20 lat Anny Augustynowicz

Zapowiada się wydarzenie w szczecińskiej kulturze bez precedensu. Już za miesiąc - w dniach między 15-18 grudnia - obchodzony będzie jubileusz Anny Augustynowicz - święto dwudziestolecia jej pracy artystycznej w Szczecinie.Wyjątkowość tego wydarzenia wiąże się nie tylko z artystyczną rangą znakomitej, cenionej w całym kraju, reżyserki, lecz i ze skalą przedsięwzięcia. Przez cztery dni tego festiwalu - jak zapowiadają organizatorzy - będziemy mieli okazję nie tylko do rozmów o teatrze Augustynowicz, ale i do rozmów z jej teatrem.

Na program jubileuszu złożą się bowiem zarówno dyskusyjne panele z udziałem jej scenicznych współpracowników (aktorów, reżyserów, scenografów), teatrologów i czołowych polskich krytyków (przyjadą m.in. Jacek Sieradzki, Maciej Nowak, Łukasz Drewniak) - jak i konferencja naukowa zorganizowana przez Uniwersytet Szczeciński, ale też przedstawienia w reżyserii Anny Augustynowicz.

Zobaczymy spektakle scen szczecińskich, ale i innych polskich teatrów: warszawski Och-Teatr pokaże wzbudzające po premierze duże emocje "W małym dworku" Witkacego (z tak lubianą w Szczecinie Marią Seweryn), a gdański Teatr Wybrzeże znakomicie w swoim czasie przyjęte "Pieszo" Mrożka (m.in. z Mirosławem Baką). Nie zabraknie też spektakli Teatru Telewizji - w Studiu S-l Polskiego Radia będzie można zobaczyć "Toksyny", "Naczelnego", "Febe wróć" ze znakomitymi rolami m.in. Sławomira Orzechowskiego. Jana Nowickiego, Borysa Szyca czy Dominiki Ostałowskiej, ale również szczecińskich aktorów; tych występujących tu do dziś -jak Beata Zygarlicka, Arkadiusz Buszko, i tych, którzy odnoszą teraz sukcesy na innych scenach: jak Wojciech Brzeziński i Grzegorz Falkowski.

Niewątpliwym wydarzeniem tego czterodniowego święta teatru będzie premiera książki "Teatr Anny Augustynowicz" autorstwa Roberta Cieślaka w edycji Wydawnictwa Naukowego US.

Całości jubileuszu dopełnią: wystawa fotograficzna "Przestrzeń gry" - dokumentująca przedstawienia Anny Augustynowicz, a zarazem wydobywająca w obrazowym skrócie ich specyficzną, rozpoznawalną w całej Polsce estetykę - oraz koncert muzyki Jacka Wierzchowskiego, który był autorem muzyki do wielu spektakli Augustynowicz, nie tylko na scenie Współczesnego zresztą. Nie pamiętam, by odbył się kiedyś w Szczecinie taki koncert. Będący zarówno autorską prezentacją muzyki teatralnej, jak i swoistym bilansem współpracy reżysera i kompozytora. Na koncert - wyjątkowy i dlatego, że muzyka teatralna została rozpisana na orkiestrę - złożą się kompozycje do "Oskara i pani Róży", "Powrotu na pustynię", "Migreny" i "Komicznej siły".

Program przedstawia się więc imponująco. Przynajmniej jak na szczecińską w tej mierze normę. Bo, oczywiście, można by sobie wymarzyć festiwal bogatszy (przydałoby się sprowadzić do Szczecina jeszcze więcej spektakli). Wiadomo jednak, że zamiary przy tego typu projektach trzeba mierzyć według sił. A te były, jakie były. Inicjatorom i organizatorom jubileuszu należą się i tak - już dziś - ogromne brawa za sam pomysł i determinację w dążeniu do jego realizacji. A i za wielką w sumie rozmaitość festiwalowej oferty.

Czeka nas przecież mnóstwoartystycznych emocji i atrakcji. A typowa formuła jubileuszu - będącego na ogół jednorazowym i pełnym pompy benefisem - poszerzona tu została oryginalnie i odświeżona z pożytkiem dla miłośników teatru oraz talentu Anny Augustynowicz.

Wypada w tym miejscu wymienić wszystkich zaangażowanych w ten niezwykły festiwal, którego pełny tytuł brzmi: "20 lat po Klątwie - Teatr Anny Augustynowicz".

Jego organizatorem jest Teatr Współczesny w Szczecinie. Patronem strategicznym: Miasto Szczecin. Patronami honorowymi: Prezydent Szczecina, Rektor Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie, Rektor Akademii Sztuki w Szczecinie, Rektor Uniwersytetu Szczecińskiego. Patronat medialny nad imprezą sprawują: redakcja "Kuriera Szczecińskiego", Infoludek. pi, TVP Szczecin, PR Szczecin, Ams, "Dialog", "Polityka", TVP Kultura, "Bluszcz". Partnerami są: Radisson, "Ładoga", TVT monitory reklamowe, Akademia Sztuki w Szczecinie, Teatr Lalek "Pleciuga", Uniwersytet Szczeciński.

Projekt dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Uwaga: w części imprez w ramach festiwalu będzie można wziąć udział bezpłatnie (koncert, wystawa, panele, konferencja). Natomiast już od dziś są w sprzedaży karnety i bilety na spektakle.

Cena karnetu: 80 zł. Cena biletów na przedstawienia: "Pieszo" i "W małym dworku" - 40 zł, "Migrena" (Teatr Współczesny) - 20 zł, "Co się dzieje z modlitwami niegrzecznych dzieci?"("Pleciuga") - 5 zł.Można je nabyć w kasie Teatru Współczesnego przy Wałach Chrobrego.

O Annie Augustynowicz


13 grudnia 1991 na scenie Teatru Współczesnego - za dyrekcji Bogusława Kierca - odbyła się premiera "Klątwy" Wyspiańskiego w reżyserii Anny Augustynowicz. Byt to efektowny i zauważony w kraju spektakl. Od tego czasu datuje się właśnie współpraca młodej wówczas reżyserki ze szczecińską sceną.

Absolwentka teatrologii Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz reżyserii PWST w Krakowie zadebiutowała w 1989 roku w Kaliszu "Życiem wewnętrznym" Marka Koterskiego. Ale te najważniejsze początki związane były właśnie ze sceną przy Watach Chrobrego. Niedługo po wystawieniu "Klątwy" objęła tu (1992) sprawowaną do dziś funkcję dyrektora artystycznego. Najpierw w długoletnim tandemie z dyrektorem naczelnym Zenonem Butkiewiczem, ostatnio z Mirosławem Gawędą.

I choć reżyserowała później na wielu polskich scenach, to kojarzona jest wszędzie ze Szczecinem. Nic dziwnego, tu właśnie formowała się jej osobowość twórcza i krystalizowały się sceniczne zainteresowania.

Anna Augustynowicz to dziś prawdziwa "firma teatralna". Jej teatr opatrzony jest wysokim znakiem jakości, a charakteryzuje go własny rozpoznawalny styl.

Reżyserka sięga głównie do sztuk z dramaturgii współczesnej. Realizuje teksty śmiałe tematycznie i formalnie, dalekie od scenicznej czy myślowej poprawności. Ale chętnie też inscenizuje klasykę, przydając jej znamion żywej aktualności.

Jej spektakle budzą niejednokrotnie kontrowersje, ale spotykają się zwykle z dużym uznaniem krytyków i widzów. Czego potwierdzeniem są liczne nagrody przyznawane na ogólnopolskich przeglądach i festiwalach. M.in. Paszport Polityki (1998) przyznany Augustynowicz za "przedstawienia odważne, mądre, dotykające bolesnych miejsc naszej epoki".

Anna Augustynowicz związała się ze Szczecinem nie tylko pracą, ale i życiem osobistym. Nic więc dziwnego, że szczecinianie traktują ją właśnie jak szczeciniankę i szczycą się nią przy każdej okazji.



AL
Kurier Szczecinski
19 listopada 2011