Z punktu widzenia tłustego berlińczyka

"Krystyna Tkacz śpiewa..." - reż: Adam Biernacki - Teatr Syrena

Krystyna Tkacz jest jedną z najlepszych polskich śpiewających aktorek. Recitalem z piosenkami Kurta Tucholsky\'ego tę oczywistość kolejny raz potwierdza.

Kurt Tucholsky był niemieckim Żydem. I jako jeden z pierwszych, a także obiektywnie patrząc, z nielicznych przewidział, do czego może doprowadzić rozkwitający na jego oczach narodowy socjalizm. Nazywano go "małym, tłustym berlińczykiem, który piórem chce zniszczyć Hitlera". Owo pióro - znakomite zresztą - wykorzystywał i jako dziennikarz, i jako filar weimarskiego kabaretu. Ten głos pozostał jednak wołaniem na puszczy. A Tucholsky popełnił samobójstwo na wygnaniu w Szwecji w 1935 roku. 

Krystyna Tkacz postanowiła nie wykorzystywać w swoim recitalu politycznych tekstów Tucholsky\'ego, ale - co było właściwie nie do uniknięcia - jeden się w nim jednak znalazł. "Piosenka o obojętności" to pozornie opowieść o jednym wieczorze z życia damy lekkich obyczajów. Ale jednocześnie wyraźnie ostrzeżenie przed maszerującymi już bez skrępowania ulicami Berlina młodymi blond zdobywcami władzy nad światem. 

Ten utwór - wykonywany zresztą w latach 90. XX wieku przez Ewę Dałkowską - jest zdecydowanie najbardziej poruszający w programie.

Są w nim oczywiście i inne piosenki zmuszające słuchaczy do zastanowienia. Nad samotnością w miłości ("O czułości"), nad ślepym dążeniem do osiągnięcia finansowego statusu ("Łowca") czy odejściami najbliższych ("Gdy ktoś umiera").

Poza tym Krystyna Tkacz nie byłaby sobą, gdyby nie sięgnęła i po utwory w krzywym zwierciadle ukazujące budzące uśmiech lub politowanie typy ludzkie. Dość wspomnieć "Kobietę rozwiedzioną" czy "Damę z awansu". W ponadgodzinnym recitalu Tkacz pokazuje niemal wszystkie swoje aktorskie oblicza. Jest liryczna, nonszalancka, kokieteryjna, infantylna i zabawna. A niejednokrotnie ukazuje, jak wielki dystans ma do samej siebie. I chyba właśnie za to publiczność oklaskuje ją entuzjastycznie. Nawet wtedy, kiedy z wykonanej na bis przewrotnej piosenki dowiaduje się, że "jest głupia jak but".

Katarzyna Czarnecka
Zycie Warszawy
11 stycznia 2010

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia

Łabędzie
chor. Tobiasz Sebastian Berg
„Łabędzie", spektakl teatru tańca w c...