrego współistnienia różnych tradycji kultury są popularna literatura, teatr i kino francuskie, których mistrzem jest właśnie Veber. W "Najdroższym", najnowszym swoim utworze, autor nawiązuje, jak zwykle, do tradycji francuskiego humoru literackiego, sytuacyjnego i satyrycznego, a nawet do burleski. Temat spektaklu w Teatrze Współczesnym wydaje się na czasie, dotyczy bowiem paradoksów współczesnego funkcjonowania pieniądza.

Bohater - typowy u Vebera niezaradny pechowiec, bezrobotny prawnik - doświadcza dziwacznych i niespodziewanych sytuacji. Nagle staje się człowiekiem zamożnym, co ściąga na niego urząd podatkowy, wtedy rzuca go żona, pojawia się inna kobieta itd. Na poły komediowa i sensacyjna akcja nabiera nieoczekiwanych zakrętów i puent. Znani aktorzy Teatru Współczesnego grają swoje role w sposób charakterystyczny dla gatunku bulwarowego: prosto, wyraziście i z wyczuciem stylu. Widownia śmieje się nawet w niemych scenach, kiedy to Krzysztof Kowalewski zmaga się, jak w filmach Chaplina, z wysokim, niewygodnym stołkiem barowym. Ale trudno nie śmiać się z Kowalewskim!

Mirosław Winiarczyk
Idziemy
29 marca 2013

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...