Akcja performatywna Orientacja

9 grudnia o godz. 18.00 zapraszamy na trzeci odcinek wojennego spektaklu Komuny Warszawa, pt. „Monument" a dzień wcześniej, 8 grudnia o g. 19.00, na spotkanie z jego współtwórcami, serbskimi artystami Bojanem Djordjevem i Sinišą Ilićem.

Na przełomie lat 60. i 70. XX wieku Jugosławia czciła ofiary i bojowników II wojny światowej monumentalnymi, brutalistycznymi pomnikami. Ich awangardowa, abstrakcyjna forma wciąż robi wrażenie na odwiedzających miejsca pamięci. Monumenty oprócz funkcji pamięci miały być też formą przestrogi. Jednak w przypadku Jugosławi ta funkcja nie odniosła skutku: krwawa bratobójcza wojna pozostawiła po sobie tysiące ofiar i dziesiątki nowych pomników.

Komuna Warszawa w w kolejnym odcinku „wojennego" cyklu snuje rozważania nad naturą pamiętania i upamiętniania oraz monumentami przeszłych wojen, której pomniki są zapowiedzią wojen przyszłości.

Sobota 9.12.2017, godz. 18.00, Komuna/Warszawa, Warszawa, L30/32 (Kamienica Artystyczna, ul. Lubelska 30/32). Bilety 10 zł przed przed spektaklem

Spotkanie z twórcami

Serbscy artyści Siniša Ilić i Bojan Djordjev to współzałożyciele platformy artystycznej i teoretycznej TkH (Walking Theory) w Belgradzie. Częścią spotkania będzie akcja performatywna Orientation in 100 revolutions oraz pokaz innych prac w formie instalacji przestrzennej.

8 grudnia, g. 19.00
Komuna/Warszawa
Warszawa, L30/32 (Kamienica Artystyczna, ul. Lubelska 30/32)
wstęp wolny

Studio orientacji (Orientation studio) to akcja performatywna Orientacja w 100 rewolucjach (Orientation in 100 revolutions). Będzie temu towarzyszyć pokaz kilka innych najnowszych prac artystycznych w formie instalacji przestrzenej, a także krótkie spotkanie przedstawiająca praktyki artystyczne autorów. Studio orientacji będzie otwarte 8 grudnia od godziny 19:00 zaś 9 grudnia będzie możliwe do obejrzenia przed i po przedstawieniu Komuny Warszawa.

Orientacja w 100 rewolucjach - akcja performatywna

Orientacja na 100 obrotów (Orientation in 100 revolutions) bada pojęcie re-materializacji jako narzędzia w celu wyobrażenia całości świata i zrozumienia jego rewolucyjnego potencjału. W jaki sposób myśleć całość, jak zmaterializować ją jako fakt przestrzenny w przestrzeni artystycznej? W charakterze hipotezy umieszcza się ogromny obraz w przestrzeni artystycznej tak, aby pokrywał całą podłogę lub ściany, domagając się, aby osoby, które dzielą z nim przestrzeń, weszły z nim w interakcję. Matryca tekstowa, kolejny element pracy, zbiera i systematyzuje listę rebelii, powstań, protestów, zamieszek i masowych wystąpień, jakie miały miejsce w ciągu 100 lat od Rewolucji Październikowej 1917 roku. Taka chronologiczna lista śledzi nieprzerwany niemal ciąg ruchów społecznych i fizycznego przemieszczania się ludzi aż do czasów współczesnych. Ich przyspieszenie, które doprowadzi w końcu do synchroniczności i kompletności, mogło już mieć miejsce, lecz umknąć nam z braku politycznej orientacji. Abstrakcyjne formy na gigantycznym obrazie i chronologia rewolucji tworzą wspólnie rodzaj mapy. Odległe bądź niedawne wydarzenia historyczne wchodzą w kontekście performatywnym w rozmaite relacje z obrazem, tworząc propozycję narzędzia politycznej orientacji.

Bojan Djordjev i Siniša Ilić współpracowali przy wielu projektach artystyczno-badawczych na przecięciu sztuk wizualnych, performansu i teatru. Obaj należą do założycieli platformy artystycznej i teoretycznej TkH (Walking Theory) w Belgradzie.

Bojan Djordjev (ur. 1977 w Belgradzie) jest twórcą performansu zainteresowanym użyciem teatru jako machiny do przepracowania skomplikowanych propozycji dyskursywnych takich jak ekonomia, historia sztuki, polityka i teoria krytyczna. Odebrał wykształcenie w dziedzinie teatru i teorii sztuki w Belgradzie i Amsterdamie (DasArts). Prócz Belgradu jego prace były wystawiane w Berlinie, Brukseli, Amsterdamie, Nowym Jorku, Szanghaju, Wiedniu, Zurichu, Zagrzebiu, Rijece i Ljubljanie.

Siniša Ilić (ur.1977 w Belgradzie) jest artystą wizualnym, który poprzez różnorodne media zajmuje się zjawiskami i mechanizmy społeczne, eksplorując formy pracy, napięcia, przemocy społecznej i stanów niepewności. Ilić współpracuje z wieloma artystami i pracownikami kultury nad szeroką gamą projektów. Jego prace wystawiano w Belgradzie, Zagrzebiu, Ljubljanie, Paryżu, Jekaterynburgu, Londynie i Wiedniu.

Rezydencja współfinansowana ze środków Urzędu m.st. Warszawy oraz Instytutu Adama Mickiewicza

„Przed wojną / Wojna / Po wojnie", to nowy, trzyletni cykl Komuny//Warszawa opisujący permanentny stan, w jakim znajduje się świat.

Wojny mogą być zbrojne i psychologiczne, zamorskie i domowe, międzynarodowe i rodzinne. Wojna krąży po świecie: „trudno bez niej żyć, łatwiej z nią umierać".

Impulsem, który skłonił K//W do zajęcia się wojną, był ciąg ponurych wydarzeń z ostatnich lat: Wojna w Ukrainie i Syrii – Brexit – wygrana Trumpa. Coraz częściej pojawia się myśl, że wojna w Europie może przestać być historią. Stąd potrzeba zadania pytań o to: Czy jesteśmy przygotowani do wojny? Czy pamięć o wojnie ułatwia podtrzymanie pokoju? Czy polityki historyczne otwierają rany i zbroją społeczeństwa do walki?

K//W będzie opowiadać o wojnie i wojnach – w ich różnych kontekstach i odsłonach, z naciskiem jednak na ich realny – nieheroiczny i osobisty wymiar. Podejście K//W jest czysto pragmatyczne – skupione na praktyce i cenie przetrwania:

„Przed wojną" – czy da się uciec do Kanady?

„Wojna" – co zjeść w warunkach niedoboru i spekulacji?

„Po wojnie" – jak zawiera się pokój?

W 2017 roku w cyklu „Przed wojną / Wojna / Po wojnie" premierę miał też spektakl „Cezary idzie na wojną" Cezarego Tomaszewskiego (premiera: lipiec; kolejne pokazy 13 i 21 września). W przygotowaniu premiera Anny Smolar (listopad).

Komuna// Warszawa to teatr niezależny, eksperymentujący w dziedzinie teatru, tańca i sztuk wizualnych i muzyki, a także miejsce produkcji i prezentacji najciekawszych współczesnych zjawisk performatywnych i interdyscyplinarnych w kulturze, sytuujących się obok głównego obiegu.

 



(-) (-)
Materiał Teatru
8 grudnia 2017