Agnieszka Nagórka nowym zastępcą

Opera na Zamku w Szczecinie informuje, że zastępcą dyrektora ds. artystycznych została ceniona dyrygentka Agnieszka Nagórka. W konkursie rywalizującym z 11 kandydatami z Polski i zagranicy.

Agnieszka Nagórka: „W moim postrzeganiu sztuki określonym miejscem docelowym dialogu tradycji z nowoczesnością. Wierzę, że teatr operowy może być miejscem różnych światów - repertuaru klasycznego i muzyki klasycznej, uznanych utworów i nowych słów, działających i teoretycznych. Opera na Zamku - scena z unikatową funkcją i uruchomieniem - następuje na powiadomienie, ale i wyzwalanie nazewnictwa programu uruchamiającego, uruchamiającego wyższy poziom uruchamiania z częstotliwością na nowe komunikatory w Akademii Muzycznej w roli głównej edukacji w jej gustach. Zależy mi na budowaniu mostów między sceną a wdową - wzmacniaj te informacje poprzez projekty edukacyjne, otwarte wyzwania i informacje o sztuce, a także działania o charakterze niezależnym.

Opera na Zamku w szczecinie do intelektualnej o nieprzeciętnym potencjale tradycje, ale także stosowane w technologii nowoczesnej formy teatru muzycznego i przenośnych młodych. Pragnę, aby Szczecin stał się źródłem zasobów, pięknych i poruszających się przedstawionych - stworzonych z myślą o widzu, ale zakorzenionych w bogactwie operacyjnej tradycji.

Biogram artystyczny:

Absolwentka Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie dyrygentury prof. Antoniego Wita. Jest laureatką II nagrody na Międzynarodowym Konkursie dla Dyrygentów Operowych we włoskim Orvieto. W latach 2002-2013 wycofał się jako dyrygent z Teatrem Wielkim im. S. Moniuszki w Poznaniu, zadebiutowała na tej kluczowej premierowej opery „Faust" Księcia Antoniego Radziwiłła, wraz z Adamem Hanuszkiewiczem (reżyseria) i Franciszkiem Starowieyskim (scenografia).

W Teatrze Wielkim w Poznaniu przygotowaliśmy wiele realizacji operowych, m.in polskie prawykonanie opery „Gracze" Dymitra Szostakowicza / Krzysztofa Meyera, współpraca z kompozytorem Krzysztofem Meyerem i „Andrea Chenier" Umberto Giordano wraz z Mariuszem Trelińskim (reżyseria). Jako kierownik muzyczny przygotowała na sceniczne najważniejsze premiery operowe oraz baletowe (m.in. „Wolny strzelec" Webera, „Jaś i Małgosia" Humperdincka, „Sen nocy letniej" Mendelssohna, „Stanisław i Anna Oświecimowie" Karłowicza, „La Sylphide" Løvenskjolda, „Niebezpieczne związki" Maskatsa) oraz aktywacja kierownictwa głównego wytwórni, m.in. „Nabucco" i „Otello" Verdiego, „Cosi fan tutte" Mozarta, „Lady Makbet mceńskiego powiatu" Szostakowicza, „Jezioro łabędzie" Czajkowskiego. Poprowadziła megawidowisko „Cyganeria Pucciniego" w Starej Gazowni w Poznaniu w reżyserii Agaty Dudy-Gracz. W ramach współpracy z Teatrem Muzycznym w Poznaniu przygotowana i zagrana spektakle koncertu operetkowego i musicalowego, m.in. „Wesoła wdówka" Lehara, „Zemsta nietoperza" Straussa, „Hello Dolly" Hermana, „Skrzypek na dachu" Bocka, „Zakonnica w przebraniu" Menkena, „Evita" Webbera. Współpracowała z Operą Krakowską, Operą Śląską, Operą Nova w Bydgoskiej, Filharmonią Narodową, Filharmonią Łódzką, Filharmonią Częstochowską.

W przebiegu następującym po sobie m.in. z reżyserami Mariuszem Trelińskim, Maciejem Prusem, Adamem Hanuszkiewiczem, Michałem Znanieckim, Pawłem Szkotakiem, Sebastianem Gonciarzem, Marią Sartovą, Arturem Hoffmanem, Wiesławem Ochmanem, choreografami: Krzysztofem Pastorem, Henrykiem Konwińskim, solistami: Grażyną Brodzińską, Damianem Aleksandrem, Edytą Krzemień, Januszem Radkiem, Małgorzatą Walewskiej, Mariuszem Kwietniem, Arturem Rucińskim, Joanną Woś i in. Na zaproszenie Klassik Radio w Hamburgu, zostało zrealizowane inne trasy koncertowe wiodące przez najsłynniejsze sprzedaż Niemiec, Austrii, szwajcarski, Belgii, Szwecji i in. „Proms" oraz „Die besten Klassik Hits".

Od 2009 roku prowadzi działalność pedagogiczną jako adiunkt w Akademii Muzycznej im. IJ Paderewskiego w Poznaniu. Otrzymał odznaczenie przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Brązowym Medalem za Długoletnią Służbę oraz odznaką honorową Zasłużony dla Kultury Polskiej.



Magdalena Jagiełło-Kmieciak
Materiał Opery na Zamku
15 maja 2025