Za ciasny gorset Carmen

"Femme fatale" - chor. Jacek Tyski - Opera Wrocławska

Jakim dzieckiem była Carmen, zanim stała się pełną czaru uwodzicielką? Co wpłynęło na kształt jej osobowości? Co się zdarzyło, że gorset ról i oczekiwań społecznych okazał się dla niej za ciasny? Carmen to tylko z pozoru kobieta opanowana i chłodna.

Pod maską poukładania kipią jednak emocje, te niewysłowione a wszechogarniające, decydujące o wyborze drogi postępowania. Carmen rzuca się w wir życia, idzie w nieznane. Tajemnica ją pociąga, czasem balansuje na krawędzi. Wiedzie na pokuszenie, sama ocierając się o żar prowadzący do samospalenia.

Na wieczór baletowy pod wspólnym tytułem "Femme fatale" składają się dwie znane pozycje europejskiej literatury baletowej. El amor brujo (czarodziejska miłość) hiszpańskiego kompozytora Manuela de Falli oraz Carmen – Suita Rodiona Szczedrina oparta na ponadczasowym dziele Georgesa Bizeta Carmen stają się terenem twórczych poszukiwań Jacka Tyskiego, choreografa związanego wcześniej z Polskim Baletem Narodowym, który szlify pobierał pod okiem słynnego Johna Neumeiera. Scenografię i kostiumy do spektaklu zaprojektowały: c (El amor brujo) oraz Tijana Jovanović (Carmen – Suita). Za reżyserię świateł odpowiada Christian Sellin. Hiszpańskie rytmy, krwisty odcień czerwieni, żywe emocje to wspólne elementy spektaklu, w którego centrum stoi taniec.

Balet Opery Wrocławskiej, wraz z rozpoczęciem kadencji Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego jako dyrektora instytucji, zainaugurował we wrześniu 2016 roku działalność także pod swoim nowym kierownictwem. Aktualnym kierownikiem baletu jest Magdalena Ciechowicz, zaś funkcję choreografa-rezydenta pełni od tego sezonu wspomniany Jacek Tyski. Kluczową zmianą w działalności Baletu Opery Wrocławskiej są spektakle baletowe z muzyką na żywo wykonywaną przez Orkiestrę Opery Wrocławskiej.

(-)
Materiał Opery
13 marca 2017
Portrety
Jacek Tyski

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia