Zofia Czerwińska (1933 - 2019)

Aktorka teatralna, filmowa, radiowa, telewizyjna i dubbingowa.

Urodziła się 19 marca 1933 w Poznaniu. Zmarła 13 marca 2019 w Warszawie.

Absolwentka V Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku-Oliwie. Po ukończeniu PWST w Krakowie pod koniec 22 grudnia 1957 zadebiutowała na scenie Teatru Polskiego Bielsko-Cieszyn rolą, Maryny w „Weselu" Stanisława Wyspiańskiego w reż. Iwo Galla.

1 października zagrała Irydę w spektaklu „Nie będzie wojny trojańskiej" Jeana Giraudoux w reż. Bohdana Korzeniewskiego w Teatrze Wybrzeże, gdzie występowała do 1958, a gdzie zagrała m. in. Panią Dorotę w „Poskromieniu złośnicy" w reż. Teresy Źukowskiej (30 maja 1959) i Betty w „Operze za trzy grosze" Bertolta Brechta w reż. Jerzego Golińskiego (27 lutego 1960).

3 grudnia 1960 wystąpiła w roli Rozyny w „Cyruliku sewilskim" Pierre A. Beaumarchaisa w reż. Ireny Byrskiej w Teatrze im. Stefana Jaracza Olsztyn-Elbląg.

Od 1967 pracowała już w Warszawie począwszy od roli Bufetowej w spektaklu „Spaghetti i miecz" Tadeusza Różewicza w reż. Witolda Skarucha w Teatrze Dramatycznym.

5 maja 1980 pierwszy raz wystąpiła w warszawskiej Syrenie w spektaklu Marcina Grońskiego i Antoniego Marianowicza „Warto byś wpadł" (Paniusia) Witolda Fillera. W Teatrze Syrena pracowała niemal do końca swojej teatralnej kariery do 23 kwietnia 2013, do premiery „Jesiennych manewrów" Petera Coke'a (Blanche Meadows) w reż. Krzysztofa Szustera.

Jej ostatnią premierą był „Czerwony Kapturek w wielkim mieście" w reż. Hanny Kochańskiej i Jacka Zawadą w Teatrze Kamienica w Warszawie 4 czerwca 2017.

W Teatrze Polskiego Radia debiutowała 6 maja 1969 w słuchowisku „Niestety, pomyłka" Lucille Fletcher i Allana Ullmana w reż. Jana Bołgatego, ponadto m. in. w „Weekendzie" Zenona Wiktorczyka (14 maja 1972) i „Bruderszafcie z Belzebubem" Macieja Rybińskiego w reż. Janusza Zaorskiego (14 grudnia 2008).

Zagrała także w jedenastu odcinkach serialu radiowego „Studenci Trzeciego Wieku. Czterdzieści lat minęło jak jeden dzień" Jerzego Gruzy i Krzysztofa Teodora Toeplitza (28 października 2011 – 29 listopada 2011) w reż. Jerzego Gruzy.

Debiut w Teatrze Telewizji to: „Trio" Jamesa Joyce'a reż. Jerzy Gruza (14 grudnia 1961) oraz m. in. „Porwanie Donii Agaty" Gudrun Pausewang (Carmen) w reż. Stanisława Wohla (18 grudnia 1977), „Mamut" Tankreda Dorsta w reż. Feliksa Falka (9 czerwca 1993) i „Tajemnica zwyczajnego domu" Stanisława Grabowskiego (Gospodyni) w reż. Stanisława Jędryki (6 września 2002).

W kinie debiutowała rolą Barmanki Loli w filmie „Popiół i diament" (1954). Dużą popularność zyskała rolą pani Balcerkowej z serialu „Alternatywy 4" (1983). Zagrała między innymi w serialu Jerzego Gruzy „Czterdziestolatek" (1974), następnie „Czterdziestolatek. 20 lat później" (1993) jako Zofia Nowosielska i kierowniczka pizzerii „Angelo". Na dużym ekranie kreowała role w komediach „Lekarstwo na miłość (1965) jako kelnerka w kawiarni CDT, „Rejs" (1970) jako uczestniczka rejsu, „Poszukiwany, poszukiwana" (1972) jako ex-gosposia Karpielów, „Miś" (1980) w roli Ireny, kandydatki na żonę Ochódzkiego, „Och, Karol" (1985) jako matka tytułowego bohatera czy „Złoto dezerterów" (1998) w roli garbuski w hoteliku.

Grała też w wielu innych serialach fabularnych i telewizyjnych: „Dom" (2000), „07 zgłoś się" (1981), „Na dobre i na złe" (2000), „Plebania" (2004), „Niania" (2005), „Rodzina zastępcza" (2006), „Świat według Kiepskich" (2006-2019), „Ojciec Mateusz" (2009).

Odcisnęła swoją dłoń w alei gwiazd w Międzyzdrojach.

W październiku 2017 została sojuszniczką osób LGBT, biorąc udział w akcji „Ramię w ramię po równość" Kampanii Przeciw Homofobii.

Nagrody i odznaczenia:
1961 - Olsztyn - Medal i dyplom za kreacje radiowe
2003 - Lubomierz - VII Festiwal Filmów Komediowych - Kryształowy Granat, nagroda dla najlepszej aktorki komediowej
2008 - Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis".

Źródło: Wikipedia, FilmPolski, E-teatr

Opracował Ryszard Klimczak
Dziennik Teatralny
14 marca 2024

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia