Zmarł Wojciech Karolak

Muzyk jazzowy, pianista, kompozytor, saksofonista altowy i tenorowy, aranżer, wirtuoz organów Hammonda.

Urodził się 28 maja 1939 w Warszawie, Zmarł 23 czerwca 2021.

Był synem profesora Akademii Sztuk Pięknych Jerzego Karolaka i Marii z domu Kotschy-Orwid, córki Józefa Orwida.

Kariera muzyczna Wojciecha Karolaka zaczęła się w 1958, kiedy nawiązał współpracę z zespołem Jazz Believers, jako saksofonista. W zespole tym występowali także Jan Ptaszyn Wróblewski oraz Krzysztof Komeda. W latach 1959–1960 grał na saksofonie w grupie The Wreckers pod kierownictwem Andrzeja Trzaskowskiego.

W 1961 poświęcił się grze na fortepianie w zespole Andrzeja Kurylewicza. Współpracował także z Swingtetem Jerzego Matuszkiewicza. Był też aranżerem i kompozytorem Studia M-2 i Big Bandem Polskiego Radia. W 1962 założył The Karolak Trio (wspólnie z Andrzejem Dąbrowskim) i wydał pierwszą autorską płytę.

Od 1963 współpracował z Janem "Ptaszynem" Wróblewskim w zespole Polish Jazz Quartet. W 1964, jako jego pianista wystąpił w odcinku specjalnym niemieckiego programu telewizyjnego Jazz – gehört und gesehen (program pt. Jazz in Poland w reż. Janusza Majewskiego prezentował dokonania najważniejszych wykonawców krajowej sceny jazzowej)[2]. W 1966 wyjechał do Szwecji, gdzie dorabiał, grając w klubach i restauracjach. W 1973 stał się właścicielem organów Hammonda-B3. W latach 1973–1978 współpracował z Janem Ptaszynem Wróblewskim w zespole Mainstream. Zimą 1976 roku wziął udział w warsztatach jazzowych „Radost '76" w Mąchocicach k. Kielc, co zostało uwiecznione w filmie dokumentalnym pt. „Gramy Standard!" w reż. Andrzeja Wasylewskiego.

W latach 80. XX wieku razem z Tomaszem Szukalskim i Czesławem Bartkowskim stworzył formację Time Killers. Wspólnie nagrali album, który został uznany (w ankiecie krytyków „Jazz Forum") za najlepszą płytę jazzową dekady. Przez wiele lat współpracował z Januszem Muniakiem, czego efektem była m.in. płyta Spotkanie. W 1988 Karolak brał udział w nagraniu płyty Obywatela GC Tak! Tak!, grał tam na organach Hammonda. Od lat 90. XX wieku współpracował regularnie z Jarosławem Śmietaną, z którym nagrał kilka albumów. Udziela się także w projektach jazzowych Piotra Barona i Zbigniewa Lewandowskiego, w projekcie gospel Magdy Piskorczyk W hołdzie Mahalii Jackson, a także występuje jako członek zespołu Guitar Workshop Leszka Cichońskiego.

W dorobku artystycznym Wojciecha Karolaka znajduje się muzyka do filmów "Filip z konopi", "Konopielka", "Bardzo spokojna wieś", "Szczęśliwy brzeg", "Miłość z listy przebojów", "Przyłbice i kaptury" oraz "Niech żyje miłość", a także spektakli "Dekameron" i "Ubu król" oraz musicalu "Drakula". W 2007 roku wystąpił w roli Boogiewoogiewicza w wyreżyserowanym przez Stanisława Tyma filmie "Ryś". W 2016 roku muzyk został laureatem Polskiej Nagrody Filmowej Orzeł za ścieżkę dźwiękową do filmu "Excentrycy czyli po słonecznej stronie ulicy".

Razem z żoną Marią Czubaszek, pisarką i satyryczką, napisał dwie książki o charakterze autobiograficznym, opowiadających o ich wspólnym życiu: "Boks na Ptaku, czyli każdy szczyt ma swój Czubaszek i Karolak" oraz "Małżeństwo doskonałe. Czy ty wiesz, że ja cię kocham...".

Wybrana dyskografia:
"All Stars Swingtet" (1958)
"Jazz Believers" (1958)
"Swingtet Jerzego Matuszkiewicza" (1959)
"Stanisław Drążek Kalwiński Quartet" (1961)
"Kwartet Andrzeja Kurylewicza" (1961)
"Igor Caplinsky: Jazz Jamboree '62" (1962)
"Don Ellis: Jazz Jamboree '62" (1962)
"Luis Hjulmand: Jazz Jamboree '62" (1962)
"The Karolak Trio" (1962)
"Cecily Fords, Jerzy Milian: Jazz Jamboree '64" (1964)
"Annie Ross: Jazz Jamboree '65" (1965)
"Moving South" (1973)
"Easy" (1974)
"Atma" (1974) - z Michałem Urbaniakiem
"Kujaviak Goes Funky" (1975) - ze Zbigniewem Namysłowskim
"Time Killers" (1984)
"Polish Jazz Quartet, Mainstream, Aquarium Live no 2: Mainstream & Kisa Magnusson" (1977)
"SPPT Chałturnik: Kto tak pięknie gra" (1980)
"Follow Namysłowski" (1980) - ze Zbigniewem Namysłowskim
"Kalisz - 12.12.1981" (1981)
"Wiesław Pieregorólka Big Band" (1987)
"Ballads and Other Songs" (1993) - z Jarosławem Śmietaną
"Phone Consultations" (1996) - z Jarosławem Śmietaną
"Songs and Other Ballads" (1997) - z Jarosławem Śmietaną
"The High Bred Jazz Trio: Dżem jak co dzień" (1998) - z Piotrem Baronem i Zbigniewem Lewandowskim
"La Boheme" (1998) - z Piotrem Baronem
"Utwory Wasowskiego i Przybory" (2003)
"Piątek wieczorem" (2004) - ze Sławkiem Wierzcholskim
"What's Going On?" (2006) - z Jarosławem Śmietaną
"Revolution" (2008) - z Jarosławem Śmietaną
"In A Sentimental Mood In The Studio (2018) - z Adamem Czerwińskim
Aktualizacja: MG, czerwiec 2021.

W 2007 został odznaczony Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis".

Materiał: Culture.pl, Wikipedia, RMF24

Julia Walczak
Dziennik Teatralny
24 czerwca 2021
Portrety
Wojciech Karolak

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia