Zakończenie sezonu w Filharmonii Narodowej

Zakończenie sezonu artystycznego - Filharmonia Narodowa w Warszawie

Nad Requiem Brahmsa ciąży znaczna część bolączek, które czynią muzykę sakralną epoki romantyzmu tak drugorzędnym gatunkiem swej epoki. Ciężka, przedramatyzowana, banalizująca momentami podejmowaną w tekście tematykę, próbująca – zazwyczaj mało przekonująco – pogodzić ją ze współczesną uczuciowością i estetyką muzyczną.

To jednak wciąż Brahms: tym, co pomaga utworowi wznieść się ponad ten aspekt, jest jego – podzielane z innym, starszym i również posiadającym na swym koncie wyrywające się tej konwencji utwory religijne romantykiem, Mendelssohnem – uwielbienie do mało znanej wówczas muzyki dawnej. To właśnie inspirowana nią, fugalne, spoglądające wstecz na Bacha i innych mistrzów XVIII wieku fragmenty dzieła czynią je utworem mimo wszystko wyjątkowym i stanowią jego najpiękniejsze stronice.
W większej części chóralne, Niemieckie Requiem Brahmsa nie stwarza solistom wielkiego pola do popisu, dlatego rzadko przyciąga najwybitniejszych solistów. Filharmonia Narodowa zaprosiła do swojej prezentacji sopranistkę Siobhan Stagg oraz barytona Markus Buttera. Ta pierwsza dała się poznać jako znakomity lekki sopran, doskonały do repertuaru oratoryjnego – którego dawniejsze dzieła stanowią zresztą ważną część jej repertuaru. Markus Butter wypadł w swej roli mniej korzystnie, śpiewając suchym, pozbawionym głębi głosem – jednocześnie trudno odmówić mu zaangażowania w wykonywany materiał oraz próby naj najżywszego oddania jego istoty. Z pewnością jest artystą, który znacznie lepiej wypada na scenie operowej. Wokalnie jednak koncert ten należał bezapelacyjnie do prowadzonego przez Bartosza Michałowskiego chóru Filharmonii Narodowej, który pokazał się od najlepszej strony, wypełniając salę koncertową potężnym, a jednocześnie przejrzystym we fragmentach o złożonej fakturze dźwiękiem.

Wykonawcy:

Orkiestra Filharmonii Narodowej
Chór Filharmonii Narodowej

Andrzej Boreyko
dyrygent

Siobhan Stagg
sopran

Markus Butter
baryton

Bartosz Michałowski
dyrektor chóru

Anton Bruckner
Adagio z Kwintetu smyczkowego F-dur (oprac. Stanisław Skrowaczewski) [16']

Johannes Brahms
Ein deutsches Requiem op. 45 [68']

Krzysztof Żelichowski
Dziennik Teatralny Warszawa
7 czerwca 2023

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia

Łabędzie
chor. Tobiasz Sebastian Berg
„Łabędzie", spektakl teatru tańca w c...