Zadara w Łodzi

"Jezus Chrystus Zbawiciel" - reż. Michał Zadara - Teatr Dramatyczny

Ożywił zakamarki Hotelu Savoy za sprawą powieści Józefa Rotha o tym samym tytule. Stworzył spektakl, którego nie da się zobaczyć w żadnym innym mieście. Zgarnął Energię Kultury za najbardziej elektryzujące wydarzenie roku 2012. 8 czerwca Michał Zadara na zaproszenie Teatru Nowego wraca do Łodzi z gościnnym spektaklem Jezus Chrystus Zbawiciel.

Spektakl gramy tylko raz 8 czerwca 2013r. (sobota) o godz. 18.00 w Dużej Sali Teatru Nowego im. Kazimierza Dejmka w Łodzi (ul. Więckowskiego 15).

Jezusa Chrystusa Zbawiciela — proste i urzekające przedstawienie o życiu Jezusa. Monolog wybitnego aktora – Klausa Kinskiego wypowiedziany głosem silnej kobiety i znakomitej aktorki – Barbary Wysockiej. Spektakl z pogranicza koncertu i performance'u z rockowymi dźwiękami gitary i perkusji.
Tekst Kinskiego – właściwie Klausa Güntera Karla Nakszynskiego urodzonego 18 października 1926 roku w Sopocie, enfant terrible europejskiego kina, współpracownika Wernera Herzoga – choć powstał w latach 70., jest nadal aktualny. Kinski przedstawił w nim Jezusa jako jednego z „najodważniejszych, najbardziej wolnych, najnowocześniejszych spośród wszystkich ludzi, który woli dać się zmasakrować, niż żywcem zgnić wraz z innymi". Wyrwał figurę Jezusa instytucjom władzy i przywrócił go kontrkulturze, przypominając, że Jezus nie chciał nigdy być sojusznikiem jakiejkolwiek władzy i przeciwstawiał się wszystkim stosunkom, w których człowiek jest poniżany, zniewalany czy wykorzystywany.
W prostym i niemalże punkowym przedstawieniu reżyser przypomina widzom, dlaczego ustatkowane społeczeństwo tak bardzo nie mogło znieść Jezusa i wolało go zabić, niż konfrontować się z jego słowami. „Nauki Jezusa są dla władzy niebezpieczne, bo są sprzeczne z istniejącym porządkiem. [...] Jezus każe swoim zwolennikom zupełnie zmienić zasady życia w społeczeństwie. Jest wrogiem hierarchii i porządku opartego na przemocy. Jest radykalny w swojej niezgodzie na wszelkie kompromisy i oszustwa – a taki radykalizm zawsze budzi gniew tych, którzy w jakiś sposób w te kompromisy weszli, żeby funkcjonować i prosperować w społeczeństwie – mówi Zadara.

Zadara tworzy współczesną refleksję na temat życia Jezusa. Dlaczego monolog – z pogranicza koncertu i performance'u – wykonuje kobieta? Zadara odpowiada: „Jezus jest przeciwnikiem patriarchatu. Jakoś to nie czwórka facetów wdarła się do cerkwi w Moskwie, ryzykując obóz karny, by zaśpiewać kilka wersów przeciwko Putinowi, tylko kilka kobiet".

Sukces przedstawienie zawdzięcza nie tylko wyrafinowanej prostocie inscenizacji, [...] ale przede wszystkim występowi Barbary Wysockiej, Wysocka znalazła odpowiedni ton: nie epatuje tekstem, nie używa go jako narzędzia perswazji – z drugiej strony nie dystansuje się od tekstu, nie załatwia sprawy ironią. Mówi tekst z pełnym przekonaniem, gorąco, starając się [...] jak najlepiej go zrozumieć, jak najlepiej przed sobą jego sens rozświetlić.

Marcin Kościelniak, [w:] „Tygodnik Powszechny" [online], 25.01.2013.

Spektakl jest koprodukcją:
Festiwal Boska Komedia / Łaźnia Nowa
Andergrand Media + Spektakle
Teatr Dramatyczny m. st. Warszawy

Muzyka wykonywana spektaklu powstała w wyniku współpracy Leszka Lorenta, Bartłmieja Tycińskiego, Barbary Wysockiej i Michała Zadary.

Czas trwania: 60 minut

Po spektaklu zapraszamy na spotkanie z twórcami.

(-)
Materiał Teatru
29 maja 2013

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...