Zdrowie i wstrzemięźliwość

„Historia seksualności. Tom 3: Troska o siebie" - Michel Foucault - słowo/obraz terytoria

Michel Foucault w trzeciej części Historii seksualności zatytułowanej „Troska o siebie" analizuje teksty napisane w dwóch pierwszych wiekach naszej ery. Przywołuje on pisma, bardzo różne pod względem stylistyki i genologii (np. Sennik Artemidora z Efezu, Diatryby Epikteta, pisma Seneki), aby wyłuskać z nich podstawowe supozycje i założenia, często niewyrażane wprost przez autorów, dotyczące wielu wymiarów ludzkiej seksualności.

Michel Foucault w trzeciej części Historii seksualności zatytułowanej „Troska o siebie" analizuje teksty napisane w dwóch pierwszych wiekach naszej ery. Przywołuje on pisma, bardzo różne pod względem stylistyki i genologii (np. Sennik Artemidora z Efezu, Diatryby Epikteta, pisma Seneki), aby wyłuskać z nich podstawowe supozycje i założenia, często niewyrażane wprost przez autorów, dotyczące wielu wymiarów ludzkiej seksualności.

Na podstawie tekstów autorów takich jak Galen, Epiktet czy Seneka (może należałoby napisać, w kontekście filozofii francuskiego myśliciela, emanacji określonych dyskursów), autor Historii seksualności próbuje zrekonstruować przekonania dotyczące ludzkiej seksualności dominujące w pewnych środowiskach, a także ich mniej czy bardziej subtelne przemiany zachodzące na przestrzeni wieków. Foucault prowadząc zdyscyplinowaną, solidną i klarowną analizę, wprost określa główny kierunek tych zmian, których świadectwo można zaobserwować w antycznych tekstach.

Ewolucję tę można streścić w następujący sposób. Na początkach naszej ery niektórzy autorzy rzymscy zaczynają uznawać, że akt seksualny może spowodować destrukcyjny wydatek energetyczny i osłabić siłę życiową mężczyzn. W związku z tym myśliciele tacy jak Galen zalecają szczególną ostrożność i opanowanie w wszelkiego rodzaju kontaktach seksualnych. Do rygorystycznego ograniczenia tego typu zbliżeń zachęcają również stoicy. Tak samo jedni jak i drudzy namawiają do wstrzemięźliwości nie z powodu grzeszności samego aktu, jak to będą później czynić myśliciele chrześcijańscy, ale z powodu troski o siebie, o własne zdrowie i dobrostan. Stosunek seksualny jest niebezpieczny dla zdrowia, dlatego należy go unikać albo podejmować według szczegółowych zaleceń i wskazówek. Myśliciele tacy jak św. Augustyn sformułują podobne zalecenia, ale ich motywacja, będzie tkwić u zupełnie odmiennego źródła.

Foucault w 3 tomie Historii... porusza również bardzo ciekawy wątek wzrostu znaczenia małżeństwa i więzi matrymonialnych, a także rozważa przekształcanie się oceny moralnej miłości homoerotycznej pomiędzy mężczyznami. To drugie zagadnienie jest szczególnie ciekawe. Nie tylko dlatego, że francuski filozof przedstawia starannie różne stanowiska i spory dotyczące tej kwestii obecne w wybranych tekstach. Także z powodu swoistego braku: nieobecności i dyskryminacji kobiet. Wiąże się z tym surowe potępienie związków lesbijskich. Ten problem – związany m.in. z charakterem dostępnych źródeł pisanych sprzed dwóch tysięcy lat, pisanych przez mężczyzn i dla mężczyzn – jest jedynie wzmiankowany w książce Foucaulta. Wyraźna jest przyjmowana w antycznych tekstach niższa pozycja kobiet w hierarchii społecznej, która nie tylko redukuje je do roli biernych i gorszych istoty pozbawionej głosu. Zdaje się – chociaż o tym Foucault nie pisze – że źródła antycznego dowartościowania homoseksualnych związków pomiędzy mężczyznami (vide „Uczta" Platona) mogą tkwić w traktowaniu kobiet jako gorszych od mężczyzn, pozbawionych dostępu do mądrości czy w ogóle wartości nazywanych duchowymi. Przecież związki homoseksualne mężczyzn w antycznej Grecji miały opierać się głównie na więzi duchowej (że nie tylko do niej się ograniczały – była rzeczą wiadomą), a więc na sferze, w mniemaniu niektórych antycznych autorów, niedostępnej dla kobiet.

Historia seksualności Foucaulta stanowi fascynujące kompendium przedstawiające wiele ciekawych wątków związanych ze zmianami zachodzącymi na przestrzeni wieków w obrębie różnych środowisk w ocenie aktów seksualnych i obowiązujących norm. I chociaż wobec tego dzieła wysuwane są w pewnym stopniu słuszne zarzuty, m.in. nieuprawnionego uogólnienia czynionego na podstawie dzieł mogących stanowić jedynie wyraz indywidualnych poglądów, to książka ta, prowadzona stylem jasnym i konsekwentnym jest fascynującym podręcznikiem odkrywającym przed czytelnikiem mozaikę rozmaitych wizji ludzkiej seksualności.

Michał Cierzniak
Materiał Wydawnictwa
15 stycznia 2021
Portrety
Michel Foucault

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia